En Marianus de Canyetus

Un relat de: La Banyeta del badiu

Baetulo, és una ciutat romana, estratégicament fundada sobre un turó cara al mar. Per ella hi passa la Ví­a Augusta, que va directa cap a Roma. En aquesta ciutat tan honorable, hi viuen varies famílies de renom. Una d'elles és la d'en Marianus de Canyetus.

En Marianus De Canyetus, és un patrici de Baetulo.
De jove havia servit com a general de les tropes de César August.
Ell era el responsable de dirigir les nombroses quadrigues que estaven desplegades a l'estratégica fortalesa de Baetulo.

Ara ja de gran, viu a Canyetus.
Canyetus, és un turó molt a prop de la Via Augusta que passa pel bell mig de Baetulo. Allà­ té la casa i un bocí de terra a on pot conrear ell mateix (és la seva afecció) tota classe de verdures i hortalisses. També té un gran bosc a on hi ha gran quantitat de cacera, sobre tot porcs senglars i conills.

En Marianus, és un home alt de complexió forta. Clar de pell, peró vermellós de passar-se el dia en el camp o conduint la seva quadriga. Té molt de cabell, aixó sí ­ blanc i porta un gran mostatxo també blanc que li dona un aire molt cerimoniós.

De jove és va casar amb una noia de Baetulo, la Mariana de Can Maymó i van tenir tres filles.
La Mariana Rosae, casada amb un home de l'interior de Catalonia. La Montserratus, escrivana de la cort del César (gran honor per una dona d'aquest temps), ella cada dia va des de Canyetus a Baetulo conduint ella mateixa la seva própia quadriga de color fastuc; és una dona molt innovadora i moderna. I l'última de les filles la Núria de Benoit, casada amb un vinyataire de la Gàl·lia.
També té una gossa maca i fidel que sempre va al seu costat, la Lira.

Aquest mes de maig de l'any VI desprès de Crist, en Marianus de Canyetus ha fet els seus primers LXXV anys.
Per això en Vicentus el Sabadellencus i la seva dona Pilarus De La Planícia el volen felicitar molt cordialment.
Qué per molts anys Marianus !.


Per en Mariano Rodríguez Monclús.

Comentaris

  • M'agrada molt!![Ofensiu]
    Maria Pilar Palau Bertran | 27-06-2007 | Valoració: 10

    M'agrada molt aquest relat, la biografia d'aquest Romà, Marianus de Canyetus es molt interessant, tants i deurien haver com aquest? Que de jove havia servit com a general a les tropes de l'emperador Cèsar August, que maco!
    En Marianus es un home alt de confecció forta, clar de pell però vermell de cabells. De jove es va casar amb una noia de Veatulo, la Mariana de can mainó, i va tenir tres filles, la Mariana rosa, la catalonia i la Montserratus, molt maco eh? em venen ganes d'anar a Roma.
    Atentament Maria Pilar.

l´Autor

Foto de perfil de La Banyeta del badiu

La Banyeta del badiu

150 Relats

452 Comentaris

180181 Lectures

Valoració de l'autor: 9.64

Biografia:
Badalonina de soca-rel.
Amb ànima de Palamosina.

web. importans per mi :

www.hospitalitat.org
Ajuda al nostre proïsme sensa paternalisme.

www.altarriba.org
www.protectoramataro.org

Ajuda als amics de 4 potes, ens estiment desinteresadament, Ells també tenen sentiments. :-)


M.Pilar Rovirosa i Sánchez.
- La Banyeta del badiu -