CAN AMETLLER. MONTORNÈS DEL VALLÈS

Un relat de: Antonio Mora Vergés
 Crisant Palau  publica fotografies de  Can  o Ca l'Ametller, a la Carretera de Sant Adrià del Besòs a La Roca, prop del Km 9, davant de Can Sayol



Patrimoni Gencat
en diu ; Masia original del segle XVI a la qual s'hi van anar afegint cossos a banda i banda fins configurar un edifici de planta basilical amb l'eix del carener descentrat vers la façana. Se situa dins un barri delimitat per una tanca de reixa i pilastres d'obra arrebossades i pintades de vermell.

 

Consta de planta
baixa, pis i golfes amb una distribució irregular de les obertures. El portal d'entrada és d'arc de mig punt format per grans dovelles amb un escut heràldic a la clau. A la seva esquerra s'obre una finestra de pedra de llinda plana. La resta d'obertures, a excepció de les golfes, són de llinda plana, una d'elles de fusta. Les golfes presenten dues obertures d'arc rebaixat de cronologia més moderna.

 

Hi ha un rellotge de sol circular dins un rectangle pintat amb les línies horàries del 8 al 3 en números romans i amb una lluna, un forn i un sol com a motius decoratius a la part superior. A la part inferior hi destaca la inscripció "MCXXXVI-MCMLXXVI". La primera data és errònia pel que fa al moment de construcció de l'immoble (1136), mentre que la segona (1976) correspon a una de les darreres reformes.

 

Davant el mas
s'hi conserva íntegra l'era i un cobert de cronologia mes tardana.



https://www.montornes.cat/municipi/llocs-d-interes/ca-l-ametller

Comentaris

  • Ca l'Ametller. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 17-11-2022 | Valoració: 10

    Una obra d'art del segle XVI. Molt important i enriquidora i cultural.

    Bona nit i fins demà.
    En tinc un nou relat històric, quan puguis i tingues temps. Gràcies.

    Cordialment.

l´Autor

Foto de perfil de Antonio Mora Vergés

Antonio Mora Vergés

6915 Relats

1201 Comentaris

5429769 Lectures

Valoració de l'autor: 9.72

Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.
Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com