Madrid i la Perifèria. Pressupostos Estatals 2012 [+ Óscar Sánchez] (5-4-2012)

Un relat de: Joanjo Aguar Matoses

MADRID I LA PERIFÈRIA. PRESSUPOSTOS ESTATALS 2012
(Sueca, 5 d'abril del 2012. Joanjo Aguar Matoses)

+ ALTRE ASSUMPTE: Óscar Sánchez. Tortures en Presó Italiana (21-3-2012)

(Últims retocs: 23-1-2013)
_____________________________________________________________________________________

Assumpte: Madrid i la Perifèria, Pressupostos Estatals 2012
De: Joanjo de Marènia
Data: Fri, Abril 13, 2012 06:34
Còpia cega: abelpuig****@hotmail.com (més)
_____________________________________________________________________________________


PREFACI (Publicat en Facebook. 11-4-2012)

Governe PSOE o governe PP, continuen reforçant l'estructura radial de l'Estat espanyol. La caboteria no té límits, i la poca vergonya tampoc. Madrid al centre del món i la resta dues pedres. Mira que l'AVE és caríssim i poc amortitzable. Si malbaraten així els nostres diners, ¿serà perquè hem eixit de la crisi? ¿O serà perquè es tracta dels 'nostres' diners....?
____________________________________


MADRID I LA PERIFÈRIA. PRESSUPOSTOS ESTATALS 2012

Als Pressupostos Generals d'enguany el govern del Partit Popular, entre d'altres, ha reduït -¿encara més?- les inversions a Catalunya, Ses Illes i el País Valencià. La seua 'Perifèria', això és.

Com no podia ser d'altra manera, l'avarícia sense fre de la capital de l'Estat deixa arraconat el rendible Corredor Mediterrani i continua estenent, monstre voraç i insaciable, tentacles ferroviaris d'alta velocitat per on circularan vertiginosos combois, com el del futur AVE Madrid-Galícia. Del centre cap a fora, de fora cap al centre, forat negre insondable que tot ho engul i tot ho vomita.

Amb crisi o sense crisi, l'estratègia espanyolista és clara com l'aigua, i no s'amaguen de dir-ho: "Lo importante es vertebrar España".

Però, ¿què significa vertebrar Espanya? ¿Es tracta d'articular-la al seu antull imperialista i centralitzador, sense comptar amb l'opinió dels que per a ells som 'gent de perifèria', provincians o ciutadans de segona categoria?

Quan s'hi posen a 'vertebrar Espanya', ¿per què no ho fan de manera eficient, connectant tothom amb tothom? Espanya no es teixeix, com caldria, en forma de teranyina, de xarxa informàtica, flexible, adaptable, moderna i duradora.... Concèntrica i transversal alhora. No. La seua estructura és rígida i arcaïtzant, radial com les aspes d'un molí de vent a l'estepa castellana. Per comunicar un extrem amb un altre, tothom ha de passar pel centre. Tot gira al seu voltant, tot s'entén des de Madrid i envers Madrid. La capital -amo i senyor absolut- domina el panorama i els súbdits s'agenollen davant d'ella, raó de ser i espina dorsal - Columna 'Vertebral'- de l'Estat.

Una vegada més, i no serà la darrera, Espanya infravalora les seues extremitats. Tot i sense elles no poder avançar, continua alimentant el cos inflat de la Meseta central, mòrbid ja d'obesitat, alhora que desnodreix el cinturó costaner dels membres exteriors, que també li podrien ser vitals.

Als populars no els plau -i, no ens equivoquem, als socialistes tampoc- comunicar a valencians amb catalans en sentit de sortida a Europa. No desperta l'interés 'Nacional'. Els fils de titellaire madrileny es tornen flonjos i s'esfilagarsen allà lluny, tan lluny.... de Castella. Fomentar la nostra entesa, permetre la mútua col·laboració entre catalanoparlants, del Nord i del Sud, faria sotraguejar l'alta muralla que entre nosaltres duen anys i segles aixecant. Tot i que.... no per antiga deixa de tindre fonaments de palla i fang.

Tan braus que es mostren en públic, com galls fers en un corral, tenen por de la unió de Catalunya i el País Valencià. Podria decantar la balança espanyola cap ací i als de la Moncloa no els convé que ni un raig de llum s'escape de Madrid.

¿Serà que en el fons no senten, no han sentit mai, la perifèria -Mallorca, Barcelona, València....- com a part de la seua gran 'nació'? Contribuents monetaris sí que ho som, aüssades, però ciutadans al nivell de la Meseta ancestral, ho dubte molt. I molt. Qüestió de física elemental. Serà que amb l'altitud l'afany de dominació hi creix i, cap a la costa, decau i desapareix.

