ESGLÉSIA DE SANT PERE O DELS SANTS APÒSTOLS DE CARDOSA O LES FRANQUESES DE TARROJA. LA SEGARRA INFINITA

Un relat de: Antonio Mora Vergés
Topàvem el Josep Olivé Escarré, i l’Antonio Mora Vergés, amb una màquina que netejava els vorals de camí, i que tallava sense cap mirament els cards que havien donat nom a aquest indret, del que se’n té notícies des del segle XI, quan formava una quadra o explotació agrícola sota el domini de diversos castlans i cavallers.

L’any 1269 devia formar part del terme de Tarroja, ja que els Cardona, senyors de Tarroja, concediren aquest any una important carta de franqueses a un grup de cerverins perquè s’establissin al pla de la Cardosa, concessió amb nombroses llibertats i exempció de prestacions senyorials, que donaria lloc a la denominació , les Franqueses de Tarroja.

L’església està situada a ponent del poble, és un edifici tristoi , de paredat i carreus, que té una espadanya de grans dimensions amb dues campanes.



La porta és d'arc de mig punt amb dovelles i al damunt de la porta hi ha una petita finestra sense interès artístic.

L'església ha sofert modificacions, que hom vincula – com per arreu – als diners d’Amèrica ( provinents del comerç i/o de l’espoli de les colònies ).

Eclesiàsticament havia pertangut a Sedó i forma part, com el veí terme de l’Aranyó (els Plans de Sió), del bisbat d’Urgell.



L’herbassar del cementiri ens explica sense paraules l’evident abandó d’aquest nucl

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Foto de perfil de Antonio Mora Vergés

Antonio Mora Vergés

6917 Relats

1201 Comentaris

5460029 Lectures

Valoració de l'autor: 9.72

Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.
Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com