SANTA MARIA DE LES ESGLÉSIES. MUJAL. NAVÀS. BAGES

Un relat de: Antonio Mora Vergés
Anàvem el Josep Olivé Escarré – que supera ja les 1400 fotografies de bens patrimonials de Catalunya – i l’Antonio Mora Vergés, entraven fins a Santa Maria de les Esglésies, prop de Mujal i Sant Cugat del Racó, dins al terme de Navàs.

Llegia que al segle X, l'església "Ecclesias Clavatas", apareix dins els bens de Ripoll, lligada a Sant Cugat del Recó.

Al segle XI apareix com pertanyent al cenobi de Sant Cugat del Recó.

Als segles XIIII-XIV apareix esmentada com un propietat del Monestir de Sant Llorenç prop Bagà; aquest monestir hi va organitzar una comunitat de monges.

Alguns autors creuen que l’església fou advocada a Sant Maties.

L'any 1326 l'abat del Monestir de Sant Llorenç prop Bagà, Guillem Savila, vengué la batllia i el mas de les Esglésies, per 2000 sous.





La quasi telegràfica descripció de patrimoni Gencat ens diu ; Santa Maria de les Esglésies és una construcció romànica d'una sola nau, de l'estil primitiu solsamènt es conserva el mur de l'epístola gairebé totalment cobert per esbarzers.



La porta actual està orientada a ponent.



Als costats s’hi troben algunes tombes antropomòrfiques excavades a la pedra.

La tasca de sherpa en permet tornar a visitar alguns indrets com aquest.

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Foto de perfil de Antonio Mora Vergés

Antonio Mora Vergés

6915 Relats

1201 Comentaris

5431293 Lectures

Valoració de l'autor: 9.72

Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.
Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com