El teu amic. Economista

Un relat de: Epicuri

Si necessites diners, no dubtis a demanar-me'ls.
Abans que un qualsevol et digui NO.
T'ho dic jo. Que soc el teu amic.

(Economia popular).


Primer de tot vull ser el més útil i realment econòmic del món: el teu amic. Aquell amb el qual paga la pena estar-se, passar la estona.

També vull reflexionar sobre el meu ofici, per tal de poder destriar una mica la seva natura i sobre tot el servei que et pot fer. D'altre banda ¿quin sentit tindria?

Economista, es aquell que ha aconseguit un títol que expedeix un centre que algú, amb la suficient autoritat "fabrica". A més ha de ser donat d'alta en un col·legi d'economistes; reconegut també amb l'autoritat suficient.

El nens volen ser pares, policies, bombers, astronautes, metges...fins i tot enginyers o advocats els més saberuts.

No se de cap que vulgui ser economista… Pot ser per que... com se li podria explicar el que es suposa que fa aquest professional ?


Pot ser sigui un ofici massa modern, per tenir cap utilitat real. Hem fa pensar en els meus joveníssims nebots. Miraven al televisor, els abundants i elaborats anuncis de compreses per les noies. El producte es veia atractiu, gaudia de bona imatge... però la seva utilitat constituïa un misteri absolut. La qual cosa,pels temps que corren, no impedia però, que fossin desitjades.

-Jo demanaré el vermell deia un.
-Jo el blau s'exclamava l'altre.

Un pot caure en el parany, de que allò més important i més car, no cal dir-ho. Te de ser complicat per força. Un engany més, al cap i la fi.

Un il·lustre doctor (l'autoritat corresponent va posar el seu nom en el títol corresponent) deia, en el seu moment que tots els menuts aprenien a l'escola què era la calcopirita. Normalment fins i tot arribaven a palpar el mineral en qüestió. Però ni tan sols se'ls esmentava, ni un bri de la funció que feia un banc. Lloc pel que, d'altre banda, tard o d'hora passarien, amb més seguretat que el propi cementiri.

La vida es "econòmica". Tot es energia, i a tota energia li cal administrar-se.

La primera cél.lul.la, quan es va veure necessitada, es va associar amb una altre i van establir un cert intercanvi . Pot ser la primera "operació comercial" de la història. Per tal d'administrar les seves energies de la manera més rendible.

Bé. Però jo... no soc cap multinacional. Ni tan sols un govern. Tot això no va amb mi.

No ens deixéssim entabanar. Sócrates va dir, fa molts anys:

El que sap administrar casa seva, sap administrar un govern.


Una prova de la utilitat d'aquest art, la tenim a les dites populars. Un vell i anònim manual d'Economia:

Els nombres no menteixen. Però els mentiders, en saben molt de fer nombres.

No cal dubtar-ho. Tothom que pot fer i llegir lletres, pot fer i llegir nombres. I treure'n legítim profit.


Comentaris

  • M'he quedat desorientat...[Ofensiu]
    Unicorn Gris | 24-09-2007 | Valoració: 7

    El títol i la idea inicial tenien molt bona pinta, i de fet em van entusiasmar de debò, però al final no he entès massa de què anava l'article, la veritat.

    Crec que hi ha una idea inicial bona, que es pot aprofitar més, això sembla, però que al final et queda un regust extrany, no sé... Com qui tasta un cafè que té algo de sucre, però una mica menys del que un voldria.

    Espero que en els pròxims relats puguis afinar el teu estil. Salutacions!!

  • hi ha una cosa que no he entès[Ofensiu]
    lluisba | 20-09-2007

    M'he divertit llegint les teves reflexions, i a més a més has incorporat aforismes interessants. Però hi ha una cosa que no entenc: no sé exactament on vols anar a parar. És important saber economia? La banca ha de formar part dels programes escolars? Els economistes són gent aprofitable?
    Jo sóc dels qui reaccionen malament davant d'aquesta paraula, tot i que comprenc perfectament la seva importància. Potser perquè les pàgines d'economia dels diaris em posen de mal humor: en realitat parlen de finances i financers, que són una gent odiosa que juga a una partida de Monopoly enorme i estúpida, sense pensar mai que per a què hi hagi beneficis hi ha d'haver expolis. O com deia Rousseau: qualsevol propietat és un robatori (idea en la qual crec fermament).
    Suposo que al capdavall pretenies fer-nos pensar. Llavors, doncs, ho has aconseguit.

  • gypsy | 18-09-2007 | Valoració: 10

    lúcides reflexions que sovint no volem posar al bell mig dels nostres pensaments. I és que en realitat, hi ha tant poc glamour i bellesa en això dels nombres...

    una abraçada!

  • Amic "Epicunomista"[Ofensiu]
    Ona al mar | 17-09-2007

    "Tot és energia,
    i a tota energia
    li cal administració" ...

