La crítica de la crítica

Un relat de: fesolmenut
El crític de cinema seu a una de les butaques centrals de la fila vuit. Tot i ser dia d’estrena la sala és força buida. Potser hi ajuda el fet que sigui la sessió golfa, que comença a mitjanit. No té massa expectatives. La darrera pel·lícula que va veure del mateix director va ser un autèntic despropòsit: un guió esperpèntic, un muntatge descuidat i unes actuacions estrafetes d’actors massa coneguts per permetre’s aquell desgavell. I així ho va deixar escrit a la columna del diari més important del país.

Els llums de la sala es fonen a poc a poc. El crític prova un cop, tot apuntant el bloc de notes, la petita lot d’intensitat tènue del bolígraf. El film comença en el pati de butaques força buit d’un cinema d’una gran ciutat. El protagonista és un columnista, que es dedica a la crítica de llargmetratges, del diari més important del país. L’actor, ara mateix, també prova el llum d’un bolígraf, calcat al del crític. El llargmetratge que està visionant l’actor és la pel·lícula execrable del mateix director. Se’l veu fent que no amb el cap, xiuxiuejant improperis i anotant amb desfici a la llibreta. Quan n’acaben el visionament, el protagonista marxa cap a casa on, amb l'única claror somorta d’un neó del prostíbul del davant, passa les notes a net i les envia a la redacció. El rotatiu la publica en portada. La repercussió és immediata per a tots els participants de la pel·lícula, però afecta particularment el director que, havent apostat tots els diners que li quedaven en aquell projecte, acaba en la més absoluta misèria. Perd el cap i comença a seguir els passos del protagonista de forma obsessiva. La història acaba amb el director fumant a la sortida d’un cinema mentre espera, revòlver en mà, que el protagonista passi per la porta.

El crític queda garratibat i entusiasmat. Ha pres notes i s’ha sentit interpel·lat com mai. Tant, que abans de travessar el llindar de la sortida, desitja en secret trobar-hi el director fumant, per tal de felicitar-lo.

Comentaris

  • Amb crítica doble...[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 05-03-2021 | Valoració: 10


    Impressionat! M'ha agradat molt. Tens un estil tan puntillós que la crítica doble no es nota gens. M'ha fet somriure un tant.
    Enhorabona, Fesolmenut.

    Salutacions.
    PERLA DE VELLUT

  • Un estil personal[Ofensiu]
    Fidel Català | 01-03-2021

    Que em recorda a un vell relataire, tot i que estic segur que no ets ell, però tens un estil molt semblant, en aquest relat com a mínim, a un tal vladimir que abans corria per aquí. No és una crítica, que el tal vladimir ja porta cinc o sis llibres publicats.

    Un relat molt ben trenat, et felicito.

  • Enhorabona[Ofensiu]

    Benvolgut/benvolguda participant:

    Enhorabona! El teu relat ha estat seleccionat pel jurat d’autors i d'autores de l'Associació de Relataires en Català, com a finalista de l'XI Concurs ARC de Microrelats «Gèneres Narratius» i per formar part del volum recopilatori amb totes les obres finalistes.

    Com ja saps, no cal que facis res, ja que no és el primer relat teu seleccionat i ja tenim la teva autorització.


    Comissió XI Concurs ARC de microrelats

  • Molt rodó![Ofensiu]
    Homo insciens | 26-02-2021

    M'ha agradat molt, original i molt rodó! Bon relat!

  • Original[Ofensiu]
    Antònia Puiggròs Muset | 22-02-2021 | Valoració: 10

    Un bon relat, inquietant, original i ben escrit.
    De ben segur que el crític, aquesta vegada, farà una ressenya d'allò més positiva. Pel que pugui ser!
    Una abraçada d'una de les "Onze veus"

  • dins la peli[Ofensiu]
    marialluïsa | 22-02-2021


    Un relat dins el mateix relat, com les nines russes que s'encabeixen l'una dins l'altre. Ben executat.
    El final obert ens fa imaginar-ne la resolució que també podria coincidir amb el final de la pel·lícula. o no.
    Molt ben mostrat del principi al final, en tot moment es veu el paral·lelisme entre els dos personatges. Perfecte.

  • Relat rebut[Ofensiu]

    El teu relat entra a concurs, gràcies per participar.

    Comissió XI Concurs ARC de microrelats