Apunts de quan la mare era fadrina. Capitol tercer

Un relat de: Joan Antoni Estades de Moncaira i Bisbal

Dia 19 agost de 1928

Hem anat a Epernay amb el tren de la una del capvespre en vagó de segona classe. Hem anat a casa dels Senyors Canals. Hem estat amb Don Toni Canals per les carreres de bicicletas a " Pekín".
Hem entaulat coneixença amb Monsieur Marius i la seva esposa els quals ens han ofert una copa de xampanya de la terra.
Hem vist Madame Courbrane Seguis, Monsieur Henri de casa Drevet.
Hem aprés que feia quinze dies que Monsieur Gaston havia mort.
A les 7 de l'horabaixa hem tornat a Reims.

Nota
Els Senyors Canals eren el germans Joan i Antoni Canals i Marqués. Tot i que pertanyien a una familia de senyors d'antic havien emigrat del seu Sóller nadiu per a millor la seva situació económica. Eren coneguts dels avis i es donava el cas que la segona muller de l'oncle Miquel havia treballat de criada a casa d'ells a Mallorca.
Pel que fa a " Pekín" obvi que no és pas la capital xinesa sino d'una barriada de la ciutat que la mare estava visitant i on havia nascut ella.

Dia 20

Sant Bernat pregueu per nosaltres.

Dia 21 i 22

He fet net la cuina per complet.

Dia 23

Hem rebut carta del pare i de la Maria juntament amb la fotografia de la Magdalena i del seu marit.
El capvespre ha vengut la tia Magdalena. Hem menjat meló i coca.
He escrit al pare i a la Maria.

Dia 24

La tia Blanca m'ha insultat tractant-me de cinica o caradura. Hem explicat el cas al Salvador qui ha vengut a veure que passava. La tia, de cop, ha tornat damunt els seus passos a cercar-lo i me'n ha dites de més fortes.

Nota
Aquesta tia Blanca era la vidua d'un germà de l'avia, el padri de fonts de la mare. Tenia una botiga de queviures que havia inaugurada el seu home i que ara regentava un nebot d'aquest barrer. Salvador.
La tia Blanca era francesa de rel al igual que l'esposa de l'oncle Jaume ( altre germà de l'avia) Rivalitats familiars o més comercials la tía Blanca tractava de "baronesa" a la muller del cunyat mentre que aquesta li tornava la moneda dient que era : " la vidua alegre".

Dia 25

Cap novetat.

Dia 26

El Senyor Joan Alberti i tota la seva familia han vengut a fer-nos visita i han portat un obsequi al Toni.

Dia 27

Cap novetat

Dia 28

Rebut carta del pare i de la Maria, contant que la tia Rosa havia arribat el dia de Sant Bartomeu per endurse'n al Joan qui es trobava a Sa Calobra.

Nota
La tia Rosa era l'esposa de l'oncle Jaume, la mateixa a qui la seva cunyada Blanca tractava de "baronesa". En realitat es deia Maria Rosalia però la familia sempre li digué Rosa. Tengué dos fills. Antoni que nasqué a França i Joan que neixeria a Mallorca durant la guerra europea i que fou criat a casa dels seus oncles ( els meus avis). Joan, el cosi i quasi germanet de la mare, aniria a treballar a Barcelona. Es trobava allà quan esclatà la guerra civil espanyola i fou mobilitzat pels republicans. Mori el 1989 a la capital de Catalunya. Els seus pares havien mort respectivament a Mallorca el 1934 i 1960 aixi com el germà gran el 1982.

Dia 30

Santa Rosa pregueu per nosaltres. Tia Magdalena ha vengut a donar-me els molts anys . Menjat meló, pastis i un que ens ha duit.

Dia 31

Rebut carta de Maria Mayol.

Dia 1º de setembre

Rebut carta de Donya Helena Lezcano

Nota

Elena Lezcano era una senyora de parla castellana que, en els anys vint, fou destinada de mestra d'escola a Mallorca al poble dels avis. Havia fet amistat amb la mare.

Dia 2

Confessat i combregat amb Mosén Doucet. Escrit a la mare i a la Maria aixi com a Maria Mayol per la seva onomàstica.

Dia 8

Dia de la festa al nostre poble de Mallorca. Hem fet una passetjadeta fins a l'estació del tren i a la plaça " D'Erlon". Hi havia música a davant a ca'l pastisser.

Nota

D'Erlon - Jean Baptiste Drouet D'Erlon - és el nom d'un general francès del temps de Napoleó, nascut el 1765 a Reims i que té dedicat una plaça en la seva mateixa ciutat nadiva on també reposen les seves restes al cementiri del nord.

