Hola i adéu

Un relat de: peres

Hola, em dic José Luis. Bé, em podeu dir dic Pepe, o Pep, si voleu, que al que digui el DNI no cal fer-li gaire cas. Visc a Barcelona, al Carmel. Però deixem les cerimònies i les presentacions, si no us sap greu. Estic estirat a terra i em penso que tinc alguna cosa grossa trencada, perquè no em puc moure. Tot em fa mal. Em fa mal el cap, sobretot. Aiiii! Bé, m'he tret el casc, ara ja no em fa tant de mal el cap. Anàvem amb moto, amb l'Òscar, i… què? Sí, hi ha hagut uns llums i de sobte, patapam, he anat a parar aquí. No sé on sóc. Sembla que hi ha plantes al voltant, les oloro, però no m'hi veig i no ho sé. També hi ha terra, fa olor de terra humida, o sigui que no estic al mig del carrer. Dec estar a la vorera. Potser en un escocell d'arbre? Em fa cada vegada més mal. És clar, em refredo. I l'Òscar? No ho sé. Si pogués el cridaria, però no puc. Ara se sent un cotxe. Frena. Bé, ja era hora, perquè em fa l'efecte que m'haurien de dur de seguida a l'hospital. Però no puc cridar. Bah, ja em veuran. Ei, què passa? El cotxe se'n va!? Què deu passar? Quin mal em fa tot. I això? Ecs, deu ser sang. Ostres, i em surt de… no ho sé, però és calenta, i pastosa. De la boca? Hauria de moure'm… Però no puc fer res. Si pogués, trucaria pel mòbil… Ah, no, el mòbil anava a la motxilla, deu ser a la moto. On és, la moto? No veig res. Ja és de dia? És com si només controlés el cap i la resta del cos estigués… separada? No, no pot ser, em faria més mal. Espero no haver-me quedat paralític, ara que tenia una bona feina i havia superat tots aquells problemes... Però bé, la veritat és que m'és igual, l'important és que em treguin d'aquí. On som? Sí, anàvem per la ronda, veníem de Lesseps, no? Sí, de Lesseps, per la ronda. I de sobte, abans d'arribar a Balmes, aquells llums, estava tot una mica moll, i patapam. I l'Òscar? Ostres, a veure si s'ha fet mal… Com és que no diu res? Bé, jo tampoc no dic res, però és que jo no puc. Aiiii. Ni em puc moure ni puc parlar, ni cridar. Tampoc no puc plorar, que curiós. Quin fred que fa. I cada cop em fa tot més mal. Calla, que ara se sent una ambulància. Sí! Salvats!! M'entren ganes de cantar: Oe, oe, oe, oe, oe, oe. Salvats, sí senyor! Arriba l'ambulància. S'ha aturat? Sí, però si encara no ha arribat… Com és que s'ha aturat? Ah, potser recullen l'Òscar i després em vindran a agafar a mi. Potser l'Òscar està més malament que jo, pobre. Va, noi, aguanta, que falta poc. De seguida vindran a buscar-te i et portaran a l'hospital. Ja se'n va l'àmbulància de l'Òscar. Ara vindrà la meva. És estrany que no hi hagi ningú que estigui per mi, no? Potser només hi anava un "camillero", a l'àmbulància. És clar, si és molt d'hora, si eren quarts de set del matí, quan hem sortit d'allà. I avui és dissabte. Tothom deu estar de pont. Hi deu haver ben poques ambulàncies de guàrdia. Va, noi, aguanta, que és un minut. No res, un minut, no falta ni mig minut perquè et recullin i se t'emportin. Quan vegin la moto, trobaran que hi ha el meu nom i em buscaran. Si que triguen. Però quin mal. I quin fred… Aguanta, noi. Quina son.

