PETITESES: LI / L'HI

Un relat de: minúcies

Més petiteses a l’atzar, companys,


“inmaculada”: immaculada
“aúries “àuries
“crueldat”: crueltat
“això és el què fan tots”: això és el que fan tots” (podríem haver dit “això és la cosa que fan tots”, oi? Doncs no porta accent.
“tamany”: mida
“llistat”: llista
“reflexar”: reflectir ( reflecteixen, reflectiran, reflectien...)
“acte seguit”: tot seguit/ seguidament
“al dia següent”: l’endemà
“aliviar”: alleujar
“allà on hi posa”: Allà on posa (Els dos pronoms ens diuen el mateix; en sobra un)
“se’n enamorà” (L’apòstrof sempre a la dreta)
“el quadre en que s’havia convertit la meva vida”:el quadre en què s’havia convertit la meva vida. (relatiu amb accent)
“retrassar”: retardar


“Aquest llibre és per al Pere; demà li portaré”: Aquest llibre és per al Pere; demà l’hi portaré.






LI / L’HI

El pronom feble “li” i la combinació de pronoms “l’hi” tenen el mateix so. Per poder saber com els hem d’escriure, hem de tenir en compte si aquests pronoms substitueixen un sol complement o dos; “li”correspon a un Complement Indirecte, (Li he donat un estoig) i “l’hi” correspon a dos complements, el Directe més l’Indirecte (He comprat un llibre per al Joan, i demà l’hi donaré) o el Directe més el Circumstancial de Lloc:(No cal que pengis l’abric a l’armari, ja l’hi he penjat jo)

Repassem una mica tot això per mitjà de més exemples:


- Aviat arribarà el pare. Prepara-li el dinar (li: Complement Indirecte)

- Posa el ganivet dins del calaix; jo no l’hi puc posar. (L’hi:Complement Directe més Complement Circumstancial de Lloc)

- Aquest regal és per al meu oncle. L’hi pots portar tu? ( L’hi: Complement Directe més Complement Indirecte)

- Què li vols regalar? (li: Complement Indirecte)



A reveure, amics!

minúcies

Comentaris

  • apa ya[Ofensiu]
    zianzian | 05-12-2020 | Valoració: 10

    Saat ini berjualan online dengan sistem dropship cukup populer karena bisa dilakukan dengan modal sangat minim. Untuk kamu yang mencari toko tas yang punya koleksi lengkap untuk pria, wanita, dan anak-anak dengan harga murah bisa mengunjungi website grosir tas murah. Di sini juga tersedia banyak varian tas wanita baik untuk kerja, sekolah, dan juga untuk acara santai seperti hangout ataupun traveling. Para wanita yang gemar menggunakan tas model ransel silahkan cek koleksi tas ransel wanita selengkapnya di sini, jual tas selempang pria murah Bandung. Jualan sistem dropship bisa dilakukan oleh siapa saja sekalipun kamu masih sekolah atau kuliah. Jika kamu tertarik berjualan tas, kamu bisa membaca informasi mengenai berjualan dengan sistem dropship bisa kamu lihat informasinya di halaman ini, supplier tas pria, wanita, dan anak murah Bandung. Bagi para wanita yang memilih handbag atau sling bag untuk beraktivitas, kami juga menyediakan banyak ragam tas selempang dan handbag wanita. Silahkan buka tautan ini, grosir tas ransel wanita Bandung untuk melihat koleksi kami. Kami menyediakan banyak model tas backpack untuk pria, dari mulai untuk tas sekolah, tas kuliah, dan juga tas kerja. Koleksi selengkapnya tas ransel pria yang tersedia di toko kami bisa dilihat di sini, jual tas ransel sekolah anak murah. Selain tas untuk dewasa kami juga menyediakan beragam model tas untuk anak-anak, yakni tas santai ataupun tas sekolah. Bagi yang membuthkan tas untuk sekokah anak, bisa melihat lihat koleksi tas sekolah anak di link ini tas selempang dan handbag wanita Bandung. Selain untuk acara-acara formal, kami juga menyediakan tas pria casual yang cocok untuk acara-acara santai. Selengkapnya bisa dicek di halaman berikut, tas ransel pria murah Bandung.

  • agrait[Ofensiu]
    Urkc-Eduard | 02-01-2020

    moltes gracies minucies.
    em rendeixo a la saviesa.
    et contracto per corregir-me

  • Fantàstic![Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 03-11-2012 | Valoració: 10

    Mira, era un dubte que m'acompanyava, això del li o el l'hi. M'ha quedat molt clar i ara em farà vergonya repassar algun relat i comprobar les errades que hi ha. Però en el fons, s'agraeix. Aprendre sempre és positiu. Gràcies!

    Aleix

Valoració mitja: 10