PETITESES: "PERQUÈ/ PER QUÈ/ PER A QUÈ"

Un relat de: minúcies
Repassem junts més petiteses, amics:

- “S’entossudia en posar...”: S’entossudia a posar...(Recordem que davant d’infinitiu hem de canviar la preposició “en”)
- “resto estirada quasi inert”: resto estirada quasi inerta (En català tenim inert/inerta)
- “a diari”: diàriament
- “que reflexa” que reflecteix (Es tracta del verb "reflectir")
- “diumenge per la nit”: diumenge a la nit (A la tarda, al matí, al vespre...)
- “ a mida que”: a mesura que
- “Com si estés molt ocupat”: Com si estigués molt ocupat
- ”i aquell sabor a tu”: i aquell gust de tu
- “Va agafar el mocador i li va donar”: Va agafar el mocador i l’hi va donar
(Hem d’escriure-hi dos pronoms, el del Complement Directe i el del Complement Indirecte. Més endavant ho repassarem)
- “acompanyar als cantants”: Acompanyar els cantants”
(Acompanyar és un verb transitiu, no pot introduir el CD amb una “a”)
- “a l’igual que”: igual que
"Es preguntava perquè el fet de voler...": Es preguntava per què el fet de voler..

.
“Sabràs perquè l’estimo quan la sentis”: Sabràs per què l’estimo quan la sentis



ALGUNES PETITES AJUDES PER SABER QUAN HEM D’ESCRIURE “ PERQUÈ/ PER QUÈ/ PER A QUÈ”:

S’escriu PERQUÈ quan equival a “ja que/ a fi que/ amb la finalitat que”. Introdueix una subordinada que explica el motiu, la fi o l’objecte que expressa l’oració principal.

Exemples:
- No em deus estimar perquè sempre em renyes. (ja que sempre em renyes)
- T’explico això perquè m’entenguis. (a fi que m’entenguis)
- Va venir perquè volia felicitar-te. (amb la finalitat de felicitar-te).

També s’escriu PERQUÈ quan va precedit de l’article “el”

Exemples:
-Ja t’explicaré el perquè de la meva tristesa.
- No entenc el perquè de la teva conducta.



S’escriu PER QUÈ quan estem dient “per quina raó”

Exemples:
“Per què no has vingut abans?” (Per quina raó no has vingut abans?)
“No comprenc per què no em parla”: (No comprenc per quina raó no em parla)

Les oracions que he comentat abans, " es preguntava per què el fet de voler...i “sabràs per què t’estimo quan la sentis”, podríem escriure-les dient: "es preguntava per quina raó el fet de voler." i “sabràs per quina raó t’estimo quan la sentis” oi? Doncs ja sabem que hem d’escriure-hi “per què”

També s’escriu separat quan equival a “pel qual/ per la qual/ pels quals/ per les quals” o sigui quan fa de pronom relatiu.

Exemples:
-“Aquesta és la causa per què està disgustat” (Aquesta és la causa per la qual està disgustat)

- “Avui he conegut el motiu per què m’he aprimat tant” (Avui he conegut el motiu pel qual m’he aprimat tant).




S’escriu PER A QUÈ quan equival a “amb quina finalitat”
.
Exemples:
-“ Per a què vols que t’acompanyi?” (Amb quina finalitat vols que t’acompanyi?
- “Per a què necessites el seu contacte?” (Amb quina finalitat necessites el seu contacte?)




A reveure, companys!

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer