Incendis al País Valencià. 'La Roja' (2-7-2012)

Un relat de: Joanjo Aguar Matoses

ASSUMPTE: Incendis al País Valencià. 'La Roja', campiona d'Eurocopa, Selecció Espanyola de Futbol (2-7-2012)

DE FACEBOOK: Joan Jo de Marènia (Joanjo Aguar Matoses)
LLOC WEB: http://www.facebook.com/#!/Joan.Jo.de.Marenia

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.3862341289113.2150056.1595882475&type=3#!/photo.php?fbid=3862341609121&set=a.3862341289113.2150056.1595882475&type=3&theater

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=3867696542991&set=a.3867696182982.2150150.1595882475&type=3&theater


DATA: 2-7-2012

_____________________________________________________________________________________


Dos incendis forestals de proporcions bíbliques. Un a Andilla (comarca dels Serrans) i l'altre a Cortes de Pallars (Vall de Cofrents).... Municipis afectats: Xèrica, Altura, Sacanyet, Alcubles, Llíria, Begís, Teresa de Begís, Teresa de Cofrents, Iàtova, Catadau, Reial de Montroi.... i una fumaguera més.

Mig País Valencià està en flames. Les causes: deficient política de conservació mediambiental junt a retallades en prevenció d'incendis. Responsables: Generalitat Valenciana junt a les Diputacions -que encara no sabem per què aprofiten.

Podrem mirar cap un altre costat, però la realitat -pertinaç- ens infla a galtades. ¿Intentarà despertar-nos i evitar que caiguem a un barranc més profund i escarpat? Cada vegada s'evidencia més la manca de sensibilitat i la pèssima gestió del PP i el PSOE a l'hora de vetllar per recursos naturals, culturals, tecnològics, científics, històrics i humans del nostre xicotet país.

Ara li toca patir als boscos. D'ací uns anys, fruit de retalls en Sanitat, ¿qui sap si la nostra salut també se'n ressentirà? I més avant potser, atés el menyspreu de polítics i governants envers l'Educació, noves generacions de joves abandonaran el 'vici' de pensar i no es qüestionaran aleshores, ¡ni bojos!, el sistema o estat de les coses. ¡Si molta gent no ho fa ja!

¿Error tàctic de la política actual o estratègia perversa a llarg termini? ¿Tornarem a ser un país del segon o tercer món? Vista la vida que dúiem de 'nous rics', estirant més el braç que la mànega, ¿alguna volta deixàrem de ser-ho, moralment?

Inútil calfar-se el cap. L'únic que compta és que Espanya, amb la Selecció, ha guanyat l'Eurocopa de futbol. ¡Visca la vermella alineació! ¡Amunt 'La Roja'! ¡Avall el 'Verd'!

Mentrestant, el foc continua cruspint-se arbres i matolls. ¿Per què la Natura no compartirà la 'nostra' alegria....? Malauradament deu ser ximple, no entén d'esport ni de política....


NOTA D'ÚLTIMA HORA (2-7-2012. 21:25): Aquesta mateixa vesprada ha mort el pilot d'un helicòpter que s'ha estavellat al pantà de Forata, vora Iàtova, en plenes tasques d'extinció. ¿Quanta gent més caldrà que muira al poc trellat fins que endrecen el rumb els nostres dirigents....? ¿Tornarà a succeir com en l'accident de metro a València -el 3 de juliol del 2006, demà just farà sis anys- coincidint amb la visita del Papa Benet XVI a la nostra capital? ¿Reviurem el tràgic balanç final: 43 morts - 0 responsables? O canviarà una mica el panorama....


