¿Com ha de ser un conte de fades?. (Una lectura de Jonathan Strange i el sr. Norrell)

Un relat de: David Gómez Simó

Per les generacions nascudes desprès de l'arribada de Walt Disney al cinema, els contes de fades tenen una estructura senzilla, pocs personatges, un dolent fàcilment identificable, un heroi carregat de virtuts, un situació complicada i un final feliç, tot això ben farcit de bones intencions.

Aquells que no vulguin anar més enllà , el mon de la Fantasia se'ls quedarà petit i avorrit en poc temps. En el moment que entrin a l'edat adulta i la realitat els obligui a tocar de peus a terra, les histories descrites per Disney i els seus seguidors quedaran com un record divertit que explicar als seus fills. Mai sabran que el flautista de Hamelin no va tornar els nens al poble, sinó que els va deixar tancats a dins d'una muntanya on encara podem escoltar els seus plors; que la bella dorment, un cop casada, va patir maltractaments per part de la sogra fins que el príncep va matar a la seva mare llençant-la a un por ple de serps verinoses; ni que, en una de les moltes variants del conte de la caputxeta vermella, aquesta no era devorada pel llop xerraire, perquè la bèstia preferia violar-la en el mateix llit on acabava de matar a la iaia.

Perrault, Andersen, els germans Grimm eren conscients de la crueltat del mon i així ho explicaven als nens i als adults, sense que lis fes por el que deien.

El mateix fa la Susanna Clarke a Jonathan Strange i el sr. Norrell. Amb una novel·la fora dels terrenys actuals de la Fantasia (llegiu Harry Potter i companya) ens recorda que el tracta amb mags i fades sempre és perillós.

Jonathan Strange i el sr. Norrell, és una novel·la de complicada factura, perquè l'autora ha volgut ser fidel a la historia real i als llibres de historia. En primer lloc trobem una Anglaterra creïble. Els personatges històrics, com Wel·lington o lord Byron, estan retratats amb fidelitat, així com les accions que varen viure. Però, no es queda aquí el verisme, el retrat que fa de la vida en societat de la burgesia ens recorda el que podien fer Jane Austen, Edith Wharton i, la més recent, Sarah Watters.

Clarke va més enllà creuant la historia real amb una altra realitat: la del mon de les fades. Un mon complicat, on tot és possible si les fades volen. Tinguem clar que no parla de les protagonistes dels contes infantils. Ací, les fades son masculines, cruels, guerreres, han lluitat al costat dels humans o contra ells, son perverses, amb males intencions, pretensioses, ocioses, ridícules i temibles. No te'n pots refiar.

Encara queda un altre reflex, el de les classes socials més baixes. Les que son depreciades pels prohoms i per les fades, que tenen un perfecte exponent en l'Stephen Black, el criat negre de sir Walter Pole, ministre de la corona, fidel servent, ex-esclau sense drets.

*****


La novel·la ens situa a l'Anglaterra de 1806, quan la pràctica de la màgia ha quedat arraconada als estudis teòrics. Tothom coneix la vida del rei Corb, que va unir els tres móns (humà, feèric i infern) sota el seu mandat, i la llegenda que l'envolta. Els poders màgics han desaparegut i un munt d'estafadors viuen de mentir amb trucs i profecies.

El sr. Norrell, un mag practicant, ho canviarà tot. Ell vol tornar la veritable màgia a Anglaterra, però abans té que anul·lar als altres mags, per tal que ningú pugui triar un camí erroni. Per donar-se a conèixer en societat farà ressuscitar a lady Pole, però això comportarà pactar amb una fada i tindrà consecuencies imprevisibles.

L'altre mag practicant, Jonathan Strange, és l'únic alumne d'en Norrell, però amb idees totalment oposades. La participació d'Strange en les guerres napoleòniques i l'ús que fa de la màgia durant la campanya d'Espanya i la batalla de Watterloo, serà el detonant del cisma entre ells dos.

Una profecia escrita pel rei Corb i l'ambició d'una fada trasbalsaran el mon.

*****


No revelarem el final, millor deixar-se portar per la lectura i anar descobrint un mateix totes les sorpreses que ens amaguen uns personatges perfectament traçats: Jonathan Strange, Norrell, John Secundus, Childermass, Stephen Black, lady Pole, Arabella Strange (meravellosa Arabella Strange), Lascelles, Drawlight, Walter Pole, Wel·lington, el cavaller del cabell de color de vil·la de card, Vinculus, el rei Corb…

Tots i cadascun d'ells, i tots els que hem deixo, encaixen en la historia amb precisió de rellotger.

Un últim apunt: les notes a peu de pàgina. Encara que, aparentment, semblin excessives, no endarrereixen en cap moment la lectura, ans al contrari l'amplien i arrodoneixen, aportant dades i histories sobre la relació de les fades i els humans i dotant de veracitat la novel·la.

Com va dir Neil Gaidman, autor de la memorables Coraline, la llàstima és que no sigui més llarga.


