LA PESTA DELS CONILLS

Un relat de: Antonio Mora Vergés
No es tracta de la mixomatosi , malaltia que afecta els conills, causada pel virus Myxoma, popularment coneguda com la pesta del cap gros, que es caracteritza per la formació de tumefaccions mucoses a la pell i a les membranes.

Observada per primer cop a l'Uruguai a les darreries del segle XIX , el 1950 va ser introduïda a Austràlia, de manera intencionada, per tal d'intentar controlar-ne la població de conills.

El 1952 fou introduïda il·legalment a França, des d'on es va escampar a la resta d'Europa provocant mortalitats de fins al 99% de les poblacions de conills, amb conseqüències ecològiques greus, pels conills i pels seus predadors especialistes, com el linx ibèric.

L’expressió l’escoltava en els meus anys d’infantessa, i l’empraven – amb totes les precaucions - per fer referència als col·lectius MOLT addictes al regim, que aleshores – i ara - tenien TOTS els drets, i CAP deure.

En el món “ real” també els conills han esdevingut una plaga per a l’agricultura en molts indrets de Catalunya :

https://www.agroclm.com/2022/08/17/plaga-de-conejos-sin-precedentes-en-cataluna-que-afecta-a-amplias-zonas-agricolas/

La manca de pluges, l’augment de robatoris - el concepte inclou els robatoris sobre el terreny, i els sobrecostos injustificables en el procés de producció - ,ah!, i ens oblidàvem dels porcs senglars, han convertit l’agricultura, almenys a Catalunya, en una activitat d’altíssim risc.

Els col·lectius als que es referien com “ la pesta dels conills”, estaven, estan i estaran pels segles dels segles, gaudint a cor que vols de la “ res pública”.

El pitjor però, és que NO HI HAN perspectives de canvi, oi?.

Comentaris

  • Conseqüències ecològiques. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 04-01-2023 | Valoració: 10


    Hola! Bona vesprada, Antonio:
    Et comento que et dono les gràcies per haver-me llegit el meu relat “Història de Cuevas de San Marcos”.
    Cap relataire, m'ho comenta com ho fas tu. Posant com a títol del comentari: Crònica històrica. Benvingut.
    Em poses un enllaç. Et dones les gràcies per posar-lo en el teu blog de “TRIBUNA”.
    Això sí que és superar-se.
    Però no em dius que t'ha semblat el meu relat. Quina cosa més rara!
    Ja me'n diràs coses, què t'ha semblat.
    Cordialment.

    Respecte a aquest relat teu, està molt interessant tota la seva intenció. La pesta dels conills, ha estat sempre una tremenda acció per a tothom.

l´Autor

Foto de perfil de Antonio Mora Vergés

Antonio Mora Vergés

6907 Relats

1200 Comentaris

5407639 Lectures

Valoració de l'autor: 9.72

Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.
Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com