Sueca (País Valencià, Marènia), 2-7-2012
Joanjo Aguar Matoses
_______________________________________________________________________________

+ INFO
________________________________________

Periodisme sense 'per quès' als incendis del País Valencià (2-7-2012)

http://www.media.cat/2012/07/02/periodisme-sense-perques-als-incendis-del-pais-valencia/
________________________________________

Crítiques i demanda d'explicacions i dimissions pels incendis devastadors (2-7-2012. 14:40 hores)

http://www.vilaweb.cat/noticia/4025337/20120702/critiques-demanda-dexplicacions-dimissions-pels-incendis-devastadors.html
________________________________________

El PP incendia el País Valencià (2-7-2012. 05:00 hores)
Indignació per la gestió del PP que va liquidar 15 milions d'euros del fons contra incendis i reduir en 1000 els efectius de les brigades d'extinció, mentre balafià recursos sense sentit

http://www.directe.cat/noticia/212674/el-pp-incendia-el-pais-valencia
________________________________________

Un bomber critica en Canal 9 la manca en la prevenció d'incendis (1-7-2012)

http://www.levante-emv.com/comunitat-valenciana/2012/07/01/bombero-carga-canal-9-falta-medios-prevencion-fuego/917284.html

________________________________________

Mor el pilot de l'helicòpter que s'ha estavellat durant l'extinció dels incendis del País Valencià (2-7-2012. 18:30 hores)

http://www.ara.cat/societat/incendis-Pais_Valencia-helicopter-accident_0_729527180.html
________________________________________

IMATGES SOBRE ELS INCENDIS AL PAÍS VALENCIÀ (2-7-2012)

http://www.google.cat/search?q=incendis+pais+valencia&hl=ca&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=81DyT9GlI8nJ0QXg5e3VDQ&ved=0CFoQsAQ&biw=1033&bih=429

_______________________________________________________________________________

RECULL MEU. FOTOS SOBRE ELS INCENDIS AL PAÍS VALENCIÀ (5-7-2012)

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.3862341289113.2150056.1595882475&type=3

_______________________________________________________________________________

RECULL MEU. IMATGES SOBRE POLÍTICA - 02 (5-7-2012)

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.3867696182982.2150150.1595882475&type=3#!/photo.php?fbid=3867696542991&set=a.3867696182982.2150150.1595882475&type=3&theater

_______________________________________________________________________________

RECULL MEU. IMATGES SOBRE POLÍTICA - 01 (Del 2008 al 30-6-2012)

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.1030815622741.2006122.1595882475&type=3

_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________

Comentaris

  • Gràcies, Narfent i Aleix. Sobre Alacant....[Ofensiu]

    Gràcies, Narfent i Aleix.

    Sobre Alacant.... no solc visitar sovint aquelles terres. Amb trenta-set anys que tinc, només he trepijat mitja vesprada -dues hores- la nostra capital del Sud, tot i que Sampi, un amic meu de Sueca, hi viu allí des de fa anys amb una cosina germana meua. He visitat en més ocasions Tarragona -capital grecoromana-, Jaca -capital de Pirineus- o Granada -capital mora- que el nostre estendard de les Fogueres de Sant Joan. ¡Imagina't!

    Aquella primera i única vesprada alacantina fou en estiu del 2003, justament quan treballava d'operador de càmera a World Films de Castelló, la nostra capital del Nord. M'envià ben avall Cèsar Bernal.... No, José Maria. Des de la seu de World Films ubicada a La Plana fins el nucli urbà de l'Alacantí, on hi ha el centre meridional de Canal 9 - Ràdio Televisió Valenciana. Missió assignada: Intercanviar una càmera digital a Alacant i dur-la en acabat a l'Horta, a la delegació de World Films a València, capital central del país.

    Va ser un viatge llampec. No tinguí temps de veure meravelles per allà baix. L'espera de dues hores no fou parada de plaer. ¿Vista panoràmica al castell de Santa Bàrbara o al centre històric del poble? Res de res. La demora sobrevingué perquè no arribava el xic amb qui calia bescanviar el material. Mira tu què tal.

