Per què escric aquest relat si sóc xarnego?

Un relat de: Bolet

Per què parlo en català si sóc xarnego?
I per què deixaria de fer-ho si cada cop que no ho faig sento que he fallat el meu país?

Per què escric en català si sóc xarnego?
I per què deixaria de fer-ho si escriure en català no m'impedeix escriure en castellà?

Per què m'estimo el català si sóc xarnego?
I per què deixaria d'estimar-me'l si és la llengua que m'ha acollit, que m'ha ensenyat tantes coses i que no impedeix que alhora estimi la llengua dels meus pares?

Per què em sento català si sóc xarnego?
I per què no m'hi podria sentir si aquí és on m'he criat i on he après totes les coses que m'han fet créixer?

Per què m'estimo els Països Catalans si sóc xarnego?
I per què deixaria d'estimar-me'ls si és el país que m'ha acollit i que m'ha estimat?

Per què intento defensar el català en el meu entorn si sóc xarnego?
I per què hauria de deixar de defensar-lo si cada cop que no ho faig em sento buit i precisament és en el meu entorn on més ferit està?

Per què compro coses en català si sóc xarnego?
I per què no ho hauria de fer si estic comprant les coses del país d'acord amb la llengua que s'hi parla?

Per què sóc independentista si sóc xarnego?
I per què no ho podria ser si no estic fent cap mal al país dels meus pares però en canvi sí que estic beneficiant el país que m'ha acollit?

Per què defenso les meves idees davant la família si sóc xarnego?
I per què no les hauria de defensar si tot i que m'humilien sé que estic fent el que és correcte?

Per què vaig començar a pensar internament en català si sóc xarnego?
I per què no fer l'esforç si habituar-me a una nova llengua només m'obre portes i em servirà per passar-li correctament la llengua als meus fills?

Per què escric aquest relat si sóc xarnego?
I per què hauria de deixar de fer-ho si així puc fer entendre a algú que el llegeixi que la integració dels immigrants no és impossible?

Comentaris

  • ANEROL | 27-06-2007 | Valoració: 9

    una declaració de principis

  • No som tots del planeta terra?[Ofensiu]
    Jordi V | 29-05-2007

    Era català, 28 dels meus 30 anys actuals els vaig passar al Vallès Occidental. Ara som Mallorquí. De mare nascuda a Màlaga i pare nascut al Vallès. El mot xarnego va començar a utilitzar-se, si no vaig errat, per anomenar als fills de francesos amb catalanes durant la guerra, però per a algunes idiologies intolerants(siguin del color que siguin) jo em podria considerar xarnego, tot i que a casa meva s'ha parlat sempre en català.
    Sonarà molt hippie, però si paraules com amor, pau, respecte i unitat tinguessin molt més valor del que tenen en el món globalitzat actual; tots viuriem millor. Si el respecte tingués la mateixa importància que el potencial militar... Les injusticies i els textos com el teu, que m'ha agradat llegir, serien ciència ficció.

  • sucdetaronja | 23-05-2007 | Valoració: 10

    entenc el que dius. no has de donar cap explicació, sols si tu vols. tu saps d'on vens. estimes la teua terra, la teua llengua, la teua història... i valores també la dels teus pares. una cosa no lleva l'altra. amés, aquesta barreja et fa especial :P.


    un bes de taronja