PETITESES: CANVI DE PREPOSICIONS . GERUNDIS BONS I DOLENTS

Un relat de: minúcies
________________________________________
Comentem més minúcies, amics?

- “Tot-hom”: tothom
-"café": cafè
- “assebentar-se de que”: assabentar-se que
- “comunicar-te amb qualssevol persona”: comunicar-te amb qualsevol persona.
(“Qualssevol” és la forma de plural de l’indefinit “qualsevol”). Exemples: Busquem un noi qualsevol/ Busquem uns nois qualssevol.


- “Alguns comentaris han coincidit en dir”: Alguns comentaris han coincidit a dir

Recordem que les preposicions “en” i “amb” davant d’infinitiu s’han de canviar per “a” o “de”.
Exemples:

La seva felicitat consisteix en els diners/ La seva felicitat consisteix a tenir diners
Mai no penses en les coses pendents/ Mai no penses a fer les coses pendents

Excepcions:

. La preposició“amb” davant d’infinitiu s’admet en les expressions “haver-n’hi prou amb”... o “tenir-ne prou amb...”
Exemples: Ja en té prou amb menjar quatre patates/ Ja n’hi ha prou amb poder veure les imatges
. La preposició “en” davant d’infinitiu és correcta si té un sentit temporal.
Exemples: En arribar a casa, he obert l’ordinador/ En sortir del despatx plovia






- “em vas esclafar fent-me volar pels aires”: em vas esclafar i em vas fer volar pels aires.

(Aquest gerundi és dolent perquè l’acció de volar pels aires és posterior a la d’esclafar-me.)

GERUNDIS BONS I DOLENTS:
Recordem que els gerundis són perillosos; cal vigilar-los força perquè n’hi ha de bons i de dolents.
Els bons expressen una circumstància de l’acció, ens expliquen com, quan, de quina manera, es va produir un fet, i els dolents solen explicar-nos una conseqüència.

Exemples:de gerundis bons:
- Tot sopant, llegia un llibre
- Anava pel bosc xiulant
- Estimant-te tant, em deixes

Tots aquest gerundis són correctes perquè l’acció és simultània, expressen una circumstància.

Exemples de gerundis dolents:
-Pelava patates tirant les peles a la galleda (Primer pelava les patates i després tirava les peles a la galleda, oi?
- Se li va trencar una cama havent d’anar a l’hospital (Primer es va trencar la cama i després va anar a l’hospital, veritat?)
-No va trobar cap cadira buida havent d’estar dret durant tota la tarda.(Abans de romandre dret va buscar una cadira buida...)
Hauríem d’haver dit:
- Pelava les patates i tirava les peles a la galleda.
- Se li va trencar una cama i va haver d’anar a l’hospital
- No va trobar cap cadira buida i va haver d’estar dret tota la tarda.

A vegades resulta difícil poder distingir si el gerundi és bo o és dolent, però tenim una petita ajuda:.
Els gerundis dolents van sempre col•locats darrere l’acció principal, i els bons poden anar a davant o a darrere; si el posem a davant i l’oració té sentit, és bo, però si en posar-lo davant de l’oració no té sentit, és dolent; l’haurem de substituir per una altra forma verbal.

Fixeu-vos: “Fent-me volar pels aires em vas esclafar.” no tindria cap sentit, oi? Però “tot sopant llegia un llibre" sí que en tindria; el gerundi de la segona oració és bo perquè expressa una acció simultània


A reveure!

Minúcies

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer