Rituals en la natura

Un relat de: Lluis Barberà i Guillem
El 18 d’octubre del 2025, en el meu mur i en distints grups de Facebook, demanàrem “Les vostres àvies (o padrines) o bé les vostres mares, si havien nascut abans de 1920, ¿vos parlaven sobre rituals en la natura? Gràcies”.

Quant a missatges, el 18 d'octubre del 2025 ens plasmaren "Només de flors. Bolets. Alguna cosa més li portaven. El meu pare, molta verdura; tenia una barberia i els naps de Montanyà eran boníssims. Els clients li'n duien" (Àngels Sanas Corcoy), "Nooo" (Lurdes Gaspar), "Home, no sé si es pot qualificar de ritual ben bé, però l'àvia Maria, recordo que la nit de Sant Joan anava cap al bosc a recollir l'herba de Sant Joan abans que sortís el sol. I també ho feia amb d'altres, depenent de la lluna que hi havia" (Àngel Blanch Picanyol), "Si: sempre" (Montserrat Carulla Paüls), "Bé. De la natura, ens ensenyaven plantes que curaven i plantes de verí, que l'aigüa era un do de regadiu que devia estat ben col·locada, ja que unes la necessitaven més que altres. La terra es cuidava molt i els arbres i les vinyes, també, perquè no creixessin fongs en cap racó" (Lydia Quera), "No. L'àvia s'acostava a la natura, ensenyava refranys relacionats amb aquesta. De l'àvia, n'aprenia sense voler; era de l'actitud. Sempre va ser així." (Anna Babra), "De la natura, la nit de Sant Joan: collir herba de Sant Joan per a fer oli.

Anar a s'hort des conreu, a Manacor, i passar es nins pes vimer... que curava ses hèrnies.
Aixecar-se prest i veure ballar el sol.
Cremar tot lo que s'havia retirat de sa casa vell o gastat.
Pintar de blanc al voltant de finestres i porta.
Certament, una nit i un dia entretengut.
Altres: com sembrar alls paus el dia de Sant Pau i recollir el dia de Sant Joan.
Observar ets animals com senyal de canvi de temps...

És molt llarg...

Jo som d'arrels pageses" (Maria Galmes Mascaro), "No, però, en les rondalles de bruixes, sempre n'hi havia. Rondalles, com la majoria, inventades per la mare o per l'àvia" (Rosó Garcia Clotet), "No. D'això, no me n'havien parlat mai ni la mare, ni la iaia" (Angelina Santacana Casals).

Adduirem que ma mare, el 18 d'octubre del 2025, per telèfon, en relació amb les paraules d'Àngel Blanch Picanyol, em digué "Nosaltres (els meus germans i jo) anàrem a plantar una figuera una nit de Sant Joan, a l'eixida d'Alaquàs (per 'Lámparas Montoro')". Llavors, li comentí que, en aquesta mena de celebracions, cal veure 1) lo que és la part ancestral, el paganisme (els llauradors, els pagesos,... tradicionalment, tardaren més a estar influïts pel cristianisme i a conservar més lo vernacle), 2) lo que podríem dir les campanyes antipaganes que partien de l'Església institucional (que no de la molt vinculada amb el Poble) des que passà a ser la religió oficial de l'imperi romà i 3) les de la Il·lustració contra lo que consideraven obscurantisme. I, com a exemple, li afegírem el tema de les dones, de les bruixes i dels ensenyaments universitaris d'ençà del segle XIII. Igualment, ens parlà de la importància de l'aigua i de la natura en la vida quotidiana.

Finalment, en Twitter, el 18 d'octubre del 2025 posaren "No és exactament un ritual, però recordo sentir que les dones, quan tenien la menstruació, no podien tocar les sindrieres" (Josep Almirall). En relació amb aquesta resposta, direm que, en l'entrada "Sandía" del "Diccionario de los símbolos", de Jean Chevalier junt amb Alain Cheerbran, podem llegir que el meló d'Alger és en nexe amb la fecunditat per la quantitat nombrosa de llavors.

Comentaris

  • Gràcies per les vostres paraules[Ofensiu]

    Bon dia, Helena, i gràcies per les vostres paraules, les quals encoratgen a prosseguir en la recerca, sobre temes que ja m'interessaven quan era xiquet i, més avant.

    En la web "Malandia" (https://malandia.cat), podreu trobar bona part de l'estudi (sobretot, en les entrades de novembre del 2020 en avant) i, igualment, en una investigació que fiu anteriorment sobre dos sants molt vinculats amb el matriarcalisme català i amb el mediterrani: els Sants de la Pedra, sovint, coneguts en Catalunya i en la Franja de Ponent, com Sant Nin i Sant Non. Són els patrons vernacles tradicionals a què s'han acollit la majoria dels pagesos, sobretot, en terres valencianes històricament del Regne de València.

    Avant les atxes.

    Una forta abraçada i bon cap de setmana.

  • Interessant i curiós[Ofensiu]

    Bon dia Lluis Barberà i Guillem:

    En el fons, m'ha semblat molt bé i curiós tot el que expliques. Li treure suc i m'inspira per a inventar-me alguna història de ficció. Gràcies.

    Una abraçada,

    Helena