Bifosfonat intravenós

Un relat de: Silvia

La infermera somriu, amable i sol.lícita. "Passa, passa, mira, aquesta és la teva cadira, ja veuràs que còmoda". Què m'ha de dir, còmoda o no m'hi hauré d'estar les properes dues hores. Miro al voltant. Tres pacients més, tres dones, sis parells d'ulls contemplen la meva reacció a les paraules que fa un momentet s'han sentit dir adreçades a elles mateixes. M'assec a la cadira, la còmoda. Em molesten les sabates i me les trec. L'infermera comença els preparatius , treu la xeringa, consulta l'historial, prepara l'ampolla de bifosfonat , el cateter, l'esparadrap, el cotó xop d'alcohol, amb parsimònia, i de tant en tant em dedica un somriure. Davant tinc una senyora que també em somriu. He pogut comprovar que això passa molt sovint a l'hospital, sobretot a la Unitat del Dolor, una mena de solidaritat compartida i anònima on no calen paraules, et mires als ulls i ja saps que l'altre t'està dient "no t'amoïnis, jo passo pel mateix que tu, no estàs sola". Li dic a la infermera que al moment de punxar no miro, que no m'agrada. Em venen ganes de plorar, em sento massa gran i ridícula. La fiblada és suau, i em deixen "el company" al costat, l'aparell on pengen el suero i me'l miro, el líquid fa bombollete i cau lentament, molt lentament (massa?). Amb aquest ritme no acabarem mai però no es pot anar més de pressa. La senyora del davant em torna a mirar, compassiva, em transmet amb l'esguard que ella també creu que les seves bombolles van massa lentes, però que cal carregar-se de paciència. Trec el mòbil i envio un SMS al meu marit per tranquilitzar-lo, ell treballa. De resposta, un concís "OK" carregat de sentiment. Em consola. Després trec una ràdio de butxaca i em poso els auriculars . És un programa d'humor. Que poc es pensen que en aquestes circumstàncies tan poc favorables em fan somriure. Ja ho havia planejat abans, com a mínim em farà passar l'estona més ràpidament. Pel passadís interior les infermeres passen i traspassen, xerren, riuen, parlen per telèfon. Vida. Molta vida. Una de les senyores s'ha adormit. L'altra em mira els auriculars amb cara de perquè-no-se-m'haurà-ocorregut-a-mi. El braç em comença a fer mal, pesa, sobretot la part de l'espatlla. De tant en tant s'obre la porta i veig la sala d'espera. Esperes sempre interminables, tractaments que no s'acaben mai, dolor. I al fons, el mar, i uns quants valents que fan el bateig de la temporada. A la ràdio expliquen acudits, imiten polítics, mentre les meves bombolles van baixant. L'infermera explica que s'ha comprat un cotxe i que a la tarda l'anirà a recollir. Està molt contenta. Vida. Molta vida. Truca al seu nòvio que li reclama que al concessionari demani de regal unes cadenes. I al seu pare, i a dues o tres amigues. La primera senyora ja plega, la infermera li treu l'agulla, el cateter, tot amb la mateixa cura que al principi. La senyora respira fons, ja s'ha acabat. A mi em queda poc. Es torna a obrir la porta i veig una sala encara més plena que abans i al fons, a l'horitzó, un petroler que avança molt poc a poc fins que el perdo amagat darrera la frontissa. Després torna a aparèixer, fugisser, i el perdo definitivament. La infermera s'apropa i m'he de treure els auriculars. Ja hem acabat. La mateixa operació, l'agulla, el cateter, el pot buit, l'esparadrap. I el sospir, com tothom. Em pregunta si estic marejada, si vull reposar però jo li dic que no, que tinc moltes coses a fer. Mentida. M'acomiado amablement. Mentre avanço pel passadís recupero el petroler, lent, molt lent. D'aqui a quatre mesos he de tornar, com totes. Vida, molta vida.

