Què has vist?

Un relat de: Joan G. Pons

Era al capvespre i pujava les escales de l'accés al metro. Gaudeixo de viure a prop d'aquest mitjà.

Uns metres per la vorera i ja cercava a la butxaca les claus de casa, quan em trobo al llindar del portal, un follet que em mira i pregunta:

- Hola Joan.

-Hola follet…. Em sembla que et tinc vist.

-Potser sí. Potser no. M'agrada això que em dius… t'he vist !

-M'he trobat a vegades amb un follet. I sempre em sembla que sou diferents.

-Potser sí. Potser no.

-Vaig a casa. Vols quelcom ?

-Fer-te una pregunteta.

-Ja hi som !!

-Tranquil, Joan. És una pregunta que t'agradarà.

-Endavant.

-Què has vist avui ?

-Moltes coses. El metro. Gent. Taules. Cadires…. El de sempre.

-I què has observat ?

-El de sempre.

-No. Veure no és el mateix que observar.

-Ja hi som. M'esperava una pregunta amb una segona pregunta.

-Sóc un follet que t'estima.

-Estimar és preguntar ?

-Potser sí. Potser no. Pregunto com si allargués la meva ma petitona a la teva ma gran i parlem.

-Cada dia feiner vaig a la feina. Cada dia feiner faig el mateix. Tot és el mateix. Ho veig. Res crida la meva atenció per observar.

-Què és observar ?

-Aturar la mirada i…. moltes coses més. Mirar quelcom extraordinari i entretenir-te. Quelcom diferent que em fa…

-Sí, Joan. Molt bé.

-I….

-Observar és descobrir la novetat de la quotidianitat. Observar és trencar rutines que mecanitzen i insensibilitzen. Observar és percebre els regals originals del dia a dia.

-Molt maco. Però moltes vegades res em crida l'atenció.

-T'invito a re-crear l'extraordinari de l'ordinari.

-Torno a dir-te, que això és una frase maca, i prou. Cada dia és el mateix. O haig d'abraçar al conductor del metro perquè hem arribat a l'estació ? O haig de felicitar a la cambrera del bar perquè m'ha fet el tallat calentet i sucós ?

-Observar és una acció conscient teva, no depenent de l'entorn.

-Què vols dir ?

-Si observes, mai hi ha res repetit, igual, idèntic. Vius l'expèriència de la novetat en tu , no en el que t'envolta.

-No estic d'acord. El metro és el metro. El bar a prop de la feina és el bar….

-Sí. És la forma en que ho observes que ho modifica i ofereix novetats i estímuls.

-Vols dir que jo em munto la pel·licula !!!

-Sí. Observar aporta amplitud, la riquesa dels detalls, connexió amb el present, amb l'ara, apertura i….. prova-ho !! Observar és viure amb els "ulls oberts i desperts".

-I quan….

Ja no hi era. El follet ja no hi era. Restaven preguntes. Preguntes per mi d'aclariments…. el tema feia pessigolles…. Ulls desperts…. Mirar i Observar…








Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer