Escullera de ponent

Un relat de: Dolça Parvati

Era morat. I el contrast de la tela en primer pla amb el vapor de fons de la mar plujosa, des d'allà dalt de l'escullera de ponent, confegia un caràcter oníric a la vista. Sota el seu cercle ens refugiàvem del petit diluvi de primavera recent estrenada. Ell duia la seua solitud i a mi enganxades del braç. Jo amagava l'absència d'un altre i un cert desànim al seu recer. Agafats, xerràvem i callàvem, i quan callàvem només parlava el plic-plac de les gotes repicant contra el paraigua. Llençades contra aquell fons irreal, les confessions i la seua aparença de veritat perdien força.

No, no estàvem enamorats, mai ho estaríem. Ni tan sols érem una parella, malgrat que si hagués passat qualsevol transeünt per la deserta escullera se n'hauria anat amb la certesa que érem dos nuvis que es regalaven una passejada romàntica. A penes érem amics. Potser hi havia un pèl de desig entre tots dos, no ho negaré. Però es diluïa, com tot plegat, en aquella volta borrosa de cel i mar.

Ens va rebre la nit davant d'una tassa de te, en una gelateria del port que jo sovintejava amb el xiquet. Del buit que em deixa el xiquet quan se'n va amb el seu pare no parlaré. M'haguera agradat tenir ganes de seduir-lo, de convidar-lo a casa, de beure un parell de copes de cava fresc i, amb la voluntat reblanida, de fer l'amor o almenys dormir abraçats l'un a l'altre, però el ben cert és que no en tenia. Potser m'hauré de mirar aquesta afecció llaminera que li estic agafant al que jo anomene el contacte controlat. En alguns moments ell tornava a xerrar, però jo estava més pendent d'observar el moviment dels seus llavis, com s'obrien per tornar-se a cloure ràpidament en articular els sons, que d'allò que deia. Vagament recorde que em parlava de la seducció i de la iniciativa dels homes, que si volien sentir-se caçadors, que si no sé quina cosa de les dones que es comporten com a llobes... Jo, quan tinc l'energia suficient, sóc una lloba. I què?

Ja havia escampat quan tornàvem cap al poble per a acomiadar-nos. Ara la volta del cel semblava més breu, un cop perduda la textura vaporosa i atapeïda d'estels de nou. Planava l'olor de tarongina pels cantons quan ens vàrem fer els dos petons al costat del seu cotxe. Un cop va desaparéixer, vaig pujar al meu i me'n vaig tornar sola a l'escullera. I en la negror del passeig nocturn vaig retrobar un record, el d'un relat eròtic que vaig escriure on una dona que plegava mitjons amb la seua millor amiga li contava un somni o una fantasia: durant una calma nit de primavera, passejava amb el seu primer amor per aquella llarga escullera de ponent. De com el vaig inventar tampoc parlaré. A la merda els relats vivencials.

Comentaris

  • Amb admiració[Ofensiu]
    nuriagau | 10-04-2011 | Valoració: 10

    Com en d’altres ocasions, em trobo davant un relat esplèndid amb uns comentaris magnífics que em deixen sense paraules.
    Un relat ple de colors pàl•lids, d’olors suaus, de remors... de poesia. Una història que, sota l’aparença de confessió al lector, l’autor reconeix com a biogràfica.
    Amb admiració des de Barcelona,
    Besets
    Núria
    Jo sí he passejat amb tu i els xiquets per l’escullera de ponent, oi?

  • impression(isme)s[Ofensiu]
    franz appa | 11-05-2009

    Un relat vaporós, de textures fonedisses, a penes unes pinzellades que semblen ocultar més que mostrar (l'atmosfera vaporosa vora mar, les paraules amb prou feines dites, vagament recordades, els records esbossats amb una mena de fatigat desencís, els gestos dibuixats per un desig més fingit que real...). Com un relat veritable, però, sí té,sota la superfície entelada de l'escriptura, la seva realitat íntima i, més que supratextual, intratextual: perquè en la seva lleu textualitat elusiva amaga foc vivent i assenyala experiències que s'encomanen com un lleu verí (o remei, que tot verí pot remeiar i tot remei enverinar). Les vivències, que la narradora engega a un lloc molt contundent, en realitat són la placa tectònica per on transcorre el relat, plegant la seva matèria en les línies de fricció, que, això sí, esmorteeix la presència constant d'aquell distanciament quasi-oníric palès en el llenguatge triat
    Es produeix, doncs, en el lector, el miracle de la suggestió: veu més enllà del que es mostra. A condició d'estar atent i ser capaç de descórrer la cortina de l'aparença.
    I no és així la literatura de debò?
    I no és així la vida, de debò?
    Una abraçada,
    franz

  • Xantalam | 11-05-2009

    Impressionant, un relat de gran alçada, una prosa àgil i delicada, desbordant de sensacions a flor de pell... i què bé que les transmets!

    Una abraçada.

  • Aquest paràgraf....[Ofensiu]
    Elboigdelsmots | 11-05-2009


    ..inicial:


    Era morat. I el contrast de la tela en primer pla amb el vapor de fons de la mar plujosa, des d'allà dalt de l'escullera de ponent, confegia un caràcter oníric a la vista. Sota el seu cercle ens refugiàvem del petit diluvi de primavera recent estrenada. Ell duia la seua solitud i a mi enganxades del braç. Jo amagava l'absència d'un altre i un cert desànim al seu recer. Agafats, xerràvem i callàvem, i quan callàvem només parlava el plic-plac de les gotes repicant contra el paraigua. Llençades contra aquell fons irreal, les confessions i la seua aparença de veritat perdien força.

    M'ha semblat genial , tant en la construcció de les frases com en la tria lèxica. És difícil suggerir tant amb tan poc.

    El boig

  • Repte 383 (1 de 3)[Ofensiu]
    deòmises | 07-05-2009

    Un nou relat visceral. I amb un començament rotund. Era morat. I prou, i si ho entens bé, i si no, segueix llegint. I no te'n penediràs, perquè aquesta prosa és collonuda, perdó als puristes i als lletraferits o als lletrafolls, que tant se me'n dóna. Perquè quan la merda apareix a la literatura i no te n'has adonat fins que rellegeixes el relat per tercera vegada és que la tifa ha estat posada amb bon gust. Un gust dolç i pervers que surt d'uns dits menuts i amb posat fràgil, d'una mirada que és del color de la mar que ens narra la protagonista d'aquesta història visceral o vivencial.

    I no indagaré si l'escullera existeix o no, si el paraigües és morat, verd o fúcsia, perquè has creat Literatura, DP, un relat fi, greu però ingràvid alhora, sense pes, sense escletxes. On sembla no succeir-hi res, però que, en llegir-lo de nou, el lector s'adona que, realment, la decisió final és el que realment succeeix. Un canvi vital? A la merda, un relat de Collons!

    d.