Petit conte kafkià

Un relat de: Doriangray

Petit conte kafkià



Quan K es va acomiadar aquell matí de la seva dona, no s'imaginava que era la darrera vegada que la veia. Per tant, va anar a treballar al despatx (K era comptable) i al migdia va sortir una estona per anar a fer un mos. Després, a la tarda, va plegar a les quatre, perquè tenia hora amb un especialista a les cinc en punt.
Així doncs, K va acabar d'ordenar la seva taula, es va acomiadar dels seus companys de feina i del seu cap, el senyor Montag, es va posar l'abric i també el barret fort i va agafar el seu paraigua. Després, un cop va ser al carrer, K va pujar en un tramvia, però aquest no era el que agafava cada dia per tornar a casa, perquè avui havia d'anar al centre de la ciutat.
Quan hi va arribar, va baixar del tramvia i va haver d'obrir el paraigua. Tornava a ploure. Malgrat que la primavera acabava de començar, el dia era rúfol, plujós, ventós i fred. Semblava més una tarda de començament de març que no pas d'abril. Sortosament per a K el número 22 de la Bauer Strasse era molt a prop de la plaça on havia baixat del tramvia i no va haver de suportar gaire estona l'embat del vent i de la pluja.
El portal del número 22 era realment majestuós. El marbre blanc hi dominava com en un mausoleu. Al fons, la caixa de l'ascensor apareixia engabiada dins d'un reixat treballat amb motius florals. Tanmateix, K va pujar fins al quart pis a peu, perquè no era gaire amic de quedar suspès d'un cable a molts metres del terra. Mentre pujava a poc a poc l'àmplia escala es va adonar que el passamà de fusta lluïa i que l'edifici feia una olor netament glacial, gairebé esterilitzada. Després, quan va arribar al quart pis, es va treure el barret fort i va prémer el timbre d'una porta on hi havia una placa de llautó brunyit que deia «Dr. Bürstner. Cardiòleg».
Al cap d'uns breus moments, la porta es va obrir i va aparèixer una infermera de mitjana edat, rossa i corpulenta que el va convidar a entrar. El vestíbul era molt llarg, fosc i ple d'abrics i de barrets que penjaven de les parets. K va tenir la certesa que s'hauria d'esperar molta estona. Tanmateix, i quan la infermera el va conduir fins a l'espaiosa sala d'espera, K es va adonar amb sorpresa que allà dins no hi havia ningú. Faltaven cinc minuts per les cinc de la tarda. Així, doncs, K es va asseure en la cadira més propera i va començar a fullejar una revista il·lustrada que va agafar d'una taula baixa.
Un quart d'hora més tard, i després d'haver llegit un text que lloava les excel·lències d'una màquina capaç de fer gairebé totes les feines agrícoles, K es va aixecar i va anar fins al despatx de la infermera per confirmar que tenia hora a les cinc. «Efectivament -li va contestar la infermera- vostè té hora a les cinc». Per tant, K va tornar a la seva cadira i va començar a llegir una altra revista. Però un quart d'hora després, i enmig del silenci de la sala d'espera, K capcinejava. Es va aixecar, i força molest pel retard, va començar a passejar amunt i avall.
Finalment, però, K va tornar a adreçar-se a la infermera per preguntar-li si podia absentar-se un moment per anar a prendre un cafè. «De cap manera -li contestà aquesta- perquè si vingués algun pacient, llavors li passaria al davant». Però quan K se'n tornava cap a la sala d'espera, la senyora Grubach, que és com es deia la infermera, li va dir que si volia prendre un cafè, podia fer-ho en una sala especialment destinada a tal efecte. K va acceptar i va seguir la senyora Grubach per tot un seguit de corredors foscos fins que es va aturar davant d'una porta oculta per pesats cortinatges. «És aquí», li va dir la infermera i el va deixar sol per tornar al seu despatx.
Tot seguit, K va separar les cortines de vellut i va obrir la porta. Just al davant, i gràcies a la poca claror que entrava per la primera porta entreoberta, es va trobar amb una segona porta idèntica a la primera, fins i tot amb els mateixos pesats cortinatges. K va sentir de seguida veus de gent que parlava animadament just a l'altre costat. Intrigat, va separar les cortines i va obrir la segona porta.
K va entrar dins d'una sala molt espaiosa i ben il·luminada on hi havia un nombrós grup de persones que semblava que celebrava alguna cosa. Hi havia homes i dones de totes les edats que parlaven i reien mentre brindaven amb copes de xampany. K va estar a punt de retornar a la sala d'espera, però, quan estava a punt de fer-ho, una dona jove i força atractiva se li va atansar oferint-li una copa plena. «Vingui -li va dir a K de bon humor-, i així podrà brindar amb nosaltres».
Després de fer un glop de xampany, K, molt intrigat, va preguntar-li a la dona jove que l'havia convidat a entrar què estaven celebrant. «Estem molt contents pel senyor Block, perquè avui serà rebut pel Dr. Bürstner». Llavors, K es va atrevir a fer una segona i última pregunta. «I feia gaire temps que s'esperava, aquest senyor?». «Qui, el senyor Block?, i tant que sí. Tenia hora el dia 3 de juny de 1924».

Doriangray


Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer