Sobre les fadrines no casades

Un relat de: Lluis Barberà i Guillem
Quant a missatges, el 31 d'octubre del segle 2025 i posteriorment posaren "'Aquella s'ha quedat per a vestir sants! Cuita, que no et passi el mateix a tu,... ¡Au: vés, no siguis tan llepafils!'" (Danielal Gros), "Ses dones fadrines, que havien quedat per a vestir sants, no rebien el tractament de 'vós'; sempre, 'tu'. Un home major fadrí era tractat de 'vós'; i una dona fadrina, de 'tu'" (Rafel Gelabert), "Em sap greu dir-ho, però escoltava, més aviat, un xic de rebaix. Consideraven amb poca importància!!

Em sap greu!!! Però eren altres temps!!" (Roser Canals Costa), "Res" (Lurdes Gaspar), "Sempre hi ha noies no casades" (Àngels Sanas Corcoy), "A casa, ho vàrem viure amb normalitat, ja que la germana de la iaia era fadrina. 

Quan jo demanava 'Per què no es va casar la tieta?', la iaia em va respondre 'No va trobar qui l'estimés com es mereix. Va ser una gran dona'. La vaig estimar mooolt" (Montserrat Cortadella), "No m'hi parava esment" (Joan Prió Piñol), "A casa, no eren de criticar la gent, eren molt de respectar, però sí que, quan parlaven d'algú o d'alguna cosa, te n'adonaves que hi havia uns 'oficis' per a fadrines: les que duien el tema de vestir els sants, de vetllar-los, etc., eren fadrines; el qui tocava les campanes era una campanera (vivia al costat de casa) i també era fadrina" (Àngel Blanch Picanyol), "Bon dia, Lluís!

El que deien és que les fadrines, noies fadrines, es quedavan per a vestir sants. Encara ara hi ha algunes esglésies en què les imatges religioses van vestides de roba. Poques, però.

Bona Castanyada, '25!" (Nuri Coromina Ferrer), " Segons l'àvia, jo no tenia encants per a matrimoni o no era el que desitjava, i tot havia de ser respectat: els humans són canviants en temps i en moments" (Lydia Quera), "Que quedaven per a vestir sants... Un cert menyspreu ser fadrina vella o ser fadrí vell" (Maria Galmes Mascaro), "'Conques', per a dones, o 'Dones per a vestir sants'; per als homes, 'Concos'" (Anna Babra), "Ma mare no deia res perquè es va casar majoreta per a l'època, a trenta-quatre" (Octavi Font Ten), "No recordo si comentaven sobre el tema" (Rosó Garcia Clotet), "Ma mare tenia una cosina que també anava fent-se major i que no es casava. I, ja majoreta, un home la cercava i li demanà que es casara amb ell.

La cosina demanà a ma mare que ella l'aconsellara si es casava amb ell, perquè era pastor i no era molt agraciat. Ma mare li digué que es feia major i que esperava que es casara (si a ella l'agradava). Encara va tindre un fill" (MCarmen Bañuls), "Em sembla que no n'hi havia. No recordo cap dona sense casar-se a la vila... A ciutat, diferent! Normalment, dones amb estudis, la típica secretària" (Quima Estrada Duran).

En el meu mur, el 31 d'octubre del 2025 plasmaren "Que havien quedat per a vestir sants" (Conxeta Fortesa).

Finalment, ma mare, el 31 d'octubre del 2025, per telèfon, em digué "Una germana de l'avi Miquelet (1874), tia de mon pare (la tia Vicenteta), visqué tota la vida en ca la tia Consuelo (la meua àvia paterna, de 1878). I la tia Patrocinio, germana de la meua àvia materna, visqué tota la vida en ca l'àvia Amparo. L'àvia Consuelo, si sabia que venien les amigues de la tia Vicenteta, li feia dolços.

Moltes vegades, les fadrines anaven més a l'església perquè tenien menys obligacions. [ Els qui feien això, ] moltes vegades eren dones".

Comentaris

  • Suggeriments per si voleu endinsar-vos en el tema. Algunes línies.[Ofensiu]

    Benvolguda Helena Sauras Matheu,

    Agraesc el vostre interés per aquest tema de la recerca, en què han aparegut dones fadrines i ja grans.

    Sobre això (i en línia amb el vostre suggeriment), una de les persones que ens respongué ahir, Montserrat Cortadella, és prou generosa i, si teniu compte de Facebook, podriu contactar amb ella, ja que ella plasma un comentari sobre una fadrina en la seua família. També podríeu contactar amb Rosa Garcia Clotet (Rosó), amb una àvia que visqué cent tres anys. Ambdues han rebut una educació matriarcal que podeu captar en molts comentaris seus.

    Igualment, com que, en la família de ma mare, hi hagué dues dones fadrines a qui ma mare conegué (i de què hi ha algunes entrades en la web "Malandia", https://malandia.cat), podríeu entrar-hi i cercar mitjançant aquestes paraules claus: "Patrocinio" (una germana de l'àvia materna de ma mare), "Vicenteta" (una germana de l'avi patern de ma mare) i "xiconines". Ambdues dones foren fadrines.

    Després, amb eixa informació, podríeu exposar lo que em dieu, però ací, en "Relats en català" i, si teniu compte en Facebook, en aquesta altra opció.

    A més, amb lo recopilat, podríeu fer enllaços entre els diferents reports i, al capdavall, escriure algunes hipòtesis que, si adduïu matèria d'Internet referida a entrevistes a àvies nascudes abans de 1940, encara vosen podríeu fer una idea i, si vos agrada, fer un relat novel·lesc.

    Finalment, dir-vos que ,com més anem de l'any 1920 arrere, més fàcil és trobar fets i comentaris en què el matriarcalisme és més manifest: menor influència de la cultura castellana, ni de la francesa.

    Avant les atxes i amb els vostres projectes.

    Una forta abraçada.

  • Una part de la societat[Ofensiu]

    Bon dia, Lluis Barberà i Guillem:

    Amb el teu escrit reflexes una part de la soietat: les fadrines no casades. M'hagués agradat que en seleccionessis una i haguessis entrat en els seus pensaments profunds un cop l'haguessis convertida en personatge o protagonista principal del relat.
    Encara hi ets a temps de fer-ho.

    Una abraçada i a continuar escrivint,

    Helena