El pintor i la model

Un relat de: Rafael Soteras i Roca

El pintor, cansat de la gent, abandonà la seva pròpia exposició, però no pogué allunyar-se'n massa ja que amb les seves meditacions, si més no, s'hi introduí de nou perquè finalment havia aconseguit el que es proposava ja feia temps: exposar a la sala principal de la ciutat, i de tot aquest conjunt d'esdeveniments un veritable èxit en fou la conseqüència.

Una quantitat important de persones destacades del país s'interessaren pels seus quadres, i anaren preguntant els preus, decidits a comprar-ne un. També un seguit de periodistes li demanaren una entrevista.

No podia estar de més bon humor, ja que una allau d'esdeveniments s'havien precipitat en poc temps, després d'un any que resultà desastrós, incomprensible...

Encara avui dia no acabava d'entendre res. Potser perquè la seva pintura, en certa manera, volia fer oblidar una sèrie de pintors que es decantaren vers l'art abstracte. Ell abominava, sense pal·liatius de cap mena, d'uns artistes que no podien acabar de ser compresos pel públic en general. Creia que la pintura en l'actualitat havia de tenir un altre caire, perquè no podia ser sinó la còpia exacta, precisa, de la realitat, i feta tan minuciosament que es pogués dubtar si era una fotografia...

Lentament l'artista havia sortit de l'exposició, i passejant d'una manera assossegada, entrà al seu taller. Era un local ben espaiós, situat en un primer pis d'un barri on abans només hi havia magatzems, que poc a poc s'anaren transformant...

Doncs el pintor, després d'una agitada jornada de cara a la premsa, al país i quasi davant del món, s'havia reclòs al seu cau on només volia treballar perquè anhelava la tranquil·litat.

Agafà els pinzells i començà a meditar davant d'un quadre en blanc, pensant en un nou esbós... però no recordava res, i alhora intuïa haver estat barrinant sobre algun tema: paisatge, bodegó, el retrat d'una persona concreta... Tenia la ment sense cap idea precisa. No podia evocar res de res. Semblava com si divagués quan de cop i volta es trobà davant d'una noia molt jove.

-Què hi fas aquí! Com hi has entrat?
-El porter m'ha deixat passar. Sóc model, sap?

El pintor quedà tot estranyat. Impensadament es recordà que tenia un tema en un estat de meditació profunda, encara que li semblava no haver-ne parlat amb ningú.

-Sóc model -tornà a repetir la noia.

L'artista continuava mut. Es passà la mà per la cara, dubitatiu. Potser volia tornar a prendre el fil perdut, i així, no hi ha cap dubte, que trobaria la baula que li mancava.

-Sóc model. M'han dit que volia fer una pintura d'una noia despullada. Seria, com per exemple La maja desnuda de Goya, no?

Finalment l'artista ja començava a recordar, com si entre la pols i la humitat que s'anaven diluint pugés una claror ben viva.

-Fa una setmana vaig demanar una model ben especial, no?
-Sí, sí.
-Volia pintar un quadre d'una noia amb cabells clars i ulls blaus.
-Àngela maria... si jo els tinc així; també, si em mira els ulls... veurà una cara molt blanca... No cal dir res més... No és cert?
-És ben veritat... Però jo vull fer l'obra d'un gran mestre... No sé si hi tindrà res a veure, perquè la meva mirada encara vol ser més fotogràfica...
-M'agradaria entendre'l, perquè hauria de saber que ben aviat començarem un nou segle, que tindrà presents les imatges per tot signe...
-Tu no saps el que vull dir. El meu estil és més que real, és hiperreal, i així la gent acabarà per dubtar si és o no una fotografia, perquè resulta molt més revolucionari copiar la realitat amb tots els pèls i senyals.

La noia, que havia vingut com a model, tenia una figura molt estilitzada: ulls blaus, cara mig pàl·lida, braços molt prims...

El pintor li parlava amb una veu una mica nerviosa. A vegades semblava una mica despistat, però sempre feia allò que vivament desitjava i així la volia contemplar com si es mirés un paisatge perquè, de veritat, la volia pintar com aquell que retrata un objecte, fred, distant... però finalmet ho descartà. Un ésser humà sempre porta com una mena de poesia, a vegades soterrada, però sempre existent.

Se la mirava primer amb indiferència, però poc a poc s'hi anà interessant. Llavors fou quan li demanà que es despullés; tot seguit agafà els pinzells i davant d'una tela en blanc començà a fer l'acció de pintar.

