ESPERANÇA. Caixa Catalunya ja utilitza el català a Sueca. + LA LLUITA

Un relat de: Joanjo Aguar Matoses

Per favor, a veure si entre tots podem fer canviar algunes coses. Només es necessari que cadascú, des de sa casa, des del seu poble, faça alguna cosa. Un granet d'arena.

Potser no us semble molt. Potser us parega una ximpleria que no val la pena. Però, si tota la gent a qui li arriba esta carta, aporta eixe granet d'arena, imagineu quina muntanya tan gran podrem fer. I només amb un minúscul esforç per part de cadascun.

A poc a poc, les coses es van fent. I es va avançant. No vulgueu fer tot el recorregut de la nit al matí. Però no pareu de caminar.

Si volem, en un bot, arribar al cel, no ho aconseguirem mai. Ens rendirem de seguida. I s'haurà acabat tot.

Si pugem poc a poc la muntanya d'arena, potser tardem molt, però al final arribarem prop dels núvols.

SORT A TOTS.

I ja ens veurem.

Joanjo.



CAIXA CATALUNYA JA UTILITZA EL CATALÀ A SUECA


Títol: Caixa Catalunya ja utilitza el català a Sueca.
De: "Joanjo"
Data: Dilluns, Novembre 22, 2004 9:59 pm
Còpia cega: acp****@****.*** (més)


CAIXA CATALUNYA JA UTILITZA EL CATALÀ A SUECA


Es veu que, això de reivindicar les coses, de vegades sí que dóna bons resultats.

A l'oficina de Caixa Catalunya de Sueca ja estan començant a emprar el català, com els demanàvem fa uns mesos amb els nostres e-correus. Des de fa dies, els cartells grans de publicitat ja els posen en la nostra llengua. Per fi.

Açò demostra que, si es lluita per una cosa de manera constant, encara que siga poc a poc (sense pressa, però sense pausa), al final es pot acabar aconseguint. L'important és no desanimar-se. NO DONAR-SE PER VENÇUT. (I, si et desanimes, sempre pots recuperar l'ànim. Tampoc és una tragèdia).

La màxima és: TREBALLAR, TREBALLAR i TREBALLAR. (I gaudir del treball).

Açò de Caixa Catalunya és un bon exemple per a desmuntar-li la paradeta als derrotistes, a aquells que mai no volen intentar res, perquè tenen por de no aconseguir el que desitgen. Perquè tenen por de fallar.

¿Doncs saps què? Que no passa res si es falla. L'important és intentar-ho. Si no ho proves, no ho sabrás mai. Si no ho intentes, mai no aconseguiràs cap cosa.

Si coneixeu a algun derrotista, doneu-li esta carta, reenvieu-li-la, o comenteu-li el que us he dit.

Bo. I, ara, a seguir treballant.

I recordeu: " Per menuda que siga, QUALSEVOL PASSA ENDAVANT SEMPRE ÉS UN AVANÇ EN EL CAMÍ ".

Adéu.


Castelló de la Plana, 22 de novembre del 2004.
Joanjo Aguar Matoses.


NOTA: Ací teniu la carta d'agraïment que els he enviat als de Caixa Catalunya (a l'adreça: liniatotal@caixacatalunya.es )

Títol: Gràcies per utilitzar el català a Sueca (País Valencià).
De: "Joanjo"
Data: Dilluns, Novembre 22, 2004 5:43 pm
A: liniatotal@caixacatalunya.es


Sueca, 21 de novembre del 2004.

Hola, soc Joanjo Aguar Matoses, el que us va escriure ja fa uns mesos demanant-vos que empràreu el català en tots els àmbits a la vostra oficina de Sueca (i del País Valencià en general).

He comprovat que, per fi, ho heu tingut en compte. Ahir vaig veure que ja esteu posant algunes coses en català, com, per exemple, eixos cartells grans de publicitat i promocions que teniu enganxats als vidres, eixos que es veuen des de l'exterior i que tracten sobre allò de la "fondue" de formatge i de xocolata.

Volia felicitar-vos i donar-vos les gràcies. Gràcies per esforçar-vos en tornar-li la dignitat a la nostra (a la vostra) llengua. Això no és cap ximpleria. Per menuda que siga, QUALSEVOL PASSA ENDAVANT SEMPRE ÉS UN AVANÇ EN EL CAMÍ.

I espere que, a partir d'ara, continueu utilitzant plenament el català, tant a nivell escrit com a nivell oral, a l'oficina del meu poble. I també a les de tots els altres pobles i ciutats del País Valencià. I de les Illes Balears i Pitiüses. (A Catalunya crec que ja ho feu).

Moltes gràcies per tot.

Adéu.

Joanjo.


LA LLUITA.

(Cartes prèvies a aquest canvi de política lingüística en Caixa Catalunya)


" FEM QUE CAIXA CATALUNYA EMPRE EL CATALÀ AL PAÍS VALENCIÀ "

Sueca, 10 de setembre del 2004.
Joanjo Aguar Matoses.