Comentaris

  • Bon missatge[Ofensiu]
    drocera | 03-03-2007 | Valoració: 8

    Estic d'acord amb els companys de RC: el teu relat m'ha agradat molt, tant pel missatge que dónes (barrejant la vida i el dolor en aquest ambient d'hospital) com per l'atmosfera que crees.
    De totes maneres, seguint amb la meva tònica de no-posar-comentaris-que-només-afalaguin no puc evitar de posar un parell de cosetes que, al meu parer, podrien millorar.

    D'entrada, crec que hi falta algun punt i a part. Si subdividissis el text en paràgraf, certament perdries aquesta sensació de "continuitat" que ara transmet (el text és un sol ambient, una sola acció: no hi ha canvis de lloc ni de tema), però realment seria més còmode de llegir. A més, crec que podries donar més força a certes parts del text.

    "...Pel passadís interior les infermeres passen i traspassen, xerren, riuen, parlen per telèfon. Vida. Molta vida. Una de les senyores s'ha adormit. L'altra em mira els auriculars amb cara de perquè-no-se-m'haurà-ocorregut-a-mi... "

    "...Pel passadís interior les infermeres passen i traspassen, xerren, riuen, parlen per telèfon. Vida. Molta vida.

    Una de les senyores s'ha adormit. L'altra em mira els auriculars amb cara de perquè-no-se-m'haurà-ocorregut-a-mi..."

    Personalment m'agrada més així, suposo que va a gustos i cadascú hi dirà la seva.

    D'altra banda, hi ha alguna cosa que no he acabat d'entendre. Per exemple, q uan diu "Em venen ganes de plorar, em sento massa gran i ridícula.", per què es sent gran i ridícula?

    Finalment, l'ortografia i la gramàtica estan ben cuidats. Buscant molt (no si... ja sé que sóc un emprenyador) he aconseguit trobar "la senyora respira fons", que col·loquialment es diu però crec que és incorrecte: seria "la senyora respira profundament".

    Fins aviat.

  • Contrast [Ofensiu]
    copernic | 10-06-2005 | Valoració: 9

    Hola, Sílvia. Molt ben aconseguida aquesta atmosfera especial de l'hospital amb el contrast de la vida enfront del dolor i la mort. A vegades penso que el personal dels hospitals han d'ésser persones que viuen la vida intensament, prcisament perquè elles tenen la mort tant a prop, com a quelcom quotidià. Benvinguda i gràcies pel teu comentari. Salut i literatura.

  • molt bé![Ofensiu]
    ROSASP | 22-05-2005 | Valoració: 9

    Aquest dolor que està amatent entre les línies, queda suavitzat per les tendres imatges que descrius.
    Gent que té de passar tot sovint per aquests tractaments, que ha aprés a viure aquesta feixuga càrrega amb una suau valentia que els fa anar endavant.
    La naturalitat amb que descrius el relat, dóna una sensació de saber extreure sensacions fins i tot agradables mentre li fiquen per via venosa la medicació, observant, escoltant, sentint els batecs de la vida entre les ombres del dolor i la incertesa.

    Felicitats i benvinguda, espero llegir moltes coses teves!

  • Dolç i colpidor[Ofensiu]
    Arxiax | 22-05-2005

    Aquest relau traspua melangia i sentiment, omple d'esgarrifances plàcides aquell qui el llegeix.Afortunat jo, que l'he llegit.
    El ritme clar, precís, monòton però evident, converteix el dolor en una sensació pesada però dolça, que és present, no omnipresent, al llarg de tota l'escena. I és justament aquesta presència monòtona que fa el teu relat colpidor, dur, terrible fins i tot; sense aixeca-se d'una cadira, el dolor i l'humor radiofònic es fonen: res més trist que riure per no plorar.

Valoració mitja: 8.67

l´Autor

Silvia

1 Relats

4 Comentaris

1135 Lectures

Valoració de l'autor: 8.67

Últims relats de l'autor