Admiro la paraula GRÀCIES i...

Un relat de: Joan G. Pons

Tot passejant amb el meu amic Jordi, xerràvem de tot i de res. Vull dir converses curtes i a flor de pell.

De sobte vaig sentir una mà suau a l'esquena.

Em vaig quedar sorprès, no sabia qui em tocava. En Jordi tenia les mans lliures i les veia al compàs del seu caminar.

-Hola, Joan.

Vaja, el meu bon amic, el Follet !

-Hola, Follet.
-Avui, Joan, vas acompanyat.
-Et presento en Jordi. Jordi et presento el Follet, de qui ja t'he parlat a vegades.
-I tant ! Tenia ganes de conèixer-lo. Hola Follet.
-Oi, que bé ! Porto un tema per conversar, si voleu...

Tots dos contestarem que sí.

-Quin tema ? li va preguntar en Jordi.
-Sobre la paraula GRÀCIES i com la diem.
-A mi m'agrada molt aquesta paraula i la dic molt sovint.
-Jo també, afegí en Jordi.
-I per què la diem ? Ens preguntà el Follet.

Uns moments de silenci. Un pensament em va arribar. Moltes vegades la diem automàticament.

-Per mi, GRÀCIES, és una expressió de reconeixement, d'agraïment, encara que m'has fet pensar que moltes vegades surt de forma rutinària.
-Bé, coincideixo en això de la fórmula rutinària, però potser és un sentiment natural de satisfacció a una certa relació social curta i circumstancial. Va dir en Jordi.
-D'acord amb el que dieu, però precisament per això hauríem, si us sembla, de revaloritzar, enriquir la paraula i l'acció de dir GRÀCIES.
-Explica't ! va dir en Joan.
-En algunes ocasions, podríem fer un afegiment a la paraula. Un afegiment que concretés i signifiqués el motiu, sentiment, de donar GRÀCIES.
-Et seguim.... pots citar algun exemple ? demanà en Jordi.
-En les breus relacions que s'estableixen en un bar, tot prenent un tallat o una infusió, a vegades es podria afegir: Gràcies, Pau, avui el cafè ha sortit molt gustós. O quan rebem una trucada.... gràcies per trucar. Sembla que comunicant el motiu de "Donar GRÀCIES" personalitzes i reafirmes una certa relació social.
-En Jordi i jo, gairebé a la vegada, exclamàrem: Follet, és una idea sensacional !!! Ho aplicarem...


-Tingueu en compte de no abusar, si és una persona amb la qual us relacioneu amb freqüència.... però anar a menjar a un Restaurant i donar les gràcies per un dels plats cuinats, amb sinceritat, pot enriquir el GRÀCIES automàtic.
-Adéu, bons amics, fins una altra ocasió.
-Adéu, bon amic Follet !
-Adéu, Follet i gràcies per aquesta lliçó. Mira Joan, ja ho practico. He concretat les gràcies.

I tots dos, somrient, continuaren passejant.




Comentaris

  • A mode de conte...[Ofensiu]
    llamp! | 18-03-2010 | Valoració: 10


    ... ens expliques el valor de donar les Gràcies. Es dónen les gràcies? Jo crec que sí, es donen bé o malament, es dónen amb èmfasis, es dónen amb to baixet o alt, es dónen tot cridant!!! Es dónen balbucejant o vacil·lant, es dónen ben donades o es dónen a mitjes, es dónen mig bé o força malament, es dónen amb ganes o es dónen per obligació, es dónen per educació i per mantenir la bona relació....

    En fi, les Gràcies mai poden faltar. Perquè cadascú té la seva Gràcia particular.

    llamp!

  • Gràcies[Ofensiu]
    llacuna | 22-01-2010 | Valoració: 10

    Sí, sovint el gràcies és per a establir un distanciament que es queda justament allà, en el gràcies. A mi no m'agrada perquè la trobo m assa gas tada.

  • an_na | 21-01-2010

    Molt bones!
    Estic d'acord, al contrari que tu, i gràcies per la teva siceritat; en moltes coses que exposes com el fet que la paraula gràcies en moltes ocasions no se sent amb el seu vertader significat sinó que surt rutinàriament. Molt ben exposat.

    Pel què fa al meu relat, altra vegada et dono les gràcies per exposar el què penses realment. És evident, que jo també conec moltes persones que viuen el dia a dia i són felices, en aquestes, hi ha dies que jo m'hi incloc. El fet de dir la veritat sempr el defeso, trobo que s'ha de dir, encara que a vegades pugui fer mal, aixòsí, sempre d'una manera respectuosa. Però el què exposa aquest relat no és una idea general.. sinó uns sentiments plasmats en ocasions que ens podem trobar al llarg de la vida... i sí, penso que la veritat fa mal tot i que sóc partidària de dir-la. També defenso el meu argument que es viu molt més feliç deixant els problemes al marge... encara que no sigui el millor per ningú.

    De totes maneres, moltes gràcies

    Et seguiré llegint. =)

  • Reflexió amb suggeriment[Ofensiu]
    Unaquimera | 17-01-2010 | Valoració: 10

    Gràcies, amic Joan, per aquesta reflexió ( i suggeriment, del qual prenc nota d'actuació ), així com de totes aquelles que vas deixant caure des de fa temps: passar pel teu espai sempre suposa una aturada de les presses, una lectura reposada, un punt de partida per a la meditació sense plantejaments inabastables, ans al contrari, senzills, pràctics, propers.

    Gràcies pel teu darrer comentari a l'Ànima milionària, i per tots els precedents.

    Gràcies per ser com ets.

    No són agraïments automàtics, com pots veure, sinó enriquits per l'afecte!

    T'envio una abraçada agraïda,
    Unaquimera

  • GRACIES PER ESCRIURE I PER FER-NOS EMOCIONAR[Ofensiu]
    Nyanga | 11-01-2010

    Preciós, emotiu, sincer i real com tots els teus! Però potser, aquest, pel tema del que tracta, m'ha agradat especialment....
    i...GRÀCIES pel teu comentari. Tanmateix, sempre surgeixen preguntes que no tenen resposta..
    una abraçada sincera,

  • Revaloritzo (rebut)[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 08-01-2010

    Revaloritzo la paraula gràcies. Gràcies, Joan

  • GRÀCIES PER SER-HI SEMPRE ![Ofensiu]
    Núria Niubó | 05-01-2010 | Valoració: 10

    Joan, he sentit la necessitat de donar-te les GRÀCIES per regalar-me el primer comentari al meu darrer relat . Vinc a la teva pàgina i em trobo aquest preciós relat, un gran REGAL !
    Fantàstica l'explicació que ens dones sobre la manera de donar les gràcies, és cert que en fer-ho de manera rutinària, poden passar inadvertides, en canvi, tot afegint , com ens dius, el motiu, serà quan el qui les rep s'adoni de que estem de veritat agraïts.

    Que els Reis Mags t'omplin de regals emotius i sincers, t'ho mereixes molt !
    Una abraçada,
    Núria





  • GRÀCIES, JOAN[Ofensiu]
    aurora marco arbonés | 04-01-2010 | Valoració: 10

    Així en majúscules. Gràcies per la pau que transpuen les teves paraules assenyades, pel respecte que mostres als teus lectors, per les lliçons d'amor a la vida que rebem cada dia de tu... Gràcies per tot!

Valoració mitja: 10