PETITESES: DEGUT A / A CAUSA DE - ARTICLE NEUTRE "LO"

Un relat de: minúcies
--------------------------------------------------------------------------------


Més petiteses a l’atzar:


“Feu unes passes...”: Féu (o va fer) unes passes...
La tercera persona del singular del pretèrit perfet del verb “fer” porta accent diacrític (Ahir ell féu moltes coses bones) i no en porta l’imperatiu (Feu cas d’una vegada!) el present d’indicatiu (Vosaltres sempre feu el que us ve de gust), ni el present de subjuntiu ( És necessari que vosaltres feu això )

-“des de que el descobrí”: Des que el descobrí
La preposició “de” ha de caure davant de la conjunció “que”

-“Acabo d’acomiadar a dos bons amics”: Acabo d’acomiadar dos bons amics
La "a" ha de caure davant del Complement Directe

-“No conec ni al meu nét”: No conec ni el meu nét”:
També es tracta d'un Complement Directe

-“Quan s’obra la porta”: Quan s’obre la porta
La vocal neutra al final d’una forma verbal sempre és “a”, fora d'alguns infinitius de la segona conjugació (veure, seure), però les formes VINE, CORRE, OBRE, OMPLE són una excepció; acaben amb una “e”.

-“Dóna igual”: Tant és
- “Pel que respecta a...: Pel que fa a.../quant a---
- “Baix les mantes”: sota les mantes

- “El dilluns aniré a casa teva”: Dilluns aniré a casa teva
Si davant dels dies de la setmana hi escrivim l’article “el”, ens estem referint A TOTS els dilluns, o tots els dimarts, o tots els dimecres...i quan l’escrivim sense article ens referim al “PROPER”dijous, diumenge, dissabte...
Exemples:
El dilluns no venen peix al mercat (cap dilluns)
Dilluns compraré més bombetes (el proper dilluns)



- “Vam renyir degut a totes les malifetes que m’havia fet”: Vam renyir a causa de/ per culpa de totes les malifetes que m’havia fet.


DEGUT A / A CAUSA DE, PERQUÈ, PER CULPA DE
“Degut a” no pot substituir l’expressió castellana “debido a” Hem de triar una d’aquestes formes “a causa de” o “per culpa de”o “perquè”
Exemple:”No va poder venir degut al refredat”: No va poder venir per culpa del refredat/ a causa del refredat / perquè estava refredat

“Degut a” només és correcte quan es tracta del participi del verb “deure” i sempre ha de concordar amb el nom anterior al qual es refereix.
Exemples:
Les ferides eren degudes a l’accident.
La ferida era deguda a l’accident.
La mala collita ha estat deguda a la tempesta
Les males collites han estat degudes a la tempesta



- “ Lo que més m’agradava d’ella era el seu somriure”: El que més m’agradava d’ella era el seu somriure.


L’ARTICLE NEUTRE “LO”

Ja sabem que l’article neutre “lo” és un calc del castellà que cal evitar, però gairebé sempre el substituïm per un “el” sense recórrer a altres possibilitats que també són força boniques. Repassem-ne algunes:

a)Quan l’article neutre el tenim seguit d’un adjectiu que expressa una condició abstracta (lo bo, lo bonic, lo dolent...) podem recórrer al nom que correspon a l’adjectiu.
Exemples:

“Lo bo sempre sura”: La bondat sempre sura
“Lo bonic preval”: La boniquesa preval
“Lo important d’això és... “La importància d’això és..

b) Quan l’article neutre va seguit de “que” podem triar entre diverses expressions: allò, els altres, les altres, com és de, el que, la cosa que, això que, allò que, etc)

Exemples:

“Lo que vull”: el que vull/Allò que vull/ la cosa que vull...
“He fet tot lo possible”: He fet tot el que he pogut
“No saps lo bonic que és”: No saps com és de bonic/quant bonic és
“Lo que no m’agrada”: Allò que no m’agrada/la cosa que no m’agrada...
“Lo que m’ha dit”: això que m’ha dit/el que m’ha dit
“És lo que em faltava!”: Això és el que em faltava!
“Per lo que respecta a...”: Pel que fa a.../quant a...
“Fes-ho lo més aviat possible”: Fes-ho al més aviat possible
(Fixeu-vos amb la “a” de “al”, moltes vegades fem l’errada d’escriure “el més aviat possible)
“Aviat ens donaran tot lo altre”: Aviat ens donaran la resta/ allò altre/les altres coses

Com veiem, tenim moltes expressions que poden substituir el “lo” neutre. No cal que sempre utilitzem l’article “el “.



minúcies


Comentaris

  • Excecpcions[Ofensiu]
    Campaner | 07-04-2013 | Valoració: 9

    A Mallorca "lo" s'accepta en els casos: Tot lo dia
    Tot lo món
    Per lo senyal de la Santa Creu (oració)

  • Perfecte[Ofensiu]
    Atlantis | 25-10-2012

    i gràcies per ajudar-nos amb aquestes petiteses que són grans per alguns de nosaltres.

  • Minúcies,[Ofensiu]
    allan lee | 25-10-2012 | Valoració: 10

    impagable el que ens vas editant. Gràcies de tot cor per la saviesa que mostres: pel què saps, i per la teva generositat en fer-nos-en partíceps ( em marca la paraula com mal escrita, però no sé quin sinònim posar).
    Una abraçada, Mestra.

    a

  • Fantàstic![Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 24-10-2012 | Valoració: 10

    Ostres, quina descoberta més maca! Aquí tens un seguidor fidel, que va estudiar en català, però que degut als seus problemes visuals no se n'adona dels seus errors. No fa gaire m'he baixat d'Internet unes gramàtiques per anar repassant. I mira, ves per on la Brins, perdó, la Minúcies ha creat una nova personalitat gramatical. És justél que necessitava! I tant que t'aniré llegint! Gràcies i una forta abraçada.

    Aleix

  • Gràcies ,minúcies ![Ofensiu]
    Nonna_Carme | 24-10-2012

    Sempre llegeixo les teves indicacions. El que passa és que em falla la memòria i moltes vegades em costa memoritzar-les.
    Una abraçada , Mestra !

Valoració mitja: 9.67