CONVENT DE CAPUTXINS. ARENYS DE MAR. EL MARESME

Un relat de: Antonio Mora Vergés
 La Montserrat Anguila Presas, publica una fotografia de la façana del Convent dels Caputxins a Arenys de Mar, a la comarca del Maresme

Llegia que la primera presència caputxina a la població d’Arenys de Mar es remunta a l’any 1618, quan a redós de la capella de la Mare de Déu de la Pietat –al turó on actualment hi ha l’emblemàtic cementiri de Sinera– s’hi aplegà la primera fraternitat de caputxins. Poc després l’any 1620, a l’indret conegut com “La Plana del Convent”, s’hi bastí un nou edifici, amb més fesomia, dedicat a la Mare de Déu del Bon Viatge, reemplaçat l’any 1632 per un tercer convent, molt més sòlid, que subsistí fins a l’exclaustració de 1835.

Poc després, en el recinte conventual, la família Castelló, que l’adquirí, hi situà la famosa granja avícola “Paraíso”.

 

L’any 1863 el P. Joan Baptista Pruna (Arenys de Mar, Maresme, 1809 — Arenys de Mar, Maresme, 1890) edificà a la població un conventet. Tanmateix, la restauració real i efectiva de la vida conventual tingué lloc l’any 1879, durant el regnat d’Alfons XII.

 

L’any 1915 es traslladà el noviciat d’Arenys al convent de Manresa i es
començaren les obres del nou convent arenyenc, sota la direcció de l’arquitecte Bonaventura Bassegoda Amigó (Barcelona, 1862-1940)  .

L’església dedicada a la visitació de la Mare de Déu, fou inaugurada el 2 d’agost de 1929 i en els dies foscos que seguien a la sedició dels militars feixistes encapçalats pel general Franco contra el govern LEGÍTIM i DEMOCRÀTIC  de la II República , episodi genocida batejat com durant “la guerra civil”,  pels malfactors i com CRUZADA per l'Església catòlica, fou convertida en taller de fusteria i el convent en alberg de refugiats.

 

Recuperat l’edifici, el gener de 1939, després d’uns arranjaments necessaris, hi fou possible la reobertura del noviciat l’octubre del mateix any.

 

Actualment segueix aplegant el noviciat i també els joves estudiants.

https://caputxins.cat/on-som/convent-darenys/

http://invarquit.cultura.gencat.cat/Cerca/Fitxa?index=0&consulta=&codi=8238En algun moment al convent es va impartir docència a la quitxalla d'Arenys de Mar?. Ens agradarà tenir-ne confirmació, en el seu cas a l'email castellardiari@gmail.com 

Comentaris

  • Agraïments [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 26-11-2022

    Hola, Antonio: Gràcies per la teua opinió sobre el meu poema "Que gran dilema", on m'expliques molt bé, la situació de "la mort". És així: "És el cavall de batalla de la nostra existència". La mort no se sap mai quan pot arribar.
    Cordialment.
    PERLA DE VELLUT

  • Molt interessant [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 16-11-2022

    Que no se t'oblide publicar d'ací a la setmana que ve. Allà al dimecres que ve.
    Així, ja et comentaré.
    Gràcies per ser un bon relataire i un bon amic virtual.
    Et comente que ja en tinc un nou relat "històric", quan pugues i tingues temps, ja em diràs coses.
    Gràcies.
    Cordialment.

  • Molts anys d'història. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 16-11-2022 | Valoració: 10

    Molt important aquesta història del Convent de Caputxins, en Arenys de mar. A poc a poc has fet un relat bo i interessant i a més satisfactori. Cada vegada fas els relats històrics amb més qualitat.
    Et comente què aconsegueixes editar quan et sembla, ja que l'anterior a aquest no fa molt de temps que el vas publicar.
    Ara tens 6752 relats editats. Molt bé. Enhorabona pel rècord d'editar.
    Jo no sé si arribaré algun dia tenir tants com tu.
    Enhorabona.

l´Autor

Foto de perfil de Antonio Mora Vergés

Antonio Mora Vergés

6914 Relats

1201 Comentaris

5424731 Lectures

Valoració de l'autor: 9.72

Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.
Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com