COLOM, SÍ, SÍ: UNA " PATRAÑA" HISTÒRICA

Un relat de: Mossens

Joan Colom fou català
i fou gesta catalana
la de les tres caravel·les
que del Pals de l'Empordà
i no el Palos de Castella,
cercant nous móns van salpar.

Diuen que és glòria d'Espanya,
però la fan de Castella,
car del Borja en fou titella.
Fan història amb llur "patraña"
i al ver Colom català,
sent l'almirall, donen canya.
fins grillons li van calçar.

Furs i lleis van violar,
van mentir, estripar, robar,
i amb sa fal·làcia i sa infàmia.
per a ma Pàtria humiliar
fins inventen hom d'Itàlia.
que ni a Itàlia hi pensen ja.

Castella era pobra pobra,
pobra de solemnitat,
Colònies... no en sabem cap,
ni cap èxit a cap mar.
De cacics... sí, en quantitat,
de pastors i anyells... de sobres;
l'Església sempre al costat.
Si el Nou Món... per caritat,
el Borja els donà aleshores,
ho feu entre d'altres coses
perquè l'or... meitat... meitat.


Els catalans érem rics,
rics, rics de solemnitat.
Amb mil naus al nostre mar
vam esmicolar enemics;
llurs vaixells vam enfonsar,
fossin moros o cacics.

Amèrica ens la van robar,
així de clar i català,
i els misteris i secrets,
conseqüència d'amagar
la iniquitat que ens van fer.

Dels viatges de Colom
hi havia quatre diaris
que quatre joies ells són.
Qui els va perdre? Els perdularis
i el català les raons.

Qui va fer les traduccions
va fer mil catalanades
que les podem veure encara
a totes les edicions.

Qui amagà la veritat,
avui nega l'evidència,
poruc... defuig la polèmica,
puix parlar no els convé pas.
Saben que el millor és callar
ans que el préssec a llurs "media",
fer amb llur cul... tan airejat.


Hom no pot ser, sinó essent lliure,
i esclau el fa qui en treu profit.
Mentirà si cal, i amb ell voldrà conviure,
dirà que es germà gran, car així l'altre el fa petit,
però "amo" en vol ser per sempre empedreït.
S'avantatja... a qui fa serf, dóna malviure.
El cacic, amb sarcasmes i somriures,
negarà que li ha robat... tot llur gaudit.


"L'únic document que provaria el bressol genovès de Colom, no pot provar res, perquè és una copia apòcrifa, sense cap valor històric" (Salvador de adariaga).

Són molts els historiadors que afirmen que Colom i la gesta foren catalans. Lluis Ulloa, Acadèmic del Perúiu: "Colom fou Català" . Enric Bayerri, catedràtic de la Real Acadèmia Espanyola d'Història diu: A Sevilla una gegantina rentadora ho va canviar tot. LHistoriador Fernandez de Oviedo i d'altres (1540) diuen El nom era Colom i al seu escut, com també a la catedral d'Oviedo està escrit: "Para Castilla y Leon Nuevo Mundo halló Colom" amb M. Colom va salpar d'una vila fortificada; Pals ho és i Palos de Moguer, no. (Hechos de los castellanos 1601). Jordi Bilbeny escriu: Els germans Pinzón eren nobles marins portuguesos, fincats a Pals d'ença de la guerra contra Joan II per l'emmetzinament de Carles de Viana. El retrat de Yañez o Anés Pinzón, té al rerafons les muntanyes de Montserrat i la baia de Pals, cosa que els censors s'ho van empassar. Joan de La Cosa fou català i al quadre que d'ell es conserva a Madrid, esta pintat amb barretina catalana. Bartolomé de Las Casas, fou Bartomeu Casaus, bisbe a Xiapas, on s'hi troba així la seva signatura. "Les naus de Colom van travessar l'estret de Ceuta" (Piri Reis). Les copies actuals dels desapareguts quatre diaris de Colom són en castellà, però els originals podien estar escrits en català.. Molts altres documents es van destruir o manipular (E.Bayerri i tots els historiadors forans). Textos de les copies dels diaris diuen: "Las islas descubiertas exceden en hermosura a todas las de Castilla. ??? Se pescan lisas, salmonetes y sardinas como se pescan en Casilla. ??? Castilla és el imperio mayor y más poderoso del mundo" ??? etc. Etc La pífia està en el fet que les illes, la pesca y l'imperi, llavors eren catalans, després ho foren d'Espanya, mai no ho foren de Castella..

Qui va refer als diaris tantes vegades els canvis de la paraula Castella per Catalunya, féu molts d'aquests nyaps, a més dels cents de catalanismes que se li van "colar". Necessitaria 100 fulls per dir-ho tot, i només el que s'ha destapat fins ara.

Llegiu el llibre amb totes les actuals troballes, de la democràcia ençà, i sense les seculars censures: "Joan Cristofor Colom , totes les preguntes" de Jordi Bilbeny i J Basas, amb el suport d'Omnium Cultural. No us hi capfiqueu però, qui senten catalanofòbia, només diran que és mentida, car així poden, encara, gaudir de llur ignorància. .

Josep Pla deia: "No intenteu convencer a ningú amb una veritat que l'avergonyeixi si la " patraña" l'encimbella i el continua honrant. i


Autor: Mossens

Comentaris

  • Fenomenal. Felicitats!![Ofensiu]
    Unicorn Gris | 21-06-2008 | Valoració: 10

    Està però que molt bé aquest article, la poesia també, i t'expliques bastant bé.

    Jo també crec que Colom va ser, de fet, català. Aleshores, Catalunya era una altra cosa, sic... Espero que amb la Independència ens poguem refer.

    Ja et faré alguna lectura més, espero. Una abraçada!!

  • Qui si no nosaltres...[Ofensiu]
    Densito | 21-05-2007 | Valoració: 10

    Jo em penso comprar el llibre.
    no se si es cert, pero segons diuen va ser al monastir de Sant Geroni de la murtra on va demanar calers per fer la travessia...Poder ho he somiat, pero d´ença que recordo aixo , sempre m´encantat recorre els camins de la serralada de marina, Catala car, no de castella.

Valoració mitja: 10