(Dedicat al José Luis Yerpes, un noi de 26 anys que va morir d'accident de moto el dissabte 4 de novembre a la mitjana de la ronda del Mig de Barcelona, abandonat com un gos. Van ser gairebé deu hores de soledat, encara no se sap si conscient o inconscient, entre tres quarts de set del matí, moment de l'accident, i dos quarts de cinc de la tarda, que una veïna va veure el cadàver. Segons la premsa, la mare del José Luis va trucar al mòbil del seu fill a les 9 del matí i li va contestar un guàrdia urbà, que li va dir que havia trobat el telèfon en una moto i que el conductor, que es deia Òscar, ja se l'havien endut a l'hospital, però que de l'amo del mòbil, José Luis, no se'n sabia res. Estranyada, ella li va dir que no tenia notícies del seu fill i que la moto era d'ell i no de l'Òscar, i va demanar a la policia que el busquessin, però la policia va contestar que no el buscarien fins que passessin 48 hores, que el seu fill ja era prou grandet. La ronda del Mig és un carrer pel qual passen cada dia desenes de milers de vehicles. És una casualitat absoluta que el mateix dia que vaig enviar a RC "La cangur assassina", sobre els perills d'aquest carrer de Barcelona, en José Luis Yerpes morís a 50 metres justos del lloc exacte on se situa el relat del senyor Miraprim.)

Comentaris

  • copio[Ofensiu]
    peres | 22-06-2005

    una notícia del diari d'avui aquí perquè em sembla que convé, per veure com continua la història aquesta tan trista...

    «Arrestat per l'homicidi d'un jove a Vallcarca

    MAYKA NAVARRO
    BARCELONA

    La policia va detenir ahir Óscar S. P., de 25 anys, acusat de ser l'autor material de les punyalades que dissabte passat van acabar amb la vida d'un noi de 27 anys, als voltants del pont de Vallcarca. Es dóna la circumstància que el detingut era l'acompanyant del motorista mort al desembre a la Ronda del General Mitre, el cadàver del qual la Guàrdia Urbana va trigar nou hores a descobrir.
    Els inspectors del grup d'homicidis de la policia de Barcelona han determinat que la víctima, juntament amb un amic, van anar a un bar del qual són clients habituals i van discutir amb dos joves, perquè estaven molestant una noia. El detingut, i el seu amic, Xavier R. F., de 26 anys, van esperar els altres dos a la sortida del bar i van tornar a barallar-se, al carrer.
    En l'accident de General Mitre, Óscar S. P. va ser detingut per omissió de l'auxili ja que, segons la policia, no va prestar ajuda al seu amic mort.»
    (El Periódico 22 juny 2005)

    Ara és quan et tornes a fer moltes preguntes sobre l'accident del José Luis.

  • osti![Ofensiu]
    rosaur | 23-12-2004 | Valoració: 10

    peres, ja li has contestat, aixo sí q es interaccio amb el mon real

    es un homnatje magnific!!

  • no hi han paraules...[Ofensiu]
    SANDRA | 15-12-2004

    Soc Sandra Yerpes, la germana de Jose Luis Yerpes. Es cru el relat i per desgracia es la realitat. No hi han paraules suficients per explicar la desesperacio en la busqueda del meu germa per part de familia i amics, per la falta d'ajut institucional, mentres ell estava ...al terra...abandonat...
    M'agradaria que l'autor del relat contactes amb mi (sandrayerpes@hotmail.com).

  • lapsus[Ofensiu]
    peres | 08-12-2004

    Hi ha hagut un lapsus. La data de l'accident, com deveu saber si llegiu els diaris, és el 4 de desembre, o sigui, dissabte passat, no el 4 de novembre. Me n'he adonat quan el relat ja estava publicat...

l´Autor

peres

72 Relats

285 Comentaris

154793 Lectures

Valoració de l'autor: 9.29

Biografia:
[Durant més d'un any, he tingut com a "foto" aquí dalt una crida al boicot contra Supermercados Dia, per haver acusat de terrorista un noi de 14 anys de Lloret de Mar (la Selva) que el mes de setembre del 2004 els havia demanat que etiquetessin els seus productes en català. Malauradament, la Guardia Civil i la seva Brigada Antiterrorista, el Ministerio del Interior i l'Audiencia Nacional van creure la versió de Dia i van tractar el noi efectivament com a terrorista, com a delinqüent perillós, com a desequilibrat, i la trista actuació que van tenir totes aquestes institucions espanyoles -encara no rectificada formalment- ha marcat per sempre més la família d'aquest noi, que van estar en perill de perdre la tutela del seu fill. Són fets que no podran oblidar mai. Fets que retraten el veritable "tarannà" del govern del senyor Rodríguez Zapatero, disposat a qualsevol cosa per evitar que proliferin a Catalunya exemples de sensatesa com el d'aquest noi, que només pretenia que es complís la llei al seu país.]

