LES MANS

Un relat de: jomagi
Les mans diuen molt d’un mateix en la gesticulació, parlant, acariciant, pegant, estan nervioses, escrivint, dibuixant i altres activitats habituals i quotidianes en la vida d’una persona qualsevol, sigui rica o pobre, alta o baixa, amb estudis o sense, lletja o guapa, discapacitada, bona o dolenta, nadó, infant, jove, adulta, gran o vella... el mostrari seria llarguíssim...

Però jo voldria parlar d’unes mans que únicament en ocasions especials i concretes es poden observar o no, depèn dels protocols; són les mans dels traspassats, dels difunts. Son unes de les poques parts visibles del cos d’un finat que personalment m’impressionen més de veure-les; posades immòbils una damunt l’altre com si fossin d’un cos que s’ha adormit sense donar-se’n compte...

Un que hi estigui interessat o conegui la Historia de l’Art sobre pintura clàssica, hi ha una important obra del virtuós Marià Fortuny “La senyoreta Del Castillo al seu llit de mort” on pintà unes belles mans joves de tonalitats ceroses d’una gran força expressiva...

Bé, això pot semblar una banalitat, però també servir d’excusa per dir-vos que els difunts de totes les edats que m’ha tocat veure en la meva vida, les mans sempre m’han desconcertat; familiars, gent estimada, amics i coneguts; on la majoria habitualment els hi són retirades els anells, aliances i altres joies –d’altres, els pocs crec, les hi deixen posades-. Sigui com sigui i sense saber-ne el perquè, el record d’aquestes mans tant especials mai les oblido, sobretot quan de tant en tant em miro les meves...




Comentaris

  • que ens diuen les mans. [Ofensiu]
    Atlantis | 25-01-2024

    Sense participar en el repte de la mort, l’has tocat fixant-te en les mans. Ben escrit i ben detallat. M’agrada l’art, estic fent un curs actualment d’història de l’art. Miraré el quadre que proposes.
    I no, no és una banalitat parlar del què ens fixem l’última vegada que veiem els esser estimats, ja difunts.
    No només les mans dels morts. Les mas dels vius també ens diuen molt. Recordo la cançó de Raimon i un poema meu que comparava les meves mans amb les mans de la mare, quan tenia la meva edat.
    Gràcies per comentar el meu relat. Jo et llegeixo sempre. La veritat és que comento algun relat, però no em dona temps a comentar-los tots. Ho tindré en compte.

  • Observant les mans. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 19-01-2024


    Observant les mans d'un mort. Molt ben descrites aqueixes mans que ja no viu i que impressionen veure-les quan estan d'amunt del cor, dins del taüt.
    Bona crítica, Jomagi.
    Enhorabona.
    Cordialment.
    Perla de vellut

  • Les mans...[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 17-01-2024

    el seu color, els seus moviments...són pura expressió, però certament mai he tingut aquesta curiositat d'observar les mans d'un difunt. Però amb aquesta explicació que acabes de fer, potser a partir d'ara ho faré, i podré opinar millor. Sempre em sorprens.

    Endavant jomagi.

    Rosa.

  • Mans fredes [Ofensiu]
    Prou bé | 16-01-2024

    No hi havia pensat, però ara sí. I tens raó i al la pena fixar-s-hi i recordar-les amb tots els records que les acompanyen...
    Amb total cordialitat