La cara parla i la teva i la meva... també

Un relat de: Joan G. Pons

No m'atreveixo a dir que la cara és un llibre ple de relats, però déu n'hi do.

El que sí i ho tinc molt clar és que la cara comunica. Sense mots verbals.

Estem tant habituats a la comunicació verbal que quan ens trobem amb algú preguntem (comunicació verbal) sense parar esment, a vegades, a la cara (comunicació no verbal).

Frases tòpiques preguntones:

·Estàs bé ?
·Com anem ?
·Com et va la vida ?

A vegades, ens les podriem estalviar o modificar, tot ajudant a una millor i sincera relació humana.

Hi han altres expressions més implicatives, potser arriscades, però més transparents i directes i que suposem hem mirat la cara de qui tenim davant.

Per exemple:

·Quina bona cara fas !
·Et noto contenta !
·Quins ulls més vius !
·Tens un somriure que enamora !

És clar que són expressions sinceres que surten desprès d'haver mirat la cara.

I no sols, suggereixo, expressions joioses. També podem dir, si així ho notem, amb to respectuós:

·Et veig preocupat !
·Fas cara d'enfadat !
·Et noto tensa !
·Aquesta cara sembla que vol explicar quelcom

Evidentment, sempre ens podem escapolir amb expressions més o menys neutrals:

·Hola !
·Fins un altre !
·Bon capvespre !
·Ja ens trucarem !

Tot mirant a l'infinit deshumanitzant.

Mirar-nos dolçament les cares enriqueix la relació personal, tot rebent missatges curiosos.



Comentaris

  • MOLT CURIÓS[Ofensiu]
    evivol | 12-10-2008 | Valoració: 10

    TU PORTES ESCRIT A LA CARA que ets una persona afable i entranyable. Em sembla bé que, des de RELATS EN CATALÀ, es vagin editant relats d'aquest tipus per tant que les frases fetes segueixin tenint vigència.

  • Alegria del cor fa la cara bonica.[Ofensiu]
    JOANPG | 11-10-2008 | Valoració: 10

    A aquest refrany català hi podriem afegir aquell de castellà "La cara es el espejo del alma"
    L'encertes de ple amb el teu relat i, com sempre hi regales consells enriquidors per
    ajudar amablement als que et llegeixen.
    Un relat fantàstic com ens tens acostumats.

    Una forta encaixada de JOANPG.

  • M'ha agradat llegir aquest relat, [Ofensiu]
    J.Lluís Cusidó i Ciuraneta | 10-10-2008 | Valoració: 10

    tens tota la raó, "amb la cara ja pagues" acostumem a dir quan un fa una cara diferent per un mal tràngol passat o per no trobar-se gaire bé. Totes les dites que has inclòs en aquest text son prou freqüents...
    Jo el primer text que vaig enviar a RC va ser OUS, FIGUES I PEBROTS, de dites catalanes, naturalment si et ve de gust llegeix-lo.
    El meu currículum literari es molt curtet, a més, com vaig neixa l'any 43 i soc de ciències, la meva formació de català ha estat autodidacta i això encara em fa cometre diferents faltes. Et seguiré llegint així aprendre d'un mestre
    Una forta encaixada.

    J. Lluís Cusidó i Ciuraneta

  • La bona cara[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 10-10-2008

    Gràcies Eulàlia pels teus comentaris.
    Hauriem de ser més habituals a la bona cara de llarga durada i saber expressar mala cara de curta estada.
    Tens correu electrònic ? i aixì puc ampliar el que preguntes o m'escrius.

  • MOLTES VEGADES[Ofensiu]
    EULALIA MOLINS ARAGALL | 10-10-2008 | Valoració: 9

    Un voldria que no se li llegis tant clar a la cara, a mi em molesta que la gent em noti quelcom, i pensa que ho fan, em sembla que quan em passa alguna cosa i normalment no gaire bona, les bosses dels ulls se'm posen de color marrò i els ulls apagats sense xispa, carai si ho noten a casa! però moltes vegades a fora i tot. Notar alegria a les cares es mes agradable i menys freqüent, te'n has adonat?

  • Es curiosa la llengua[Ofensiu]
    Ullsblaus1 | 10-10-2008 | Valoració: 10

    La llengua en si es curiosa, no només la catalana sinó que totes les que existeixen i neixen al món. Hi han expressions de cada llengua que inposibles de traduir com: Batua l'olla o Cagun seuna! La llengua és complicada, però ho enllaça tot, totes les paraules, tots els verb, tota la llengua. Comunicar-se és ser viu i comunicar-se educadament éssr més que viu! Gràcies.

    Salut i records!
    ullsblaus1

Valoració mitja: 9.8