Em presento. El pare de Peres era Judà, un dels dotze fills de Jacob, també anomenat Israel. Jacob era fill d'Isaac, i aquest, fill d'Abraham. Peres, etimològicament, vol dir escletxa o bretxa en hebreu antic. Encara que no sóc jueu, sempre m'ha interessat molt la història multisecular d'aquest poble. Ara la veritat és que em fan vergonya, és com quan descobreixes que el teu millor amic en realitat es comporta com una mala persona en determinats àmbits. Potser continua sent amic teu, i l'estimes, però alguna cosa s'ha trencat entre tots dos. Des de fa cinquanta anys, volent rescabalar-se de tot el que havien patit, els jueus que manen a l'estat d'Israel han començat a fer a altres el que els havien fet a ells durant tants segles. Els palestins actuals, la immensa majoria, són innocents de tots els mals que ha sofert el poble jueu. No tenen per què pagar els plats trencats de la història. No em fa por dir això, no temo que ningú m'acusi de genocida, d'antisemita ni d'antijueu, perquè sé que hi ha molta gent a Israel que comparteix aquesta meva opinió, gent a la qual els cappares del país titllen de "traïdors".

"Peres" és, en qualsevol cas, el nom de batalla de Pere Neri. Vaig néixer fa moooolts anys. Provinc d'una ciutat que podrà ser imitada per altres, però mai Igualada. Em dedico a treballar i a la família, amb aplicació similar d'hores a cadascuna de les dues coses. Crec que crec en Déu, en els àngels de la guarda, en els Reis d'Orient, en el patge Faruk i en el més enllà, per bé que cal reconèixer que tot plegat és un misteri. Però és que m'entusiasmen els misteris més fondos de l'existència humana, m'agrada molt preguntar-me coses... i potser no m'agrada tant haver de respondre-les, sobretot quan són preguntes punyents, com ara les que demanen els motius de les desgràcies del món, dels sofriments i de la mort violenta d'innocents.

Crec igualment, però, en la possibilitat que un dia els infants riguin a cor què vols i els adults siguin realment feliços. La felicitat és diferent de la satisfacció: la satisfacció sovint té a veure amb els diners -com més diners, més satisfets. Crec, doncs, que posar l'objectiu de la vida en els diners, com si ens poguessin donar la felicitat, és un error. La felicitat requereix un mínim de benestar, això sí, un mínim, perquè si no menges o no tens llit per dormir llavors és gairebé impossible ser feliç, si no ets un sant d'aquells dels (antics) llibres de religió o un asceta tipus Gandhi, perquè si no tens res la prioritat és sobreviure. Però un cop que tens el mínim, la felicitat consisteix a viure la vida de manera més o menys lluïda segons la sort i la disposició de cadascú, a realitzar-te cada dia, a acomplir el teu destí... sense preocupar-te exclusivament per tu mateix, perquè si només penses en tu potser podràs estar satisfet, però no seràs feliç. Feliços, doncs, tot i que tinguem problemes familiars o laborals, tot i que la hipoteca o el lloguer i altres pagaments ineludibles ens collin, i encara que de tant en tant tot plegat ens faci perdre una mica el son.

També crec que Catalunya ha de ser independent, però si abans parlàvem de misteris, això és molt més que un misteri, és una utopia.

I quan tinc temps llegeixo i escric, i també m'agrada molt el cine, encara que sigui per la tele.

Fi de les confidències, de les reflexions i dels rotllos.

Les meves autores i autors preferits de RC són gent que escriu relats, no poemes. Em sap greu, doncs, pels poetes i les poetesses, però no entenc ni m'agrada la poesia, tret de casos molt excepcionals; no m'agrada ni tan sols la meva, quan em deixo anar i n'escric una de temps en temps.

I ara com ara, no se m'acut res més per dir ací.

Una abraçada,

Pere S. Neri
gener 2007
pereneri@yahoo.com