¿Per què se senten incòmodes, molestos, en contacte amb la nostra llengua, amb la nostra cultura i forma de pensar? ¿Per què mai no ens volen entendre i acceptar com som? Com més ens uneix el català, més creuen que ens separa d'ells. La fricció i rivalitat entre conquerit i conqueridor donarà per a grans pel·lícules d'èpica i d'acció però, això sí, esdevé summament esgotadora quan la vius dia a dia a ta casa, al carrer, al treball i als mitjans de comunicació. No és el fet de parlar català el que em fa sentir menys espanyol, són els atacs espanyolistes, verbals i d'altra condició, la humiliació constant i la discriminació contra la meua llengua, el que m'empeny a fugir d'aquest Estat opressiu, i opressor.

Si açò ho veu un tio simple com jo -correntet i del muntó- i m'encenc junt amb altres valencians que al principi ens deien 'molls' quan només féiem que obeir i callar, imagina com piularan de fort els catalans mentre hi reben en pròpia carn, multiplicats per deu, insults i abusos d'allò més enfurismats, sovint sense substància ni trellat.

¿De què s'estranyen els espanyols quan avança inexorable l'independentisme a terres catalanes?

Podrien fingir-ho, això sí, els seus màxims dirigents, per fer el paperot. Però, ¿i si en el fons són gent visionària, Aguirre, Montoro i Rajoy.... dins l'host del Partit Popular? ¿I si són ells els que troben més a prop la independència de Catalunya que els mateixos catalans? ¿I si els Pressupostos Generals de l'Estat, aquests que ens acaben d'endossar, no són més que una invitació, una espenteta jovial, per tal que ens acomiadem ja?

¿Per què, si no, inverteixen cada vegada menys en determinades 'regions' de la 'Perifèria'? ¿Per què incompleixen la seua idolatrada llei espanyola els mandataris populars, com feren els socialistes, deixant fora del pressupost d'enguany 759 milions d'euros que encara deu a Catalunya l'Estat, dels comptes del 2011, i 219 milions d'euros de la disposició addicional tercera que pertoquen al 2012, inclosa a l'Estatut Català? ¿Per què retallen, veges tu a saber, en trams de ferrocarril que tenien previst unir diversos ports comercials, resseguint la nostra zona litoral, cosa que podria fer-hi repuntar la economia?

És possible que auguren, atés l'augment de sobiranisme, una Catalunya independent d'ací un, dos, cinc, deu, vint anys....

Des de Madrid, des de la seua Torre d'Ivori particular, es tanquen en banda a revertir - no ja a invertir- un cèntim més a fons perdut en una 'regió' que senten, que veuen, que saben.... que, de perifèria i gairebé suburbi, en poc de temps esdevindrà, de ple dret, un Estat estranger. Potser per a ells mai no ha deixat de ser-ho, de fet. Només caldrà llavors que signen l'acta oficial, per fer-ho formal, i podran per fi expressar amb total llibertat el que sempre han pensat, vomitar a fora el que els esgarrapava el fetge i mai no havien tingut el coratge de confessar:

"Catalunya........ ¡no es España!"


Sueca (País Valencià, Marènia [o Països Catalans]), 5 d'abril del 2012
Joanjo Aguar Matoses


SI VOLEU AGREGAR-ME AL FACEBOOK I LLEGIR MÉS COSES, ENVIEU UNA PETICIÓ D'AMISTAT A:

http://www.facebook.com/#!/Joan.Jo.de.Marenia

ESTENEM PER FACE UNA XARXA DE GENT CATALANISTA, FEM-NOS SENTIR.
_______________________________________________________________________________

· PODEU PUBLICAR O REENVIAR TOT AÇÒ ON VULGUEU, ENDAVANT.
· PERDONEU SI TARDE MOLT EN CONTESTAR. NO SEMPRE TINC ACCÉS A INTERNET.
_______________________________________________________________________________

+ INFO
__________________________________________

El pressupost espanyol no preveu pagar el deute amb Catalunya i les Illes (Diari VILAWEB. 3-4-2012)

http://www.vilaweb.cat/noticia/3999964/20120403/pressupost-espanyol-preveu-pagar-deute-catalunya-illes.html
__________________________________________

Catalunya pateix la pitjor retallada en inversions i en copa tan sols l'11% del total (Diari ARA. 3-4-2012)

http://www.ara.cat/politica/Catalunya-Pressupostos-Inversions-2012-Pais_Valencia-Illes_Balears_0_675532577.html
__________________________________________

El Gobierno deja el corredor del Mediterráneo en puntos suspensivos (Diari LA VANGUARDIA. 7-4-2012)

http://www.lavanguardia.com/politica/20120407/54282372421/gobierno-deja-corredor-mediterraneo-puntos-suspensivos.html


IMATGE: Madrid i Periferia. Prioritats Ferroviaries 2012 (7-4-2012)

http://www.lavanguardia.com/fotos/20120407/54281700540/las-prioridades-ferroviarias-del-gobierno-en-2012.html
__________________________________________

El PP fa burla (Editorial de Vicent Partal, director del diari VILAWEB. 4-4-2012)

http://www.vilaweb.cat/editorial/4000107/pp-burla.html
__________________________________________

No parlem el mateix idioma (Xavier Ginesta, periodista. Secció d'opinió IN.DIRECTE!CAT, del diari DIRECTE!CAT. 8-4-2012)

http://in.directe.cat/xavier-ginesta/blog/7704/no-parlem-el-mateix-idioma

_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________


ASSUMPTE: Óscar Sánchez. Tortures en Presó Italiana (21-3-2012)

DE FACEBOOK: Joan Jo de Marènia (Joanjo Aguar Matoses)
LLOC WEB: http://www.facebook.com/#!/Joan.Jo.de.Marenia

DATA: 13-4-2012 (Escrit el 21-3-2012)
_______________________________________________________________________________

Óscar Sánchez. Tortures en Presó Italiana (21-3-2012)

Óscar Sánchez, un català de Montgat detingut erròniament per la policia italiana, denuncia tortures i vexacions comeses per altres companys de presó amb qui romangué tancat durant quasi dos anys, abans de quedar absolt sense càrrecs.

¿També fou ell adoctrinat per denunciar tortures de manera sistemàtica, o en aquest cas, només aquest, podria ser cert? ¿La resta que denuncien maltractaments, infligits per presos o policies, són tots uns mentiders?

En el cas de forces de seguretat espanyoles, ¿com és que guàrdies civils i policies nacionals extrauen informació a terroristes bascos, fanàtics entrenats com espartans per superar el més dur interrogatori, i mai no li hagen destravat la llengua a l'andalús Miguel Carcaño, presumpte assassí de la Marta del Castillo? ¿Per què hi van fer gala llavors, veges quin cas, d'una extrema pulcritud en tot el procediment oficial? ¿Ètica professional, coincidència casual o potser a causa del seguiment massiu per televisió que suscità l'ignominiós crim sevillà? I jo em pregunte: ¿s'interroga d'igual manera a la gent del Nord i del Sud, de l'Est i de l'Oest de la Península Ibèrica? Sempre em rondarà pel cap eixe dubte. ¿Qui me'l traurà de sobre....?

Sueca, 21-3-2012. Joanjo Aguar Matoses


http://www.lamalla.cat/infolocal/noticies/article?id=1020863

http://www.ara.cat/societat/oscar_sanchez_0_667733385.html

http://es.wikipedia.org/wiki/Caso_Marta_del_Castillo

_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________

Fitxers adjunts::

Madrid i Periferia. Prioritats Ferroviaries 2012 (7-4-2012).jpg 78 k

_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________


RESPOSTA DE MIQUEL MARZABAL, VIU A AMSTERDAM

de: Miquel Marzabal i Galano m.marzabal@****.nl mitjançant correu.mesvilaweb.cat
per a: Joanjo de Marènia
data: 13 d’abril de 2012 20:51
assumpte: Re: Madrid i la Perifèria, Pressupostos Estatals 2012


Però perquè guanya sempre el PP al país valencià?

A les illes és que són molt de l'església i els militars, allà entenc que la gent estigui tarada.
Però a València no ho entenc.
He d'admetre que fa 39 anys que no vaig a terres valencianes...
Fa 20 que visc a Amsterdam.
Però perquè la majoria de València vota PP?

______________
Op 13 apr 2012, om 14:30 heeft Joanjo de Marènia het volgende geschreven.

_____________________________________________________________________________________

RESPOSTA MEUA A MIQUEL MARZABAL

de: Joanjo de Marènia joanjomar****@gmail.com
per a: Miquel Marzabal i Galano
data: 27 d’abril de 2012 5:18
assumpte: Re: Madrid i la Perifèria, Pressupostos Estatals 2012


No ho sé cert, xè. Ja m'agradaria conéixer les causes reals i poder combatre-les una a una.

