"XINO-XANO" SENSE PRESA NI ATURAR-SE

Un relat de: montserrat vilaró berenguer
A l'arribar les Vacances d'estiu de l´ escola la Mina d'ençà que va complir nou anys ja sabia que arribava el temps de mirar els estels. Els veïns propers a casa seva tenien un telescopi muntat i amb infinita paciència el senyor Manel ensenyava a la menuda les constel·lacions, la via Làctia, les Plèiades, li explicava els orígens dels forats negres i també li parlava de marees , més el que més li agradava era mirar els estels i ensenyar-li a la Mina fins que la seva dona la Roseta, li deia , per favor Manel per avui ja ni hi ha prou! Llavors tancava el gramòfon on sonava música ,quasi sempre les Gimnopédies de Satie, tenia verdadera passió per la seva música i deia: Fins despresa Mina, havent sopat si tu vols anirem els tres a passejar fins al" Pla de la Llana" "xino-xano", avui hi ha una lluna esplèndida i inclús es veu molt bé la Via Làctia i podem repassar les Constel·lacions.

Avui la Mina ha vist el Concurs i tot ha tornat al seu cap i als seus anys adolescents, anys de mirar també asseguda a una escala amb la senyora Roseta, menjant pa amb xocolata, mirant la posta de sol, sense ser el Petit Príncep, amb la seva historia meravellosament narrada per la dona, a la que la Mina tenia com si fos la seva àvia. A la Roseta li agradava Saint Exupéry , era francesa i transmetia el seu amor a França amb discos de la Vie en Rose de Edit Piaff, en el gramòfon , el disc una mica ratllat, mes l'essència restava impol·luta i el Petit Príncep i altres llibres , la Mina els devorava sense treva ni descans, gaudint molt.

Un dia va preguntar als Vells que volia dir "xino-xano". La Roseta que era més lletraferida que en Manel, va dir. A poc a poc més sense aturar-se. Com "piano-piano" que diuen els italians.

Avui la Mina, que ja no és una adolescent, escriu el relat i al vespre pensa anar a passejar "xino-xano", sola fins al Pla de la Llana, ahir hi havia una bona lluna, espera que el matrimoni es manifesti, ella sempre mira més enllà i anirà "xino-xano" sense presa ni aturador.

Comentaris

  • Bonica història[Ofensiu]
    brins | 28-02-2017 | Valoració: 10

    Felicitats, Montserrat, pel gran ventall de temes que configuren la teva pàgina; tens una facilitat molt gran a l'hora de crear històries. Potser mai no podrem saber quines són inventades i quines són biogràfiques, però t'asseguro que totes són molt amenes perquè estan escrites amb el cor.

    Pilar

  • Bon relat[Ofensiu]
    Vicent Terol | 23-02-2017 | Valoració: 10

    Un bon relat, amb el pas del temps i la nostàlgia com a protagonistes.

  • La força dels records[Ofensiu]
    jovincdunsilenci | 23-02-2017 | Valoració: 10


    Hola Montse. M'agraden molt els relats que conviden a anar més enllà, com aquest on estan presents les ganes de comprendre i de gaudir, serenament, tot el que envolta els personatges. Satie, El Petit Príncep, la Via Làctia… Quina combinació més encertada i bella! L'amor sempre ens fa créixer, i els records arrelats en ell ens protegeixen de l'apatia i de les coses dolentes; la imaginació i la curiositat ens mantenen il·lusionats i desperts com quan érem xiquets o adolescents. I després, qui sap si tots tres acabaran retrobant-se, com era el seu vell costum, al Pla de la Llana? Moltes gràcies pel teu relat.

  • Poesia pura [Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 22-02-2017 | Valoració: 10

    Montserrat, aquest relat és poesia pura, pura poesia! Tendre, delicat i enriquidor. Una forta abraçada.

    Aleix

  • Ai, la Mina![Ofensiu]
    Materile | 16-02-2017 | Valoració: 10

    Molt bé! Un relat tranquil, com anar xino-xano acompanyat de les estrelles per fer-lo una mica poètic. M'ha agradat.
    Una abraçada,
    Materile

  • Estels[Ofensiu]
    tapisser | 14-02-2017

    Els estels, per la nit, ens marquen un camí.

    A tú també t'el van marcar.
    O potser no ets tu?.


    Bonic relat i record .

  • Bells records[Ofensiu]
    Karin | 14-02-2017 | Valoració: 10

    El teu relat ens endinsa en l´univers d´una nena que pel que veig,li agradava molt els estels i moltes altres coses i avui en dia segueix igual. Potser ets tu?

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de montserrat vilaró berenguer

montserrat vilaró berenguer

464 Relats

1635 Comentaris

325329 Lectures

Valoració de l'autor: 9.89

Biografia:
Tota la meva vida he sigut lletraferida. M'agrada molt escriure, perquè
a dins meu està ple d'històries i tinc com una necessitat d´explicar-les
Per mi és un plaer compartir somnis i pensaments amb qui tingui la paciència de llegir i procurar entendre els meus humils escrits ,fets amb tot el meu cor. Moltes gràcies per la vostra gentilesa.