La tenora

Un relat de: Jere Soler G

Entro al soterrani rònec de llum desmaiada. La pintura de les parets es bufa per la humitat. Contemplo les cinc o sis taules petites de fusta noble, el moble ple de llibres, el quadre d'en Ruyra prop de la reixa que dóna al carrer als peus de la gent. Un feix de farigola perfuma el forat. En un racó, una guitarra vella i atrotinada i una tenora.
-Ja hi som tots -pronuncia a poc a poc el senyor Sanahuja amb les ulleres a la punta del nas.
Reguitzell de mots de colors clandestins. Sintaxi de classe. Orgull de pàtria. La xardor d'agost ens fa suar.
A l'hora del descans l'Arnau s'acosta a la finestra a ullar les calces de les senyores.
-Marrà!
-Si no es veu res...
Hi tornem. Vigilància maragalliana d'un esperit que no ha de perdre el nord, que mai no s'ha de deixar arrossegar a les aigües manses de cap port. Aribau ens ho recorda parlant-nos d'aquella estranya i punyetera sort que li permeté de veure de més a prop les torres de Castella. Adéu trobador!, t'enyora la meva orella.

Surto al carrer convençuda que algun dia eixirem. València, Mallorca, m'allunyo del Gòtic Passeig de Gràcia amunt.
-Documentación!
-Me l'he oblidat.
-¿En español, cojones! Que edad tienes?
-Catorze.
-¿De donde vienes...?

M'empenten vociferant fins una comissaria gris que fa olor de carn crua. M'asseuen davant d'un buró negre, sota la foto d'un dictador i d'un poeta feixista; al mig, un assassinat en una creu.
M'acosten un vas ple d'oli. Me l'haig de veure. No puc. Caic, a terra d'un cop. Sagno pel nas. M'aixequen. Començo a empassar-me'n glops. Em ve un tragit.
-Roja catalana! Te vamos a enseñar modales!
M'acabo l'oli. Em marejo. Em porten a casa i adverteixen els pares que em vigilin o acabaré malament.
L'endemà torno al Gòtic. Baixo les escales estretes que fan olor de resclosit. El senyor Sanahuja m'abraça. Em posa la tenora a les mans.
-Algun dia la tocaràs a la Plaça de Catalunya sota d'un sol de primavera.
-La Santa Espina -li dic fent que sí amb el cap.
-La Santa Espina -assevera.
Hi tornem. Reguitzell de mots de colors clandestins. Sintaxi de classe. Orgull de pàtria. Vigilància maragalliana d'un país que no ha de perdre el nord, que mai no s'ha de deixar arrossegar a les aigües manses de cap port...


Comentaris

  • quantes foscors[Ofensiu]
    gypsy | 24-06-2007 | Valoració: 10

    per tirar endavant aquesta pàtria maltractada, quantes humil·liacions rebudes de generacions passades que hem heretat gràcies a déu!, per no oblidar qui som i d'on venim!, sort que ens queda dignitat i amor pel que som i pel que vam ser.

    Visca la terra!

    gypsy

  • fantastic![Ofensiu]
    bruixeta_lila | 28-05-2007 | Valoració: 10

    simplement genial..!
    m'encanta com escrius..!
    molt bo el relat..!
    =)

    ptons

    Anna

  • Ostres, tan, tan... com sempre.[Ofensiu]
    recomanada | 27-05-2007

    M'has tornat a impresionar amb el teu relat.
    Estava llegint tan tranquil·la i de cop me trobat en una presó, has aconseguit que em fiques tan en el paper que era com si jo fos la protagonista.
    Com ja saps les meves idees han fet que em fos fàcil d'entendre el que volies expresar o si més no el que penso que volies dir.
    Felicitats un relat fantàstic.

  • aaa | 25-05-2007

    Un relat rodó. Us extensiu del català mes ocult, la sutilesa quotidiana de la repressió, els grans avatars del català, musicalitat, ritme, ni massa llarg, ni masa curt.

    De fet, aquest comentari es fa sol. Aniré a buscar carn fresca pels altres relats que tens penjats.

l´Autor

Foto de perfil de Jere Soler G

Jere Soler G

188 Relats

825 Comentaris

261336 Lectures

Valoració de l'autor: 9.77

Biografia:
Aquests últims anys m'he allunyat una mica d'aquest web en el qual he passat moments fascinants. Hi vaig arribar al 2005. Potser sigui el moment de tornar-m'hi a acostar, tot i que ara no escric tant, faig més cinema que altra cosa; i estic una mica més diversificat, i una mica espatllat, només una mica.

Tinc un canal de YouTube de cançons:

... CANÇONS

També tinc un blog que està a punt de fer setze anys:

...:-))) : NUESA LITERÀRIA