Al voltant de la tolerància

Un relat de: Joan G. Pons

Sortia d'una botiga. Havia comprat una espelma quadrada. M'agrada la figura del quadrat. Quatre costats suggeridors. I també sentir i veure l'espelma encesa, escalfor i moviment bellugadís. M'acompanya i m'inspira.

Tot pujant l'escala de casa, un segon pis i introduint la clau al pany, una mà petita m'atura.

-Hola Joan.

Era el meu amic Follet.

- Portes una samarreta molt curiosa. Què són aquestes lletres tant grosses ?
Què vol dir NT ?
- Vaja, Vaja. T'has fitxat.
- Són molt grans.
- Què et sembla volen dir… perquè volen dir quelcom.
- Vaig fer un somriure. Em recorden alguns llibres que a peu de plana hi ha una cita que comença per N.T. i vol dir Nota del Traductor.
- La meva samarreta no vol significar això.
- Doncs què…
- Vol dir: ¡No a la Tolerància! N de No i T de Tolerància.
- òndia ! Això és seriós.
- I tant !
- La Tolerància és un valor, una actitud positiva.
- D'acord.
- La Tolerància és comprendre i acceptar després.
- D'acord.
- La Tolerància és donar marge i entendre actituds, reaccions, diferents.
- D'acord.
- Doncs si estàs d'acord, no entenc la teva samarreta NT.
- La Tolerància hi ha gent que la manipula i abusa. Protesto contra això.
- Explica't… si us plau.
- Un exemple. Convocada una Reunió de Treball amb temes importants a tractar. Una persona arriba tard. Mentrestant altres participants a la Reunió que han arribat a l'hora demanen començar la Reunió. Un d'ells diu, esperem, cal ser tolerants. No estic d'acord en aquest tipus de tolerància.
- Em fas rumiar….
- Amic Joan, la Tolerància no és justificar automàticament. A ulls cecs. No ajuda.
- Però segons el teu exemple, a lo millor aquella persona arriba tard per…
- Llavors ja donarem tolerància, abans no.
- Tu llavors no ets tolerant.
- Tolerància no és donar permís a tot i a tothom, no pot ser l'excusa fàcil per no fer les coses ben fetes.
- Saps que començo a estar d'acord amb tu….
- Tolerància és comprensió, mai justificació.
-Has encetat un Tema interessant…. On ets ?

Ja no hi era. Ni el Follet ni la seva samarreta.

Uns idees voltaven pel meu cap i sobretot,i molt a prop, del meu cor.


Comentaris

  • espai-trobada[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 17-02-2008

    Gràcies, m'agrada això de l'espai màgic. Ja ens anirem trobant.

  • benvingut!![Ofensiu]

    veig que no fa massa que has vingut a aquest espai màgic de trobament i amistat.

    Bonic el que esposes, fa pensar.

    Malgrat les presses ens cal pensar, parar, valorar, suspesar i TRIAR...

    tens raó i seny. Una abraçada de rebuda i de joia.