De moment, al meu voltant només hi veig passotisme. Molta gent hi vota per inèrcia, per no canviar a algú pitjor, encarnat sempre pel fantasma del PSOE, vaja. Les alternatives nacionalistes o independentistes, la majoria de gent ni les contempla. Ens veuen com a dimonis o, pitjor encara, com a extraterrestres.... Ara bé, aquells que són de dreta espanyola fins a la mèdul·la, sí que voten conscientment al nacionalisme: el nacionalisme esPPanyol, és clar.

Ens haurem d'emPPassar al Puto Partit un fum d'anys més. No hi veig llum al final del túnel. Ho sent.

Joanjo
_____________________________________________________________________________________

SEGONA RESPOSTA DE MIQUEL MARZABAL

de: Miquel Marzabal i Galano m.marzabal@****.nl
per a: Joanjo de Marènia
data: 27 d’abril de 2012 18:30
assumpte: Re: Madrid i la Perifèria, Pressupostos Estatals 2012


Sí noi, la cosa està ben fotuda.
A Catalunya a veure si desperten els catalans i s'avança per l'estat propi.
Si aconseguim l'estat pel principat pot ser que ajudi a la resta dels Països Catalans.
A veure si Alfons Lopez Tena, que com ja saps és de la teva terra, ens ajuda. Jo trobo que ho fa molt bé.
Miquel

______________
Op 27 apr 2012, om 05:18 heeft Joanjo de Marènia het volgende geschreven.

_____________________________________________________________________________________

RESPOSTA DE PEP AGULLÓ SIDERA, UNIVERSITAT DE BARCELONA

de: pep agulló agullosid****@****.com
per a: Joanjo de Marènia
data: 13 d’abril de 2012 19:40
assumpte: divisió nefasta


http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/7-vista/8-articles/528221-ridicul-nacionalisme-principati.html

_______________________________________________________________________________

DIARI 'EL PUNT - AVUI' (13-4-2012)

Ridícul nacionalisme principatí

http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/7-vista/8-articles/528221-ridicul-nacionalisme-principati.html
_______________________________________________________________________________


Ridícul nacionalisme principatí

13/04/12 02:00 - Sergi Sol Bros

Opinió - Publicat a: El Punt Avui. Edició Nacional, 13-04-2012, Pàgina 24


Deia el més gran dels intel·lectuals catalans del segle XX, el valencià Joan Fuster, que o bé recuperàvem la unitat de la nació o seríem destruïts com a poble.


[....]


Darrera actualització ( Divendres, 13 d'abril del 2012 02:00 )

Publicat a: El Punt Avui. Edició Nacional 13-04-2012 Pàgina 24

_____________________________________________________________________________________

RESPOSTA DE JEAN VILLANOVE, DE RIBESALTES, AL ROSSELLÓ, CATALUNYA NORD

de: Jean Villanove - jeanvill****@hotmail.com
per a: jagma****@correu.mesvilaweb.cat
data: 14 d’abril de 2012 21:02
assumpte: langue catalane


Bon dia,
Il y a trois semaines, j’ai publié un livrede 56 pages – « Nous n’avons à dire merci à personne »- qui peut servir d’argumentaire aux personnes qui connaissent peu ouinsuffisamment le « fait catalan ». Je vous envoie le chapitre quiconcerne les langues. Peut-être y trouverez-vous un intérêt ! Vous pouvezpublier les chapitres qui vous semblent intéressants.
Bien amicalement.


Jean Villanove
Rivesaltes
0660750097
jeanvillanove@hotmail.com

_____________________________________________________________________

Lepoignard et la gomme.


A la fin de la Seconde Guerre Mondiale, lemonde fut terrifié en découvrant les horreurs des camps de concentration. Iln’existait pas de mots pour décrire les actes barbares et les motivations quiavaient conduit à l’extermination de plusieurs communautés : juifs,tsiganes, etc. Il manquait au vocabulaire un mot, celui qui serait le reflet exactde ces abominations. C’est Rapahël Lemkin qui, en 1944, inventa le mot « génocide ».Le terme « genos » signifiant en grec ancien « lignée,famille, clan, groupe, race » et le suffixe « cide »qui est un mot latin qui signifie « tuer ». Le génocide est ladestruction méthodique d’un groupe ethnique. Le nouveau mot« génocide » sera donc utilisé au procès de Nuremberg et à l’ONU en1948.