    Sort que tu no economitzes les paraules
    en administrar-les amb maestria i alegria!

    Petonets de caramel ;-)

  • A mi m'ha anat molt bé[Ofensiu]
    T. Cargol | 17-09-2007

    llegir "La Riquesa de les Nacions" d'Adam Smith (fins a la meitat, deixant de banda els darrers capítols mensy teòrics)
    també té un enfoc força bó Piero Sraffa. La lectura de Producció de Mercaderies per Mitjà de Mercaderies, no és del tot senzilla, malgrat que és un llibre molt petit. Hi ha qui diu que Sraffa considerava immoral escriure més d'una plana al més. El llibre és de 1962, crec i va suposar el reasorgiment de l'enfoc clàssic (Smith, Ricardo i Marx) front al neoclàssic.
    Piero Sraffa era del cercle de Keynes i del filòsof Wittgenstein. Va ser qui va treure de la presó els cuaderns del seu amic Gramsci.
    Sobre Keynes no sabria recomanar-te cap llibre per els seguidors mñes purs són el Postkeynesians (Hi ha les publicacions gratuïtes del Levy Institute als Estats Units. Pasinetti en la seva crítica als Neoclàssics diu que en el fons Keynes entronca amb l'escola Clàssica més que amb la que aparentment professa -neoclàssica -.
    Un dels seguidors més importants vius és Paul Davidson.

  • Arbequina | 14-09-2007

    Mira, estava a la biblioteca intentant d'introduir les expectatives racionals i els contractes de llarga durada en un model clàssic per saber si els diners són o no neutrals... i va i he vist "El teu amic, Economista" i m'he dit: "Calla, a veure si m'ho explica".

    Bé, el cas és que el relat no m'ha desagradat. Potser perquè sóc una mica del gremi he trobat la reflexió interessant i, a cops, divertida.
    A la part negativa dir que és un relat difós i que hi ha força faltes d'ortografia.
    Te'n diré dues de bàsiques (que no te les troba el corrector):
    - La tercera persona del present del verb ser va accentuat, així: "és".
    - La tercera persona del present del verb tenir va també accentuada, així: "té".
    (Crec que són un bon parell de consells, doncs són molt freqüents i el corrector no les veu, aquestes faltes).

    Una abraçada.

    Arbequina.

l´Autor

Foto de perfil de Epicuri

Epicuri

1124 Relats

836 Comentaris

430117 Lectures

Valoració de l'autor: 9.72

Biografia:
Ho deien els Azteques: Hola, Soc Tú.

Em re-escric a mida que em llegeixes.

Els antics filòsofs Grecs, feien reunions a on es parlava amb els ulls embenats, per tal de que cap prejudici visual interferís en el seu discurs.

Estimat Idomeneus:
T'escric aquesta carta en un bon i feliç dia per mi que també es l'últim de la meva vida ja que he patit una dolorosa incapacitat de pixar, també una forta disenteria per la qual cosa res no es pot afegir a la virulència dels meus patiments. Però la alegria de la meva ment , fruit de la contemplació i pràctica de la meva filosofia supera totes aquestes afliccions. Et demano que tinguis cura de la canalla de Mendrotorus en justa correspondecia a la savia devoció d'un home jove vers la meva persona i la meva filosofia.
Epicur.

El 17 de Juliol cel.lebro, amb molta joia l'any de bona vida a Relats en Català.

Sorprés i content de la vidilla que m'has donat.

La foto li dec a la tremenda menjada de coco que em va provocar un enllaç del Jeremias Soler. Aquest:
http://www.youtube.com/watch?v=oGKm6_-BmRE

Desde llavors he estat obsessionat per trobar la foto del l'univers més petit que he pogut: Es la foto de presentació, feta amb un microscòpic electrónic. Es un àtom d'or.

Es més difícil observar el micro Univers que el macro univers. Però això es tot un altre Quantum.

Un bon sentit de la vida i aquest univers, definit per un físic eminent, com a insensat, es ser el més feliç possible.
O al menys no fer mal.

La veritat ens fa lliures. I la finestra es l'amor .

La vida es un acudit: No importa tant la seva llargada. El que importa es que tingui gràcia.

M'habria agradat escriure un tractat de filosòfia, únicament amb acudits, però m'ha faltat sentit de l'humor.
Wittgestein.

O la lluna que s'afina
al pasar carena enllà
es quan dormo
que hi veig clar
prés d'una dolça metzina.

J.V. FOIX.

Omple el got i beute'l ara.
Sense presa
sense temps.

Jaume Sisa.

Jo, l'ànima de la prada
que es deleix en florir
i ser dallada.

Joan Maragall.

Mercès per llegir
estim en molt
la vostra companyia.

markonomistes@hotmail.com