Títol: " Que Caixa Catalunya empre el català al País Valencià ".
De: "Joanjo"
Data: Divendres, Setembre 10, 2004 4:28 am
A: jagma@correu.mesvilaweb.com
Còpia: acp***@****.*** (i més)


FEM QUE CAIXA CATALUNYA EMPRE EL CATALÀ AL PAÍS VALENCIÀ.

(Per favor, REENVIEU aquest text a tota la gent que conegueu. Gràcies).


Sueca, 10 de setembre del 2004.

Hola, soc Joanjo Aguar Matoses altra volta. Ara us escric per a què m'ajudeu en una campanya per a què CAIXA CATALUNYA empre el català al País Valencià.

És senzill, simplement heu d'escriure un e-correu a esta adreça:


liniatotal@caixacatalunya.es


En eixe e-correu només heu de dir-los que voleu que, a totes les oficines de CAIXA CATALUNYA del País Valencià, estiga tot escrit en català, com a mínim. Tot. Cartells, publicitat, rètols, documentació, etc. I, per suposat, que tota la gent puga ser atesa en català.

Si sou clients de CAIXA CATALUNYA, per favor, digueu-los ho, i digueu-los el vostre nom complet. Els clients sempre poden fer més força que els no clients.

Però, de totes formes, si no sou clients, escriviu-los també. Tota persona és un client potencial. I això ells ho saben.

I, SI PODEU ANAR PERSONALMENT A LA VOSTRA OFICINA DE CAIXA CATALUNYA MÉS PROPERA, I ELS DIGUEU QUE VOLEU FEU ARRIBAR UN SUGGERIMENT A LA CENTRAL, DONCS MILLOR ENCARA.

AÍXÍ FAREM PRESSIÓ ELECTRÒNICA I PRESSIÓ FÍSICA AL MATEIX TEMPS.


Potser ja us havíeu donat compte, o potser no, però, ací al País Valencià, en les oficines de Caixa Catalunya està tot en castellà, i no hi ha quasi res escrit en català. I jo crec que això és una vergonya, SI NO ÉS UNA DISCRIMINACIÓ.

A Catalunya, en totes les seues oficines està ben present el català.

¿PER QUÈ NO AL PAÍS VALENCIÀ?

A veure si ho aconseguim.


¡Ah! I, si algú més de vosaltres vol anar pel seu compte a altra o altres empreses que discriminen el català. ENDAVANT. BENVINGUT SIGA.

O, si se li ocorren més campanyes, que ens ho diga a tots.

Moltes gràcies.

_____________________________________________


Per favor, a veure si entre tots podem fer canviar algunes coses. Només es necessari que cadascú, des de sa casa, des del seu poble, faça alguna cosa. Un granet d'arena.

Potser no us semble molt. Potser us parega una ximpleria que no val la pena. Però, si tota la gent a qui li arriba esta carta, aporta eixe granet d'arena, imagineu quina muntanya tan gran podrem fer. I només amb un minúscul esforç per part de cadascun.

A poc a poc, les coses es van fent. I es va avançant. No vulgueu fer tot el recorregut de la nit al matí. Però no pareu de caminar.

Si volem, en un bot, arribar al cel, no ho aconseguirem mai. Ens rendirem de seguida. I s'haurà acabat tot.

Si pugem poc a poc la muntanya d'arena, potser tardem molt, però al final arribarem prop dels núvols.

SORT A TOTS.

I ja ens veurem.

Joanjo.


ACÍ US DEIXE UNA CÒPIA DE L'E-CORREU QUE HE ENVIAT A CAIXA CATALUNYA, PER SI US INTERESSA.

Títol: "Vull que Caixa Catalunya empre el català al País Valencià. No només el castellà".
De: "Joanjo"
Data: Divendres, Setembre 10, 2004 3:29 am
A: liniatotal@caixacatalunya.es

CARTA A CAIXA CATALUNYA.

AL PAÍS VALENCIÀ TAMBÉ ES PARLA CATALÀ.
VULL QUE CAIXA CATALUNYA EMPRE EL CATALÀ AL MEU PAÍS.


Sueca, 10 de setembre del 2004.

Hola, em diuen Joanjo Aguar Matoses, i soc un client vostre de Sueca. Us escric per a dir-vos que ací al País Valencià també es parla la vostra llengua. Per això, us demane que tota la documentació, rètols, cartells, publicitat, etc., estiga escrita, COM A MÍNIM, EN CATALÀ, a totes les vostres oficines del País Valencià.

(Si voleu, que estiga també en castellà. Però, com a mínim, que primer estiga tota disponible en català).

PERQUÈ AL PAÍS VALENCIÀ TAMBÉ ES PARLA CATALÀ.


Tinc un compte en Caixa Catalunya des de fa anys, i fins ara no us havia escrit mai, perquè fins a hui no havia trobat cap motiu de queixa.
Però l'altre dia em vaig donar compte d'una cosa.

Vaig anar pel matí a fer una gestió a la vostra oficina de Sueca, i de sobte, no sé per què, em vaig fixar que quasi tot ho tenieu escrit en castellà, però no en català. I això que Sueca és un poble on la majoria de la gent parla en català, no en castellà.