Cependant, le terme devenait impropre pourdécrire un problème, que nous ne pouvons pas comparer par une différencedramatique, mais de la même famille. C’est le cas des peuples conquis militairement,lesquels bien que non exterminés, avaient perdu leur langue, leurs traditions,leur histoire. Certes, les membres de cette communauté restaient en vie… maisleur identité propre était effacée. A ce moment-là, le terme de génocide étaitinadapté. Alors, on inventa le mot « ethnocide » : c’estla destruction des caractères sociaux et culturels d’un groupe humain par unautre groupe plus puissant qui finit par imposer ses propres caractères.

Dès lors, il est bien difficile d’établirla liste interminable des ethnocides : les Incas, les Mayas, les Indiensd’Amérique, les peuples d’Afrique Noire et du Maghreb, les peuples d’Australie,etc. Aussitôt, certains se pressèrent d’ajouter les Bretons de France, lesCorses, les Occitans, les Basques, les Catalans, etc. Finalement, l’ONU presséepar les pays « colonisateurs » rejeta le terme d’ethnocide et choisitle terme plus nuancé de « assimilation forcée ».

Cependant, des personnes haut placées nebaissent pas les bras. En 2005, Patrick Le Lay, l’ex-patron de TF1, accusa la France d’avoir procédé à un« génocide culturel de la langue bretonne » ; il futsoutenu par PPDA qui raconta lors de l’inauguration de la chaîne TV Breizh(chaîne de la Bretagne)comment parler breton à l’école était passible de punition.

Nous savons qu’en Amérique, à partir de1492, les Espagnols provoquèrent chez le peuple maya tant de pertes physiqueset tant d’effacements culturels que l’on hésite entre génocide et ethnocide. L’inquisitionchrétienne des Espagnols fit brûler des milliers de livres : aujourd’huiil n’en reste que quatre – appelés Codex, ils sont pliés en forme d’accordéon –qui ont permis de déchiffrer l’écriture très sophistiquée des mayas. Savez-vousque chaque mot pouvait être écrit de quatre façons : d’abord par un glyphequi symbolise le mot, ou par syllabes, ou par plusieurs glyphes superposés, ouen ajoutant un motif caché. Vous rendez-vous compte de la gymnastique del’esprit pour en arriver là ? Bien sûr, l’alphabet latin avec consonne etsyllabe est plus « efficace », mais c’était un autre monde.

Combien de trésors littéraires, juridiques,historiques perdus à tout jamais ? Le séjour que j’ai effectué au Mexiquem’a permis de constater combien les populations restent très attachées à cepassé douloureux, même les métis qui sont très nombreux. Maigre consolation,les Catalans n’ont pas participé à ces violences. A cette époque, le royaumed’Espagne était composé de deux entités différentes mais placées sous une mêmecouronne : le royaume de Castille et la confédérationAragon-Catalogne-Valencia. La confédération fut interdite d’Amérique jusqu’en1714. Donc, pour être précis, ce sont les Castillans – et non les Espagnolscomme on le répète sans cesse - qui ont conquis les vastes régions d’Amériqueoù ils ont imposé sans pitié ni compassion leur langue et leur culture.

Cependant, il convient de nuancer lepropos. Car, si nous faisons le tour du monde des communautés, nous constatonsque chaque peuple se juge meilleur que son voisin ! Les Français se moquent desSuisses, les Suisses ironisent sur les Autrichiens, etc. Dans des régionsarctiques où la vie est extrêmement difficile, chaque communauté se nomme dansleur langue : « nous sommes… les hommes », ou «… lesgens » ou «… les humains ». Sachez que, comme nous,eux aussi ricanent sur leurs voisins ! C’est donc inscrit dans la naturehumaine : pour chacun d’entre nous, il y a « mon peuple »et le reste du monde ! Mais de là à provoquer un génocide et même unethnocide, c’est un pas que peu de peuples ont franchi. En fait, le mondeoccidental, c’est-à-dire l’Europe, est un cas particulier : on est partidu principe, sans état d’âme, que l’autre est perfectible ; si l’onpratique un « bon enseignement », l’autre va oublier qui il est, puisil deviendra civilisé. Ainsi le « sauvage de la tribu »devient un « citoyen de l’Etat ». Connaissez-vous l’argument imparable ?« C’est pour ton bien que nous t’avons transformé ».

Alors, parmi ces peuples agressés certainss’effondrent et sombrent dans la résignation ? D’autres, au contraire,réagissent avec vivacité ? Je vous livre le poignant discours que le Chef Sioux Hunkpapa, adressa à son peuple en1873 :


« Voyez mesfrères, le printemps est venu ; la terre a reçu l’étreinte de soleil etnous verrons bientôt les fruits de cet amour. Chaque graine s’éveille et demême chaque animal prend vie. C’est à ce mystérieux pouvoir que nous devonsnous aussi notre existence ; c’est pourquoi nous concédons à nos voisins,même à nos voisins animaux, le même droit qu’à nous d’habiter cette terre.

Pourtant, écoutez-moi,vous tous, nous avons maintenant affaire à une autre race – petite et faiblequand nos pères l’ont rencontrée pour la première fois – mais aujourd’huigrande et arrogante. Assez étrangement, ils ont dans l’idée de cultiver le solet l’amour de posséder est chez eux une maladie. Ces gens-là ont établibeaucoup de règles que les riches peuvent briser mais non les pauvres. Ilsprélèvent des taxes sur les pauvres et les faibles pour entretenir les richesqui gouvernent. Ils revendiquent notre mère à tous, la terre, pour leur propreusage et se barricadent contre leurs voisins ; ils la défigurent avecleurs constructions et leurs ordures. Cette nation est pareille à un torrent deneige fondue qui sort de son lit et détruit tout sur son passage.

Nous ne pouvons vivrecôte à côte. »


Or, ici, nous touchons du doigt ce que nousnommons « vision uniforme du monde ». Il faut bien admettreque l’Etat Français est le grand spécialiste de la centralisation – systèmeprôné par les Organisations marxistes sous le nom de « centralisme démocratique »–. Lors de la Révolution Française,le royaume était composé de régions plus ou moins étendues avec leursréglementations et leurs langues particulières. Pour briser les racines de cespopulations, la pensée unique inventa un découpage artificiel : le« département ». Une froide administration centralisée l’emporta surla chaleur des cultures régionales ! Les langues régionales furentinterdites, et avec le temps, elles se transformèrent en patois de fin debanquet, les danses devinrent un folklore désuet, l’histoire fut effacée, etc. Souvenons-nouscomment, en 1811, Napoléon I° en bon héritier de la Révolution, avaitdécoupé les pays conquis en départements. D’abord, les départements de l’EtatFrançais, auquel s’ajoutèrent ceux de la Catalogne (quatre départements), puis ceux dépeçantle Danemark, ceux de la moitié des Pays Allemands, ceux qui composaient untiers de l’Italie, etc. Tout ce beau découpage de 130 départements disparutavec Napoléon : personne n’en a voulu !... sauf en France.

Quoiqu’il en soit, l’Etat Français met touten œuvre pour imposer sa vision uniformisatrice. Il ne sait quoi inventer pourprouver que nous faisons tous partie de la même « nation ». Ainsi, onorganise un sondage pour savoir quelle est « la maison idéale des Français »(à Lille, à Brest, à Strasbourg, à Marseille… ce serait la même ?), ouencore « la femme française est-elle la plus élégante d’Europe ?»… « La méridienne verte qui commence à Dunkerque (à deux pasde la Belgique)et traverse la Francejusqu’à Prats de Mollo (dans les Pyrénées Orientales, à deux pas del’Espagne)… « La moyenne en France du montant des cadeaux à Noël »,etc.

Il serait intéressant de connaître le pointde vue des anciens. Soyons prudents, car la Bible est pour certains lasource divine, pour d’autres elle est un puits de sagesse. Penchons-nous sur letexte où est évoqué le problème de la « penséeunique ». C’est l’épisode que je vais vous conter.


Après avoir observé les hommes, Dieu fut très contrariécar ils s’étaient corrompus. Alors, il provoqua le Déluge. Seule la famille deNoé fut épargnée. Elle fut chargée de mettre en place une nouvelle humanité enappliquant sept règles, appelées Lois Noahides : 1 -L’interdiction de l’idolâtrie. 2 - L’interdiction de blasphémer. 3 - L’interdictionde tuer et de se suicider. 4 - L’interdiction du vol. 5 - L’interdiction desunions immorales. 6 - L’interdiction de consommer un animal vivant. 7 -L’obligation d’instituer des tribunaux.

Le temps passa. Dix générations après Noé, un hommerusé et retors appelé Nemrod s’était imposé : il avait réussi à prendre lepouvoir. C’était un homme ambitieux qui avait refusé l’organisation du mondetelle qu’elle avait été définie à la fin du Déluge. Par conquêtes militaires,sciences occultes et manipulation de la conscience des gens, il était devenu unroi autoritaire. Dans l’histoire de l’humanité, il est considéré comme le Pèresymbolique de la Dictature. Etvoilà comment, les descendants de Noé se vautrèrent une nouvelle fois dans unemer de transgressions et de profanations. Les humains seraient-ils des êtresincorrigibles ? Une rumeur, habilement proposée en sous-main par Nemrod,s’amplifia : « Il faut une tour! La plus haute au monde ! »

Et la population suivit la décision du« guide ». L’activité fut débordante. Certains hommesconfectionnaient des briques en terre, d’autres apportaient du bois, d’autresles faisaient cuire dans un immense four, d’autres les transportaient, d’autresles empilaient, etc. Bref, avec une obsession sans faille, l’énergie des hommesse concentra dans la réalisation d’une œuvre unique, fruit d’une pensée unique.Pour se comprendre, pour être encore plus efficaces, ils décidèrent den’utiliser qu’une seule langue.

Dieu fut très mécontent ! Allait-il décréter unautre Déluge ? Il préféra effectuer une opération préventive. Voici le récit dela Bible :« Ici même confondons leur langage de sorte que l’un n’entende pas lelangage de l’autre. C’est pourquoi on nomma la ville Babel parce que c’est làque le Seigneur confondit le langage de tous les hommes et de là, le Seigneurles dispersa sur toute la face de la terre. Les hommes renoncèrent à bâtir laville ».

Babel - et donc la célèbre Tour de Babel - étant le nomhébreu de Babylone. Alors, on pourrait se demander : le remède n’était-ilpas pire que le mal ? Certes, ce n’est pas la solution idéale, mais grâce à lamultiplication des langues, le totalitarisme tyrannique, que Dieu considèrecomme le mal suprême, est neutralisé. De cet extrait biblique, nous retiendronsque Dieu est favorable à la diversité ! Malgré tout, de petits despotespeuvent percer çà et là. C’est ainsi que naissent les états temporaires quis’imposent par la force en se prévalant de quelques valeurs qu’ils prétendentuniverselles.

Je voudrais encore une fois me montreraccommodant. La Francefait partie des pays riches : son PIB est le cinquième au monde. C’est unepuissance internationale et elle entend jouer un rôle important. J’aime direavec optimisme que je crois à la liberté, au partage, au respect, à lacompassion, etc. autant de bons sentiments que tout être humain est capable decomprendre, de ressentir et d’appliquer. Mais, la France serait-elle moinspuissante et moins riche, si elle abandonnait son centralisme proverbial ?Si elle rééquilibrait les richesses de son territoire ? Est-il juste quele PIB par habitant de l’Ile-de-France soit le double de celui du Languedoc-Roussillon ?Ce qui revient à comparer deux pouvoirs d’achat très éloignés l’un del’autre ! Pourquoi n’accorderait-elle pas une vraie place aux langues« régionales » ? Si l’Etat Français recréait les « régionshistoriques » en abandonnant les « régions administrativesactuelles » qui ne correspondent à rien, serait-elle perdante ? Non,bien sûr. Est-ce trop demander ? Tous les pays voisins l’ont fait.

Déjà l’Insee s’est penchée sur lapossibilité d’une réunification de la Bretagne avec ses deux villes : Rennes etNantes (département de la Loire Atlantique).L’Insee a estimé le PIB global : 118,5 milliards d’euros, avec près dequatre millions et demi d’habitants.

Malheureusement, en cette périodeélectorale - élection du président de la République – aucun candidat n’aborde, même dubout des lèvres l’un ces points. Tous les problèmes évoqués sont« nationaux » : le chômage, l’insécurité, le logement, lesavantages sociaux, etc.

Après tout, peut-être ont-ils raison quand« ils » posent les questions : « Un paysdécentralisé qui respecterait les langues régionales est-il viable ? Non,ce serait invivable ! N’est-il pas condamné à une mort lentecertaine ? Revenir aux anciennes régions… vous n’y pensez plus ! »



La Suisse.

Nous venons de voir que dans le mondeoccidental - plus précisément le monde industriel obsédé par le « toujoursplus » - l’Etat finissait par imposer son objectif : l’uniformisation.Un court séjour dans la Confédération Helvétique, risque desurprendre toute personne non avertie. Dès la frontière franchie, on ne peutpas dire que ce pays donne l’image d’un pays pauvre et abandonné desDieux ! Première curiosité : les commerçants peuvent, durant la nuit,laisser à l’extérieur leurs marchandises… elles ne sont pas dérobées.

Dès que le visiteur tient dans ses mains unbillet de banque, il sursaute ! Il est rédigé en quatre langues ! La Suisse,avec ses huit millions d’habitants sur une superficie de 41.300 km², comptequatre langues : l’allemand, le français, l’italien et le romanche !« Un bon Français bien éduqué » s’exclamera :« et ça marche ? » Et oui, le système fonctionne. Lesfondateurs de la Suisseont voulu appliquer le principe suivant : le respect des langues va depair avec le respect des citoyens.

Voici l’article 70 de la Constitution Fédérale :

1 – Les langues officielles de la Confédération sontl’allemand, le français et l’italien. Le romanche est aussi langue officiellepour les rapports que la Confédération entretient avec les personnes de langueromanche.

2 – Les cantons déterminent leurs langues officielles. Afin depréserver l’harmonie entre les communautés linguistiques, ils veillent à larépartition territoriale traditionnelle des langues et prennent enconsidération les minorités linguistiques autochtones.

3 – La Confédération et les cantons encouragent la compréhension etles échanges entre les communautés linguistiques.

4 – La Confédération soutient les cantons plurilingues dansl’exécution de leurs tâches particulières.

5 – La Confédération soutient les mesures prises par les cantons desGrisons et du Tessin pour sauvegarder et promouvoir le romanche etl’italien.



Extrait du livre de Jean Villanove :

« Nous n’avons à dire merci àpersonne »

(En fait, nous ne pouvons compter que sur nous-mêmes)

56 pages au prix de 6 Euros.

_____________________________________________________________________________________

RESPOSTA MEUA A JEAN VILLANOVE

de: Joanjo de Marènia joanjomar****@gmail.com
per a: Jean Villanove
data: 27 d’abril de 2012 4:08
assumpte: Re: langue catalane


Moltes gràcies pel text, Jean. Tre merci.
Bon cap de setmana.

Joanjo

_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________


RECULL DE PREMSA. PRESSUPOST ESPANYOL 2012 (3-4-2012)

_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________


DIARI ELECTRÒNIC 'VILAWEB' (3-4-2012)

El pressupost espanyol no preveu pagar el deute amb Catalunya i les Illes

http://www.vilaweb.cat/noticia/3999964/20120403/pressupost-espanyol-preveu-pagar-deute-catalunya-illes.html
_______________________________________________________________________________


DIARI 'ARA.CAT' (3-4-2012)

Catalunya pateix la pitjor retallada en inversions i en copa tan sols l'11% del total

http://www.ara.cat/politica/Catalunya-Pressupostos-Inversions-2012-Pais_Valencia-Illes_Balears_0_675532577.html
_______________________________________________________________________________


DIARI 'LA VANGUARDIA' (7-4-2012)

El Gobierno deja el corredor del Mediterráneo en puntos suspensivos

http://www.lavanguardia.com/politica/20120407/54282372421/gobierno-deja-corredor-mediterraneo-puntos-suspensivos.html
_________________________________________________________________________

IMATGE: Madrid i Periferia. Prioritats Ferroviaries 2012 (7-4-2012)

http://www.lavanguardia.com/fotos/20120407/54281700540/las-prioridades-ferroviarias-del-gobierno-en-2012.html

_______________________________________________________________________________


DIARI ELECTRÒNIC 'VILAWEB' - EDITORIAL. Vicent Partal (4-4-2012)

El PP fa burla

http://www.vilaweb.cat/editorial/4000107/pp-burla.html
_______________________________________________________________________________


DIARI 'DIRECTE!CAT' - Secció d'Opinió 'IN.DIRECTE!CAT'. Xavier Ginesta, periodista. (8-4-2012)

No parlem el mateix idioma

http://in.directe.cat/xavier-ginesta/blog/7704/no-parlem-el-mateix-idioma


_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________




Madrid i la Perifèria. Pressupostos Estatals 2012 [+ Óscar Sánchez] (5-4-2012)


Etiq: Madrid, perifèria, litoral, pressupostos estatals, Partit Popular, Països Catalans, centralisme, federalisme, Óscar Sánchez, tortura, presó, policia, guàrdia civil, nacional, terroristes, interrogatori, investigació, pluralitat, donut, existiria, Marènia, valencià, Batalla, València, Transició, espanyola, Espanya, Catalunya, Opressió, País Valencià, independència, manifestació, sobiranista, estat, Europa, catalans

_____

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Foto de perfil de Joanjo Aguar Matoses

Joanjo Aguar Matoses

204 Relats

246 Comentaris

250059 Lectures

Valoració de l'autor: 9.30

Biografia:
Sóc de Sueca, poble situat a la Ribera del Xúquer, al País Valencià i, per tant, a Marènia (com li dic jo) o Països Catalans (com li diu la resta del món).