    Últimament no isc massa de Sueca. València, si de cas, la visite ocasionalment, quan acudisc amb Daniel Vera a teatres de la Generalitat. Molt comptades vegades -amb els dits d'una mà- he tornat a Castelló des que finalitzà el meu contracte amb World Films. Ja hi vaig viure massa temps allí, fa huit o nou anys. Acabí fart del caràcter distant, fred i estirat dels castellonencs de capital. Els de la ciutat de València -'mig ouets' per als de Castelló i que sempre havia vist jo com a 'pixavins'- acabaren semblant-me afables i acollidors en comparació amb els de la capital de La Plana. ¡Fixa-t'hi!

    La gent dels pobles de l'entorn -Vila Reial, Onda, Alcora, Borriana, Atzeneta, Almassora....- són, però, una altra història. Més familiars, alegres i senzills, aquests sí m'arribaren al cor i em feien sentir com a casa. Llàstima no haver cercat pis fora de la capital. Podria haver viscut aquell any i mig més tranquil, allà dalt pel Nord.

    Respecte al Sud, el paisatge d'Alacant i voltants, sempre que el veig de passada -des de la carretera, mai no encara a peu- m'entren calfreds que em fan esgarrifar. ¡Quina grogor més intensa! Sembla un terreny malaltís, convalescent, com un desert magribí, àrab o afgà. No havia observat mai un terreny tan àrid. Ni tan sols a Tabernas, província d'Almeria, on s'hi rodaven pel·lícules americanes i italianes els anys seixanta del segle passat, les quals emulaven el desert d'Arizona, Texas, New Mexico.... i similars.

    Amb el que m'agrada a mi el verd dels Pirineus, o la rojor de terra argilosa.... Ja sé que per ací Suequèe les muntanyes despunten més pelades que el meu crani, que n'és ben calb. No tenen arbres, només garrigues, matolls, esbarzers i argelagues, i de tonalitat són més bé grises, verd-grisenc o marrons, però d'ahí al paratge desolat color ocre pàl·lid d'arena d'obra que -conduint el cotxe de World Films, amb ma mare al costat i la càmera digital al darrere- se m'obrí de sobte per primera vegada, com una cortineta de cinema antic, a l'altura de Benidorm, i més encara cap a Alacant.... se'n va un fumeral, vaja. Bufff, no m'agrada recordar-ho, que m'entra una depressió visual.

    Ja sé que cap barri o ciutat mai no té la culpa de posseir un o altre subsòl. Ningun territori en té, la veritat. Però, posats a escollir un lloc per viure i gaudir de la vista.... els ulls se'm giren envers altres cromatismes, vaja. Gràcies a Déu que més avall d'Alacant, pel Fons d'Elx i rodalia, el panorama canvia i el matís que tot ho inunda es fa d'un verd més fresc i natural, toca!!!! Esperem que així també siga amb els terrenys que s'han cremat fa poques setmanes al centre del País Valencià, a Cofrents i als Serrans. Que reverdisquen i que ens òmpliguen de joia altra volta en pocs anys.

    Bo, senyors, ¡endavant amb els escrits i amb la lectura! Una abraçada a tots dos.

    Joanjo

  • Foc massa roig[Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 14-07-2012

    Hi ha focs i focs; els valencians ho sabeu millor que ningú. I a tots aquells que ens agrada visitar-vos sovint, també. He gaudit i he patit llegint el teu relat, perquè reviure la cendra d'un bosc sempre fa mal. No fa gaire vaig passar uns dies per Alacant i veient la sequedat del terreny, només falta que encara aquest terreny esdevingui cendra! Una galtada a qui toqui! I una abraçada per a tu.

    Aleix

l´Autor

Foto de perfil de Joanjo Aguar Matoses

Joanjo Aguar Matoses

204 Relats

246 Comentaris

250021 Lectures

Valoració de l'autor: 9.30

Biografia:
Sóc de Sueca, poble situat a la Ribera del Xúquer, al País Valencià i, per tant, a Marènia (com li dic jo) o Països Catalans (com li diu la resta del món).