-No tens fred -li havia mig insinuat.
-No -contestà ella, estirant-se damunt del sofà.

Ell l'obserbava amb una mirada atenta, escrutadora, perquè volia captar-ne tots els detalls, i així analitzaria els contrastos entre clarors i foscors i alhora veuria tots els colors de què estava compost... abans d'agafar els pinzells i començar a pintar.

Ella feia una estona que estava nua, i no havia vist que treballés gaire.

-M'has de pintar, no?
-Sí, però abans haig de copsar-ne tots els detalls... Quan els tingui tots a la retina llavors ja no podré parar.
-Vols engatussar-me o què? Potser creus que és la primera vegada que ho faig!
-No! No! És que jo sóc diferent. Però si no calles llavors ja no pintaré... i serà definitiu.

El pintor prengué els pinzells i començà a dibuixar una silueta; després poc a poc, al damunt de la tela, anaren apareguent els peus, les cames, l'entrecuix, la panxa, els pits... Cada vegada pintava d'una manera més ràpida. Donava a entendre que ja sabia el camí com si tot ho tingués estudiat, encara que quan arribà a la cara s'aturà. Li clavà una mirada intrigant.

-Et passa alguna cosa?
-No, que he arribat al problema principal, que és també el més important: l'expressió de la cara. Es poden fer nus imponents que resulten esguerrats si la cara és falsa. No hi ha un problema més seriós però que alhora esdevé el més fascinant.
-Tu creus?
-Sí, m'intriga moltíssim, sense cap mena de dubte.

El pintor ja havia omplert tota la tela de colors: damunt d'un sofà hi apareixia una noia nua, que resultava bellíssima per l'equilibri dels colors, per la perfecció del retrat, però hi mancava la qüestió més important: no tenia cara.

-L'expressió del rostre, sobretot si els ulls tenen una veritable vida és allò que m'atrau més d'una pintura, i també d'una noia.

-Tu creus?
-Sí, no hi ha cap mena de dubte. És la raó principal d'un retrat, allò que li dóna més vida.

La noia havia mogut lleument les cames; li havia corregut una certa tremolor per tota l'espinada, potser perquè estava viva, potser perquè intuïa que era davant d'un mestre de la pintura.

-Els ulls, només els ulls donen sentit a tot, encara que sigui una noia nua; sigui el personatge que sigui, els ulls acaben de donar el toc definitiu, com si la pintura es transformés en un ésser viu que necessita ser contestat, interpel·lat; la tela no és un objecte mort perquè ha de tenir vida pròpia i sempre s'ha de bolcar en un ésser estimat...




Comentaris

  • Envial a tribuna@guimera.info[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 16-09-2008 | Valoració: 10

    Hola;

    El relat com annex a un .email adreçat a : tribuna@guimera.info

    Si vols enviar-nos un retrat del retrat, també com annex.

    coneixes www.guimera.info ?
    I, Guimerà, la vila de la comarca de l'Urgell ?

    Gràcies per endavant

    tribuna@guimera.info
    Antonio Mora Vergés

  • Bon relat![Ofensiu]
    RFS1984 | 16-09-2008 | Valoració: 9

    Passa d'aquells que et critiquen destructivament perquè, en el fons, t'envegen. Ací venim tots a posar el nostre granet de sorra (més gran o més xic) a la cultura. A escriure i llegir. En definitiva, a passar-ho bé. I jo, llegint este relat, ho he fet. Gràcies!

    Ah, si t'agrada el món de l'art et recomane una novel·la que tracta (ni que siga de passada) dels pintors abstractes estadounidencs de la posguerra. S'anomena "Barbazul" (me'l van regalar en castellà...) d'en Kurt Vonnegut (el mateix de "Matadero cinco", un best-seller.

    L'art amaga quelcom de màgic, des de les pintures paleolítiques ençà. La inspiració artística és un misteri excitant. Talment com la vida.

  • hi ha gent...[Ofensiu]
    Capdelin | 20-05-2005 | Valoració: 10

    que oblida que som escriptors amateurs, afeccionats i que som un grup d'amics que ens iniciem en la literatura...
    hi ha gent que ens mira amb ànima amargada i ulls de llop crític...
    això no és el concurs nacional de Planeta ni la real acadèmia de la llengua...
    ànims, Rafael... a mi m'ha fet igual... però no m'ha fet mal, perquè ja sé que sóc un humil i aprenent poeta...
    tens la meva admiració i la de tots els d'RC.
    Hi ha intrusos que ens volen fer mal, baixar la moral...
    però com que no hem guanyat res, tampoc podem perdre res...
    perquè la il·lusió i les ganes d'escriure, bé o malament... les portem ben endins i és per a nosaltres una necessitat escriuire...
    hi ha formes i formes de dir i de comentar...
    La "xuleria" sobra aquí... entre amics, sempre "paraules d'amor, senzilles i tendres..."
    Una abraçada company!!!

  • Perdona'm...[Ofensiu]
    pivotatomic | 12-03-2005

    Vagi per endavant que tu i jo tenim estils diferents com la nit i el dia. T'ho dic, perquè ja he llegit alguns relats teus i sempre m'ha costat molt entrar-hi. Jo sempre busco explicar una història, enganyar al lector, fer-lo riure, espantar-lo... mantenir-lo sempre en moviment.

    Tu, en canvi, passes totalment de la història. Els teus relats son reflexius, atmosfèrics, evocadors... Bona mostra d'això és la teva geografia del cos, on ja m'hi he aturat a pits i llavis. Res a dir (ans al contrari)... excepte que no són el que a mi em fa vibrar (i que, a vegades els trobo una mica confusos i, fins i tot, críptics).

    L'estil (que en tot cas és el que importa al final) em sembla prou depurat. Com ja he dit a altres companys, tinc un problema personal amb el passat perfecte (però això són neures d'un i no tenen cap valor).

    Perdona'm... hauria volgut ser-te una mica més útil. Però tots tenim les nostres limitacions i les meves són moltes...

Valoració mitja: 9.5

l´Autor

Foto de perfil de Rafael Soteras i Roca

Rafael Soteras i Roca

84 Relats

146 Comentaris

104611 Lectures

Valoració de l'autor: 8.68

Biografia:
ANTICURRÍCULUM

Crec que jo també diria el mateix que Enric Casasses: escric perquè no sé qui sóc. Fa uns quants anys tenia el convenciment de ser un corrector tipogràfic, ara és possible que tot plegat ho acabaria negant. En canvi no puc dir res: potser seré escriptor?, o més aviat poeta?... tal vegada és possible que no resulti ni una cosa ni l'altra, tant se val...

Bé puc afirmar que fa una colla d'anys, concretament el 24 de juny de 1974, vaig guanyar el Premi d'Honor concedit pel Casal Parroquial de Moià amb el poema Al món. També l'any següent, 1975, vaig obtenir el V Premi Bernat Artola (poesia) amb un text titulat Un nen -Castelló de la Plana.

Després d'aquests dos fets prou allunyats en el temps, jo considero que l'única cosa que he fet és navegar perquè dubto molt, i encara continuo dubtant, però molt menys. La diferència té un nom: Adriana Ferran. Amb ella i el seu Al embrujo de Cal·líope considero que he guanyat molt, no en el sentit propi de premi ni diners sinó ben bé una altra cosa. M'ha donat seguretat, que és allò que veritablement importa.

Després de tot això ja puc dir que amb Poesia Viva vaig sortir per primera vegada de Barcelona i així vaig poder llegir un poema meu, El Puigmal, a l'Espluga Calba (30 d'abril del 2000), cosa que em va produir una profunda il·lusió; de pas hauria de dir que també participo en l'esmentat grup poètic, encara que molt menys del que jo voldria

Així mateix puntualitzo que diverses vegades he participat en la trobada de poesia catalana a Puigcerdà.

D'altra banda tinc el gust de dir que encara que no he publicat cap llibre sí que puc afirmar que han sortit poemes meus a la revista de la UEC (febrer de 1986 i febrer de 1987) i també a Vèrtex (març-abril 1977); tot plegat entronca amb un dels meus temes preferits com és la muntanya; un altre seria la música.

Catalunya Cultura em va seleccionar un poema dedicat a Terenci Moix i també he participat en unes lectures poètiques de la Casa Ellizalde amb el lllibre corresponent. Formo part del Col·lectiu d'Artistes de Sants...

Vull acabar dient que ja porto quatre anys com a coordinador de mes dels Cafès dels Dissabtes del Centre Comarcal Lleidatà de Barcelona. Precisament aquesta propera temporada s'obrirà a la narrativa perquè ja no serà exclusivament de poesia sinó literatura catalana...

Darrerament he fet dues lectures emblemàtiques: Miquel Martí i Pol amb Joana Gay a Aula Oberta de Sants i Manuel Machado al Vapor Vell dins d'una sessió dedicada als germans Machado.

el meu correu és: rafael123456@orangecorreo.es