El rellotge de cucut i la cultura

Un relat de: Pere Campàs i Bonay

Creure que sols amb democràcia es pot donar l´alta cultura és fals, com deia Tocqueville, i es comprova als nostres dies.

La preferència per la democràcia recolza més en raons humanitàries que en raons de carácter intel.lectual o artístic.

Aquelles persones que solen veure- ho tot des de l´òptica política no veuen gaire enllà.

El tirà ens pot impedir de publicar, però no ens pot privar de la llibertat intel.lectual, ni de pensar, ni d´escriure, ni de pintar. En altres aspectes, allò que compta és tenir capacitat de creació artística o intel.lectual o poètica, ni que sigui a la presó.

Sovint la dictadura o les males condicions socials són l´excusa per a disimular la nostra manca de talent.

Quan en la Florència dels Medicis hi havia intrigues, crims i manca de llibertat, Miguel Àngel va donar a la humanitat la inmortal Capella Sixtina.

En canvi, amb segles de democràcia, Suïssa només ha donat el rellotge cucut.

A la residència sacerdotal on visc, un nouvingut ha portat un rellotge d´aquesta mena.

Cada cop que toca fent cu-cut, sento algun capellà que rondina.

Mn. Pere Campàs Bonay

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer