Quo vadis Catalunya? Catalans cap on anem?

Un relat de: joanalvol

Feta de sòlides parets, damunt la terra,
la casa resisteix les embranzides del foc i del vent.
Els homes, conreant la vinya, el blat i l'olivera
amb l'aixada a la mà, la falç i la rella,
defensaven el tros contra la bèstia inclement.

Els temps han canviat, i les cases,
i els segadors i les eines.
S'ha especulat amb la terra, ara quasi erma.
Tot sembla fals, decorat fictici de cartró pedra,
envans de llauna, personatges sense actor
i sense mestre.

La sang bull, prem les venes
dels que saben que encara no és enllestida la feina.
Hem estat envaïts, sí! I assetjats!
Però cal encara rompre grillons i cadenes,
d'obsolet mètode, que ens subjecten.

Els defensors de la terra no s'adonen de l'altre sistema,
teranyina que s'escampa, ens atrapa
oferint-nos llibertat i en som esclaus,
car ens hi sentim lliures. Llibertat barata,
camuflada en un fals benestar que és altra mena d'esclavatge.
Pou de corrupció on molts dels nostres hi beuen.

De res no serveix la queixa, ni l'odi ni el ressentiment,
fins i tot ho saben els espantaocells,
aquells ninots de palla, d'altra contrada,
que inciten els seus contra la nostra gent
que ressentida es queixa i mentrestant
no veu com els ninots engreixen la roda del poder.

El sistema és el monstre que ens sedueix,
atia el foc i crea fantasmes a la ment.
Qui podrà abolir les hipoteques
forma d'esclavatge modern?
Quin poder podrà bastir de moral la terra?

La nostra eina és la voluntat de seguir sent,
si hi ha parets enrunades, aixequem-les!
Cal nova embranzida en cerca de l'ideal comú,
definir: "què vol dir Catalunya per a cadascú".
Cal tibar la corda, que uneix al poble,
tots plegats com un sol home,
si tothom tiba cap allà on vol,
s'esmerça tota l'energia, just al punt,
on res de lloc no es mou.
Cal sargir el teixit esclarissat, per raons que poc s'entenen,
prendre el fil, treballar, car el que fou,
i és encara, també sigui demà. Cal ensenyar
estimar Catalunya. Allò que uneix a la gent
no és la llengua solament.

Cal prendre consciència sana, no n'hi ha prou
amb el crit d'enaltiment, de voler una terra singular,
car, el món que ens envolta és ample, i ben plural.

Quo vadis Catalunya? Cap a on anem catalans?

Joanalvol

11 de Setembre del 2007

Comentaris

  • felicitats[Ofensiu]
    brins | 11-01-2009

    FELIÇ 5è ANIVERSARI d'RC,
    relataire!!!


    5 aniversari RC



    Si avui és diumenge 11 del 2009, avui és el cinquè aniversari d'RC. Passa pel fòrum i descobreix com pots "enganxar" en un dia com aquest Recorda: NOMÉS AVUI! T'ho perdràs?

  • Hi ha nazionalismes....i nacionalismes[Ofensiu]
    RFS1984 | 11-09-2008

    Referit al que ha dit en lluisba volia introduïr un matís:

    Als últims temps s'ha produit un fenòmen que ha calat fons en l'opinió pública: la criminalització del nacionalisme com a ideologia, sentiment de pertinença, etc.

    Cal distingir els nacionalismes expansius que han arribat a bastir imperis mitjançant el domini de pobles aliens, dels "altres", sovint amb el fals pretext de civilitzar a ètnies inferiors com a legitimadors d'operacions d'ocupació i domini colonial. Ahi estan els imperis del XIX (l'Anglaterra victoriana, Alemanya, França, etc.) o l'imperi castellà a l'Edat moderna, entre molts altres. Es tracta d'uns nacionalismes de traure pit en nom d'una suposada superioritat. Aquest sol ser típic de països consolidats que s'autoperceben com a potència (Espanya, França, EUA, Regne Unit...).

    En canvi hi ha un nacionalisme reactiu, de resposta a agressions rebudes, de resistència a l'ocupació, de lluita per la supervivència. És el cas dels nacionalismes llatinoamericans del XIX o afroasiàtics del XX. Actualment podem ficar en aquest grup a les nacions sense estat: Escòcia, Flandes, Euskal Herria, Tibet o Catalunya, entre altres. Aquests nacionalismes són defensius i legítims.

    Però clar els mass media són una rentadora de cervells, transmissors del pensament únic. I tot allò que se'n isca del discurs sistèmic, o estiga als seus marges, es titllat d'extremista automàticament.

    Allò més curiós és com hi ha gent que va per la vida proclamant-se no nacionalista i després es passeja amb la estanquera amb l'Osborne i s'escanya cridant allò de "Yo soy español". A eixos els tinc compassió, el seu macronacionalisme no els deixa vore la realitat. Pobrets...

  • No goso valorar, només comento...[Ofensiu]
    lluisba | 09-09-2008

    També penso sovint en conceptes com el "poble", el "país", etc. Per aixpo he trobat una frase especialment bona al teu text: "definir què és Catalunya per a cadascú". No crec que ens surtin milions de respostes, però uns quants milers egur que sí. Els conceptes nacionals són estranys, ambigus. El territori amb prou feines serveix. La llengua tampoc. La història comuna ofereix molts dubtes. La "cultura" és un senyal identitari massa complex, i massa ampli de significats. A la vegada, tot plegat resulta borrós, i per desgràcia un objecte fàcil de manipular. Exaltar el nacionalisme és perillós i la història va plena d'aquests perills. En contra de les opinions que diuen que hi ha diversos tipus de nacionalismes, jo crec que n'hi ha un de sol: aquell que per a sobreviure necessita enfrontar-se a un altre nacionalisme.
    La societat ha canviat davant dels nostres nassos i -com diuen ara- ens hem quedat perplexos. benvinguda perplexitat! Potser fa anys que havíem d'haver començat per aquí, perquè és el camí per a plantejar-nos què fem. Què fem a partir d'ara. Perquè el passat i la identitat (què som) sembla una mica anacrònic, però sobretot em pregunto: la identitat serveix per a afrontar el futur? Quina identitat?
    I en definitiva: què fa que "Catalunya" sigui poc atractiva actualment, què ha passat?
    Les respostes no les trobarem mai en la nostra identitat col·lectiva (en cas que existís, cosa que dubto), sinó en la capacitat de ser acollidors, tolerants i negociadors. No crec que haguem de renunciar a res (a la llengua, per exemple). però potser sí als mites medievals, a un imaginari massa estrany i llunyà. Ens hem de reinventar. La perplexitat potser és el primer pas d'una nova etapa. Salut!

  • Sensacional tot el poema[Ofensiu]
    Vicenç Ambrós i Besa | 11-06-2008 | Valoració: 10

    Uns versos d'aquells que toquen la fibra sensible i que et fan reflexionar sobre qui som, perquè som i perquè hem de ser.

    Realment, la Megatrobada va ser sensacional i m'ho vaig passar molt bé! Va ser una gran sort conèixer-vos personalment, Joan i Teresa!!!

    Ens seguirem comentant!!!

    Vicenç

  • perdona el retard....[Ofensiu]

    Noia!, quanta raó que tens...

    Cal lluitar, cal tornar a vèncer...No rendir-nos...MAI

    una abraçada!!

  • Un relat ...[Ofensiu]
    Naiade | 08-06-2008 | Valoració: 10

    Excel·lent. He tingut ganes de cridar cada paraula, cada frase del teu escrit de denuncia,.No té pèrdua, dius veritats com temples. M'ha agradat com descrius els opressors filant la teranyina, atrapant tothom qui badi. Aquest passa afavorits per no baixar mai la guàrdia.
    Fa il·lusió posar cara al teu escrit.

    Una abraçada ben solidaria per tu i també per la Teresa.

    Naiade

Valoració mitja: 10