Els ho vaig comentar als empleats d'eixa oficina, i em van dir que a Catalunya sí que ho teniu tot en català, però que ací al País Valencià no l'utilitzeu quasi. Però no em van poder donar cap raó de pes que expliqués la vostra línia d'acció diferent entre Catalunya i el País Valencià.

Jo em vaig mosquejar una mica, perquè no entenia el motiu d'eixa discriminació. I, més encara, dient-vos Caixa "CATALUNYA".
Si us haguésseu dit Caixa "ESPANYOLA", encara... ¡Però "CAIXA CATALUNYA", i tot en castellà, al País Valencià! És que és per a no creure's-ho.

Per això, en aquell mateix moment, ja vaig decidir adreçar-vos la meua petició del català des de la vostra oficina, a través d'un dels vostres empleats. Li vaig dir que us la fes arribar. Supose que ja l'haureu rebut.

Però també he decidit escriure-vos jo mateix per e-correu, perquè m'agrada parlar directament amb la gent,
perquè així puc expressar exactament tot el que pense.

Doncs bé. Ja us ho he dit.

Espere que ho tingueu en compte, i que, a partir d'ara, comenceu a canviar tot allò que hi ha escrit a les vostres oficines del País Valencià. I que en poc de temps ja estiga, com a mínim, en català.

Perquè nosaltres, ací al País Valencià, igual que vosaltres a Catalunya, també volem llegir les coses en la nostra llengua, i parlar i ser atesos també en eixa mateixa llengua. NO VOLEM QUE SE'NS DISCRIMINE.

SI A CATALUNYA EMPREU EL CATALÀ, VOLEM QUE ACÍ TAMBÉ HO FEU.

Moltes gràcies. Espere que m'hageu comprés bé. Si teniu algun dubte, escriviu-me.

Adéu.

Joanjo.


SEGONA CARTA MEUA A CAIXA CATALUNYA.

Títol: Per a M. Teresa Blanxer, de QUALITAT DE SERVEI.
De: "Joanjo"
Data: Dijous, Setembre 23, 2004 4:23 am
A: liniatotal@caixacatalunya.es

Carta per a M. Teresa Blanxer, de QUALITAT DE SERVEI. De Caixa Catalunya.

ASSUMPTE: Aclariment sobre la presència del català a l'oficina de Sueca.

Sueca, 22 de setembre del 2004.

Hola, soc Joanjo Aguar Matoses, altra vegada. Torne a escriure-vos per a tractar de nou el tema de la presència (quasi insignificant) del català a les vostres oficines del País Valencià, i, en concret a la del meu poble.

L'oficina de Caixa Catalunya a què em referia en la carta anterior està ubicada a Sueca, on visc des de fa 29 anys. I us puc dir que, ací, la majoria de la gent parla en català (=valencià). (Supose que un 90%, com a mínim).

Amb allò que us vaig comentar sobre la vostra oficina d'ací Sueca, no estava referint només a la documentació. Resulta que, a més, tots els vostres cartells de publicitat que hi ha de cara a l'exterior, en la façana, estan només en castellà, no en català. I, amb els rètols d'horaris i altres coses, el mateix. Tot en castellà. I res en català.

En tota l'oficina, només hi ha en català un cartellet que posa alguna cosa de "SENSE FUM", i una o dues coses menudes més. Molt poc.

Com a mínim, tot el que està en castellà, haurieu de posar-ho també en català. Bo, al meu entendre.

I jo crec que, des d'algunes empreses catalanes (inclosos vosaltres) s'està discriminant la llengua catalana ací al País Valencià, i no pels vostres treballadors d'ací, sinó que esteu fent-ho des de la mateixa central. És una cosa incomprensible. Però és real.

A veure si feu alguna cosa per a solucionar-ho. Parleu amb els de l'oficina de Sueca. Es diuen Macarena i Pasqual.

Moltes gràcies.

Joanjo.


Comentaris

  • Fotos meues de Sueca, València i voltants[Ofensiu]



    ____________________________


    Podeu veure fotos meues de Sueca, el meu poble, i dels seus voltants, en esta pàgina:


    http://www.flickr.com/photos/joanjo_aguar_matoses/sets/72157618477002096/



    Imatges de València Ciutat, també n'he publicat ací:


    http://www.flickr.com/photos/joanjo_aguar_matoses/sets/72157618387881753/


    Sou lliures de baixar-vos-les a tamany original, si us agrada alguna per conservar-la, difondre-la o, fins i tot, emmarcar-la al corredor o al saló de casa. Per mi, seria un goig. ¡Total!

    Bon profit al visionat.


    MÉS FOTOS MEUES:


    http://www.flickr.com/photos/joanjo_aguar_matoses/sets/


    ____________________________

l´Autor

Foto de perfil de Joanjo Aguar Matoses

Joanjo Aguar Matoses

204 Relats

246 Comentaris

250469 Lectures

Valoració de l'autor: 9.30

Biografia:
Sóc de Sueca, poble situat a la Ribera del Xúquer, al País Valencià i, per tant, a Marènia (com li dic jo) o Països Catalans (com li diu la resta del món).