Comentaris

  • Una puntualització[Ofensiu]
    dacar | 08-05-2006

    Res, és una tonteria, i no m'agrada semblar "pera-punyetes", però ho he de dir: en aquest llibre no es parla de fades, sinó de "duendes", follets en català, suposo. Els dolents, els pactes perversos, el món d'on venia el Rei Corb, són els follets, encara que tal com els pinten en aquest llibre, són tremendos... Els orcs del Senyor dels Anells són la Heidi...

    He llegit aquest llibre arran del teu relat-crítica. I les grans expectatives que hi tenia s'han vist superades amb escreix. Com diria un amic meu, és brutal.

  • Amb una mica de retard...[Ofensiu]
    Gorwilya | 02-01-2006

    però gràcies per felicitar-me i pel comentari!! I de pas desitjar-te una bona entrada el 2006!!

    El prinicpi del comentari m'ha recordat el què he estat estudiant a "Literatura infantil", que vam treballar alguns contes i els seus veritables significats. I també vam parlar de varis llibres que tractaven aquests temes. A mi em va tocar fer el treball dels Germans Grimm, i la pel·lícula que van fer, és un clar exemple de que els contes no són com els pinta Disney, sinó que antigament eren més cruels, i per això estaven més dirigits els adults, fins que els van adaptar.

    El llibre que dius sona interessant. Si tinc la opurtonitat i temps ja el llegiré... ;P

    Una abraçada i petons!!

    Gorwilya

  • Escriu un conte de Nadal !!![Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 14-11-2005 | Valoració: 10

    Hola,

    Posa en pràctica els teus - savis - consells, i escriu un conte de Nadal.

    Els de www.guimera.info tenim ganes de fer-ne una, i al cosa va de publicar NOMES contes de Nadal, el proper desembre.

    T'esperem.

    mora.a@guimera.info

  • Ben cert era...[Ofensiu]
    rnbonet | 10-11-2005

    ...que no tenim els mateixos gustos... M'ha encantat ell plantejament inicial, - coincideix plenament amb ell: el senyor Disney ens ha falsejat i acaramelat els contes primitius.
    Ara, llegit el plantejament que fas de la novel·la me la fa descartar com a possible lectura:barrejar fets històrics amb fades, legendes i bruixots no m'acaba de convéncer. Em quede amb Astérix, en tot cas.
    No obstant, l'argumentació i el desenvolupament que fas són plenament vàlids com comentari d'una obra.
    Salut i rebolica, xicot!

  • i doncs[Ofensiu]
    Berenice | 29-10-2005

    i doncs, existeix aquest llibre/conte?
    ganes de llegir-ho, moltes.. però no m'ha quedat clar. Diga-.li culpable a la son, a la febre o a l'esgotament mental..

    m'ha agradat, de totes maneres, el comentari inicial sobre els contes de fades.

    hi ha un exercici molt interessant, que és continuar els contes tradicionals de tota la vida a partir del punt en que s'acabava la versió inicial.. acostumen a ser molt, molt intressants..

    petonets

  • fantàstic (valgui la redundància)[Ofensiu]
    quetzcoatl | 28-10-2005 | Valoració: 10

    David,

    He trobat interassantíssima la teva visió i crítica d'aquesta novel.la, que sembla no tenir pèrdua.

    Com a lectora haig de reconèixer que sóc una mica mediocre: llegeixo tot el que se'm posi per davant, si m'enganxa. Sí, he llegit Dan Brown i també quasi tots els Harry Potters hehehe. Però a poder escollir (i no sempre hi ha d'entre què, ja sigui per falta de referències bones o per material) sí que prefereixo novel.les més treballades, verosímils, si pot ser històriques i, a sobre (!) originals.

    M'agrada el que comentes sobre els contes de fades, i és que no tothom ho sap; malauradament Walt Disney i companyia han targiversat històries de les que ja no se'n sent parlar (tot i que al mateix temps han contribuït a que no es perdessin, malgrat hagi quedat una memòria molt canviada). Els contes de fades, i la mitologia en general, té històries més alegres que d'altres; però quasi sempre han servit per 'castigar' en certa manera el comportament dels humans, en una espècie d'educació interactiva, i per tant no solien tractar de flors i violes.

    L'anàlisi que has fet és suggerent, precís, força objectiu i incites tota l'intriga per saber més sobre la novel.la en qüestió. I és tot un encert que no ens n'expliquis el final. Almenys a mi ja m'has convençut per llegir-me'l de seguida que en trobi una còpia (per cert, ens facilitaràs les dades editorials?).

    Moltes gràcies, les meves felicitats més sinceres i una abraçada molt gran!

    m

l´Autor

Foto de perfil de David Gómez  Simó

David Gómez Simó

98 Relats

494 Comentaris

143504 Lectures

Valoració de l'autor: 9.68

Biografia:
I si us plau, Bloom, estigues atent a aquest detall:
no omplis la casa de mobles i d'altres objectes,
si us plau, guarda espai per a la bellesa,
perquè la bellesa hi càpiga: una escletxa a la dreta
de qui entra, per exemple.
Que les coses belles siguin el teu lloc de vigia;
doncs el món, com qualsevol altra cosa,
només es torna bell quan per la bellesa és mirat.

Un viatge a l'Índia
Gonçalo M. Tavares