Pluja d'abril, aliada dels somnis

Un relat de: L'escriptor mediocre

Aquell dia s'aixecà aviat. No havia pogut dormir, els nervis el traïen molt sovint i la por que no desistissin de la seva afició aquell dia no li permetia començar el dia sense haver repassat mentalment, milers de formules per a evitar el desastre de la vergonya i la tartamudesa de les paraules.
A fora plovia, un temps que ell hauria preferit evitar aquell dia. Li semblava que tot era com una mena de premonició del futur més pròxim que, segons ell interpretava, el duien a un intent nefast.
Obrí la finestra, i de fora va entrar, mal educat i sense avisar, l'aroma d'aquell abril; aroma d'asfalt moll i claveguera que la pluja sempre duu a l'esquena, però amb un aroma lleuger, ínfim, de les flors de la veïna, que alegraven les abundants pluges d'abril. Metres avall, ja començaven a desfilar grups de noies, unificades per l'uniforme que duien totes, alçant sobre seu paraigües de colors vius que sobtaven, per semblar una ofensa a la pluja i al mal temps i als colors grisos i blancs bruts que duia amb ella i que no podien traspassar les fines teles que separaven la bellesa de les noies amb l'infern de la pluja que semblaven escopir els núvols, per la ràbia amb que queia la matèria de la vida.
Va esmorzar d'una esgarrapada, volia dedicar més temps del normal a la seva visita a la cura d'estètica personal que aquell dia es va convertir més extensa degut a que va repassar el mínim detall al mirall del bany, que durant dos quarts d'hora es convertí es el seu amic objectiu que aconsellava al noi. Malgrat no ho semblés, no s'arreglava per impressionar, aquesta tasca ja l'havia dut a terme involuntàriament durant aquells últims mesos, sinó que allò li donava una seguretat en ell mateix que semblava superar els mals averanys de la pluja, que encara queia, com si volgués degradar l'asfalt amb cert poder de corrosió que no posseïa.
Una última mirada al mirall del rebedor i fugí de casa. Distret com estava pensant, es trobà, que l'objecte dels seus somnis era allà, esperant-lo. Sota un paraigües verd cridaner, just davant de casa.

-Hola, et voldria dir una cosa...- Va dir ella.

Les seves paraules són ara, record del vent.

Comentaris

  • Ufff...[Ofensiu]
    EmmaThessaM | 22-07-2006

    D'acord, ho reconec: volia fer-te un comentari dient-te alguna cosa així com "ets un exagerat, ets un prosista excel·lent!" però no puc i em sap molt, moltíssim greu.

    Et seré sincera: el relat se m'ha fet carregós. Falten pauses, comes, punts, punts i seguits, punts suspensius, majúscules, minúscules... Falta dinamisme! Falta aire! Falta oxigen! Falta que la lectora no es mori per falta d'aire cada dues línies! Vols un consell d'una persona que no és ningú per donar consells? Agafa el text i llegeix-lo en veu alta. Prova de rellegir-lo fent NOMÉS les pauses que tu has escrit i t'adonaràs a l'acte d'on és el problema. Centra't sobretot en el primer, en el tercer i en el quart paràgraf: massa lletra, massa descripció, massa adjectius, poc aire! Si ho llegeixes en veu alta, no podràs evitar realitzar inconscientment les pauses que els teus pulmons necessiten per respirar: és això! Precisament això és el què falta en el teu text!

    Oblida frases grandiloqüents (de moment). Oblida adjectius originals (fa segles que algú va dir que no hi ha res de nou sota la llum del sol). Oblida els teus intents per intentar impressionar amb la teva prosa: la prosa no és per impressionar, és per comunicar! Si plou, plou i aquesta és la millor manera de dir-ho: "plou". Aparta per una moment la vanitat que s'apodera de tots nosaltres cada vegada que ens posem a escriure i "comunica", sense floritures ni ornaments: comunica el què vols dir. Simplifica el text al màxim i recarrega'l al mínim. Dóna-li vida. Una narració no es converteix en obra mestra perquè tingui moltes paraules, ni tan sols perquè estigui farcit d'idees ocurrents. Una narració està ben escrita quan està "viva" i, per aconseguir-ho, el primer que ha d'estar viu és l'autor: prova de reescriure el text utilitzant les paraules que utilitzaries per explicar-li al teu millor amic, a la veïna del tercer, a la companya de classe que s'asseu dues files més endavant,... Pensa en el lector, no en tu, no en el text, no en les lletres! L'escriptor escriu per un lector i el lector no es rebaixa a llegir lletres: vol algú amb qui pugui parlar de tu a tu, vol algú "viu" que l'entretingui una estona i li parli com si fos el seu millor amic (no el seu pitjor botxí).

    Opinió subjectiva (discutible i oblidable, però opinió al cap d'avall): si vols millorar la teva prosa, no escriguis "prosa", no t'asseguis davant del teu ordinador pensant que ara escriuràs una "prosa", no et centris en la "prosa". Oblida-la! Escriu-me a mi. Explica'm a mi la teva història. Jo sóc la lectora. Jo sóc la que he d'entendre el què em vols dir. Jo sóc la que he de rebre el teu missatge. Les lletres són el mitjà, no el fi. OBLIDA-LES!!

    Pensa en el lector, pensa en la lectora; pensa en mi.

    EmmaThessaM

    PD. Avisa'm quan pengis una altra "prosa". No sóc ningú per donar consells, només sóc una lectora com qualsevol altra però, si realment vols millorar, jo estaré encantada a oferir-te les meves "opinions subjectives" sempre que faci falta ;-)


    ENHORABONA!!! ACABES DE REBRE UN COMENTARI ENCADENAT!

    Fes clic a la imatge i descobreix de què es tracta

    R en Cadena


  • Hala, va![Ofensiu]
    rnbonet | 19-07-2006 | Valoració: 9

    Per quaexar-te al fòrum, et comente, malgrat la calor que esteu patint. Jo fa uns quants dies vaig decidir posar fi a la canícula.

    No està gens malament el relat. No és que la història siga molt d'allà, però li has sabut 'treure punta'. I el final, llevant-li la coma -pel meu gust- és d'antologia.
    I crec, de debò, que pots reexir, cuidant una mica l'ortografia i la sintaxi. O siga, treballant més a fons els escrits.
    Salut i rebolica!