Cercador
EL CARRILET DE CALDES DE MONTBUI
Un relat de: Antonio Mora VergésEls ’calderins’ de tota la vida es refereixen avui encara al recorregut de la carretera C-59 com ‘el carrilet’, certament per aquí va discórrer entre l’any 1880, i l’any 1939 un ferrocarril que amb un recorregut de 16 quilometres comunicava Mollet amb Caldes de Montbui, i tenia les següents estacions :
Mollet. Estació de Baix.
Mollet. Estació de Dalt.
Santa Perpetua de Mogoda.
Gallecs-Polinyà ( diria que encara existeix l’edifici que feia d’estació )
Palau Solità i Plegamans .
Caldes de Montbui
El tren era un símbol de progrés, i això es va traduir en un creixement ‘qualitatiu’ , sobretot a Palau Solità i Plegamans, i Caldes de Montbui d’estiuejants.
La situació econòmica del REINO DE ESPAÑA, ha estat catastròfica des del mateix moment en que es constitueix aquesta ‘ demarcació territorial ‘, en la que per un o altre sistema, sempre, sempre, s’escullen les persones més ineptes, i/o mancades d’escrúpols per gestionar els afers públics.
El tren, dedicat ara bàsicament al transport d’àrids, ajudarà al sosteniment econòmic en els períodes d’estretors i misèria.
Desprès del genocidi, el franquisme – gens procliu a facilitar eines de progrés – fa tancar la línia en benefici del transport per carretera.
Durant 59 anys el ferrocarril va mantenir – per contracte – la carretera; ignoro si fora possible trobar avui un tros – per petit que sigui – de la via fèrria, ho dubto coneixent el ‘bestiar que patim’.
Trobava únicament tres imatges per internet relatives al Carrilet, sou pregats de fer-nos-en arribar més si en teniu ocasió a l’email coneixercatalunya@gmail.com
Font : MOLLET DEL VALLES I “EL CALDERÍ” - Raco
www.raco.cat/index.php/Notes/article/.../24006/23840
per J Corbalán Gil - 1995 –
Ah!, a l’Enciclopèdia de ‘Barcelona’, LA GRAN, ni una línia
Mollet. Estació de Baix.
Mollet. Estació de Dalt.
Santa Perpetua de Mogoda.
Gallecs-Polinyà ( diria que encara existeix l’edifici que feia d’estació )
Palau Solità i Plegamans .
Caldes de Montbui
El tren era un símbol de progrés, i això es va traduir en un creixement ‘qualitatiu’ , sobretot a Palau Solità i Plegamans, i Caldes de Montbui d’estiuejants.
La situació econòmica del REINO DE ESPAÑA, ha estat catastròfica des del mateix moment en que es constitueix aquesta ‘ demarcació territorial ‘, en la que per un o altre sistema, sempre, sempre, s’escullen les persones més ineptes, i/o mancades d’escrúpols per gestionar els afers públics.
El tren, dedicat ara bàsicament al transport d’àrids, ajudarà al sosteniment econòmic en els períodes d’estretors i misèria.
Desprès del genocidi, el franquisme – gens procliu a facilitar eines de progrés – fa tancar la línia en benefici del transport per carretera.
Durant 59 anys el ferrocarril va mantenir – per contracte – la carretera; ignoro si fora possible trobar avui un tros – per petit que sigui – de la via fèrria, ho dubto coneixent el ‘bestiar que patim’.
Trobava únicament tres imatges per internet relatives al Carrilet, sou pregats de fer-nos-en arribar més si en teniu ocasió a l’email coneixercatalunya@gmail.com
Font : MOLLET DEL VALLES I “EL CALDERÍ” - Raco
www.raco.cat/index.php/Notes/article/.../24006/23840
per J Corbalán Gil - 1995 –
Ah!, a l’Enciclopèdia de ‘Barcelona’, LA GRAN, ni una línia
l´Autor
6907 Relats
1200 Comentaris
5406545 Lectures
Valoració de l'autor: 9.72
Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com
Últims relats de l'autor
- LOBBYS
- IN MEMORIAM DE LES CASES VALENCIANES DE L’HERMENEGILD MIRALLES ÀNGLÈS. SARRIÀ. LA BARCELONA QUE EL TEMPS S’ENDUGUÉ.
- LA PLAÇA DE BANYOLES QUE RETRATAVA L’ANY 1912 EL JOSEP SALVANY BLANCH. EL PLA DE L’ESTANY
- Diumenge 25.2.2024, Passada en record i memòria de sant Antoni Abat
- TENIU DADES DE L’ADVOCACIÓ QUE TÉ/TENIA LA CAPELLA DE LA RICARDA. EL PRAT DE LLOBREGAT.
- CAN BARRAU I LA SEVA CAPELLA ADVOCADA A LA SAGRADA FAMILIA. TIANA. EL MARESME
- IN MEMORIAM. CAN ALÒS. L’HOSPITALET DE LLOBREGAT QUE EL TEMPS S’ENDUGUÉ
- PARLEM D’AIGUA.ALGUNES REFLEXIONS
- EL CASTELL DELS MARQUESOS DE SANTA MARIA DE BARBERÀ A RUBÍ. EL VALLÈS OCCIDENTAL.
- IN MEMORIAM. CAN BERNAT DE SANTA PERPÈTUA DE MOGODA QUE RETRATAVA J. DOLCET PER AL FONS ESTUDI DE LA MASIA CATALANA. EL VALLÈS OCCIDENTAL.
- EXULTA HORTA FELIX. LA PASSIÓ DE SANT ANTONI DE PÀDUA D’HORTA. BARCELONA
- TEMPLE EXPIATORI DE LA SAGRADA FAMÍLIA. BARCELONA
- LA GRANJA DE SANTES CREUS.EL MORELL. TARRAGONÈS. QUE RETRATAVA JOSEP SALVANY BLANCH
- EL SAFAREIG COBERT D’ES BÒRDES. VAL D’ARAN
- TENIM DADES DE LA MONTSERRAT BONET QUE COL·LABORAVA AMB EL FONS ESTUDI DE LA MASIA CATALANA?.