Dia 9

Sóc partida a Sermurs (sic) amb Magdalena una cosineta de Madame Neveux. Hem pres el tren de les 11 i hem arribat a Rally (sic) i no havent trobat ningu qui ens esperàs, hem fet a peu el cami amb un sol que xapava roques. Hem trobat Madame Neveux, la seva mare Susana, les seves nétes Magdalena i Andrea aixi com el Gastó que havia vengut de permís .
Havia música de Chamery (sic) el capvespre.
He vist a Regis i a la seva promesa aixi com al seu germà Bernat i a la seva dona.
M'he quedat el vespre per veure ballar i descansar. L'endemà m'en he tornat. Susanna ha vengut per acompanyar-me. Eren un quart de set. Arribada un poc tard pel tren de les 8 h 40, he esperat el seguent al Cafè de l' Estació i he escrit una carta al pare. Seguidament sóc prés el tren de dos quarts de onze . A migdia ja estava a Reims.

Dia 10

Aquest mateix dia per la tarda he anat a veure al Docteur Tramuset perquè me posàs una fileta a les meves dents de davant.

Nota

L'odontoleg i cirurgià René Tramuset - nascut a Epernay el 1893- era un amic de l'infantesa de la mare i de l'oncle. Tenia fama d'excellent professional i fou un dels fundadors de l' "Escola de Medicina de Reims",precursora de la " Facultat" de la seva actual "Universitat".
El nom de René Tramuset figura al llibre de " Contemporains" d'esquisita selecció.

Dia 11

Jaume Barceló ( alies Sindic) ha vengut a visitar-nos amb la seva dona. Hem prés cafè i galletons junts. Salvador ha vengut també sense que l'haguessem convidat. Rebut carta del pare i de la Maria. Contestat de seguida.

Nota

Jaume Barceló Nadal era un mallorqui del poble dels avis nebot d'una cunyada de l'avia que feu hereu dels bens deixat pel marit a nebots d'aquest darrer amb gran sentiment de la seva familia de sang. Jaume Barceló tenia una germana Margalida que cosia roba per homes. Es conta que hauria sigut nuvia del meu pare, però no era del gust dels pares d'ells. Cal afegir que tampoc interessà gaire al meu progenitor.

Dia 12

Enviat la carta al pare i a la Maria. Anat a veure la tia Magdalena cap a un quart de vuit del vespre.

Dia 16

Antoni de Ca Mestre Sinto vé de Chalons a visitar-nos pel X circuit de Champagne de Gueux i después haver-nos fet esperar ni vengut, hem cercat Hem anat a veure de totes maneres el circuit que és prou interessant.

Nota

Aquest Antoni de Ca mestre Sinto era del poble dels avis. El seu pare Jacint o Sinto era d'un altre poble de l'illa i feia de marger. Feia feina a França a casa d'un germà més gran. A principis dels cinquanta mori a Mallorca estant hospitalitzat a la Clinica Mental de Jesús.

Dia 17

Anat al dentista qui m'ha tornat posar una fileta. No ha volgut cobrar-me res .

• Penso com l'astut.[Ofensiu]
    Unicorn Gris | 13-05-2006 | Valoració: 9

Endavant, Cavaller de Moncaira!

Segueix endavant amb les teves biografies!

• Bon Historiador[Ofensiu]
    Astut | 12-05-2006 | Valoració: 10

Mereixeu que us felicitin Cavaller.

Endavant !

199532 Lectures

Valoració de l'autor: 9.01

Biografia:
Vaig neixer a França on els meus pares havien emigrat i quan tenia tretze anys venguérem a Mallorca d'on procedeix tota la meva nissaga.
A l'hora d'ara ja he passat la setentena d'anys. Per sang, adopció i sobretot convicció em consider mallorqui de socarrel i pet tant de llengua i cultura catalana i ho defensaré sempre. Ho he defensat al setmanari "Sóller" on ja col-laborava de petit visquent el seu fundador JOAN MARQUÉS ARBONA !Pinoi" - d'això han passat ja cinquanta anys. (Ho recordo per si acàs hi ha qui no ho sap o intencionadament ho hagués oblidat) També aquesta ha sigut la meva positura a la "VEU DE SÓLLER) i ja no diguem al quinzenal "L'ESTEL DE MALLORCA" que dirigeix i edita un entusiaste patriota del catalanisme que fuma en pipa com el santjoaner i ex-conserje de nit de l'hotel " Bahía Grande" nomenat Mateu Joan i Florit.
Ah que quedi clar que no sóc ni anti francés ni anti espanyol però sí anti centralista i anti jacobi.