Propietat Intel·lectual -The Chicken of the Golden Eggs-

Un relat de: Dorian

Artículo 26. Duración y cómputo.
Los derechos de explotación de la obra durarán toda la vida del autor y setenta años después de su muerte o declaración de fallecimiento.

-Llei de Propietat Intel·lectual

Sempre em poso nerviós abans de fer-ho. Soc de natura ansiosa i situar-me en una escena d'aquest caire em fa un pèssim i patètic delinquent. Fullejo un parell de llibres i em fixo en dos que m'interessen: Vanity Fair de Thackeray i un altre de Steinbeck. El primer es de Oxford Classics, amb una presentació cuidada, el d'Steinbeck pertany als senyors de Penguin Limited, grans necròfags del geni aliè tots dos. El camp de visió del depenent es veu impedit per l'estant immediatament davant meu i jo em limito a fullejar i esperar a que un home calb acabi d'elegir el seu best-seller per agafar la son a les nits d'un estant proper. L'home sembla que només agafi els llibres per la portada o el títol. N'agafa un, se'l mira sense obrir-lo i el torna a deixar per immediatament després agafar-ne un altre, i un altre, i un altre. Em veig temptat d'apropar-me, agafar un a l'atzar i dir-li "En realitat se t'enfot, vinga, marxa" Però no marxa ni faig res. Fullejo el llibre de Thackeray. Thackeray va publicar Vanity Fair al llarg de 1847 i 1848 per installments, es a dir, en pamflets mensuals com la majoria d'escriptors de l'època. Així les classes mitges s'entretenien com ara s'entretenen amb series nord-americanes. Estic convençut del fet que molta gent coneix més coses sobre els protagonistes de les series que miren que de la seva mare, el seu fill, la seva muller… Coneixen mes sobre aquells sobirans imbècils que es passen mesos a una illa, amb cossos sempre igualment esvelts i una mica de maquillatge que de la seva pròpia família. No els acuso de res, potser la seva família no es tant interessant com uns nàufrags de cartró -pedra que guanyen milions. El problema d'aquest sistema -el dels installments-, que dona una relació quasi immediata entre la creació de l'obra i la resposta dels lectors es que aquests últims, enfollits com fonamentalistes, poden arribar a obligar a l'autor a modificar l'obra per complaure'ls. Tanmateix com les series de TV. Un exemple cèlebre és la resurrecció, estil Llàtzer, de Sherlock Holmes a "The History of the Empty House". Doyle estava literalment fins als collons de Sherlock. Després d'adquirir una fama desmesurada, d'omplir la vida de milers d'avorrits anglesos gracies a que la seva consulta com a metge romania buida i omplia el temps escrivint-d'aquí neixen les primeres histories de Sherlock, i de l'inspiració directa en un professor seu de medicina- Doyle estava cansat fins a l'exasperació del detectiu misogin i el seu alter ego, Watson - es a dir, el mateix Doyle-. Així que el va matar en un rampell homicida. Però després, ¡Ai! pensaria "Necessito diners i aquesta gent necessita entretenir-se. So consequentially: the show must go on" I tant que va continuar. Doyle va posar-se la túnica de Jesucrist i va ressuscitar a Sherlock Holmes. "¡Sherlock, vine fora!" I Sherlock va sortir de la tomba per ajudar a les paupèrrimes butxaques del seu creador.
Continuo fullejant a Thackeray i el maleït calb compulsiu no deixa d'agafar llibres, ve la seva muller o parella i parlen en anglès sobre quelcom i decideixen marxar. El cabró només feia temps. Ara es la meva. Em fico els dos llibres a la bossa i marxo. Steinbeck i Thackeray venen amb mi sense passar per caixa. Oh! No, que no es cregui el lector que em crec Robin Hood, el petit heroi contra la gran editorial. Senzillament satisfaig la meva addicció literària com el yonkie que roba uns grams de cocaïna. No soc cap heroi. No hi ha herois ni heroisme en això. Però de la mateixa forma que un gran càrtel de la droga es pot permetre perdre uns grams, Penguin Limited es pot permetre perdre una copia d' Steinbeck.
No deixa de ser curiós l'absoluta mina d'or que constitueixen aquets autors morts fa anys i segles. Rabelais continua venent tant com ho fa Ken Follet. Per aquesta raó, tota gran cadena de llibreries, fins i tot les mes comercials, dediquen indefectiblement la seva parcel·la de metres quadrats als Clàssics, perquè son un ingrés segur. Es com una tenda de roba interclassista: al costat de la roba "casual" hi ha una petita secció per als vestits elegants, com al puto Corte Inglés. Al costat de Pushkin hi ha la capullada de moda de Grisham o de Follet, o la nova historia sentimentalista sobre l'holocaust jueu -si, això va per el crio del pijama, segur que Roberto Benigni s'està estirant dels pocs cabells que l'hi queden per no haver trobat una historia encara més lacrimògena (front un fet que no ho necessita)-
L'origen de la Propietat Intel·lectual el trobem al segle XVII a l'Itàlia del Renaixement, on es tractava de cridar a investigadors i enginyers estrangers garantint-los un monopoli sobre les seves creacions. I ara si no t'has adormit continua. El precedent mes immediat son els TRIPS -Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights-, acords multilaterals sobre l'uniformitat en matèria de legislació en propietat intel·lectual adoptats en 1995 en el marc de l'Organització Mundial del Comerç. Bàsicament aquesta tendència representa la privatització de l'últim bastió: el món de l'intel·lecte. I els hi ha sortit molt bé. Imperis editorials, indústries farmacèutiques, etc. s'erigeixen sobre aquests Drets. Imaginem a un colonialista britànic endinsant-se en una tribu del Pacífic i que contempla fascinat les danses rituals d'aquesta gent. Doncs be, aquestes danses, els seus ritmes, probablement ja estiguin sota Copyright, generant diners, com a percussió d'un grup Pop. Potser responien a un ritual funerari o a un ritus de guerra, ara s'han passat al ritual de la cobdícia capitalista -ho tenia que dir, sonava molt be-. Els aborígens que veuen com la seva tradició serveix de base per a l'execrable Carlinhos Brown haurien d'haver estat mes ràpids i exigir el seu Copyright abans que Virgin o Sony.

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Dorian

202 Relats

102 Comentaris

139277 Lectures

Valoració de l'autor: 9.39

Biografia:
"Milions son condemnats a una encara més fosca condemna que la meva, milions es revolten silenciosament contra el seu destí. Ningú coneix quantes revolucions a banda de les polítiques fermenten en les masses de gent que poblen la Terra."

"...human beings must love something, and, in the dearth of worthier objects of affection, I contrived to find a pleasure in loving and cherishing a faded graven image, shabby as a miniature scarecrow. It puzzles me now to remember with what absurd sincerity I doted on this little toy, half fancying it alive and capable of sensation."

-Currer Bell

"Soc la més eminent de les persones. I la més indigna"

-Mao Zedong

"The art of life is the art of avoiding pain"

-Thomas Jefferson

"It is a curious object of observation and inquiry, whether hatred and love be not the same thing at bottom. Each, in it's utmost development, supposes a high degree of intimacy and heart-knowledge; each renders one individual dependent for the food of his affections and spiritual life upon another; each leaves the passionate lover, or the no less passionate hater, forlorn and desolate by the withdrawal of his object."

-Nathaniel Hawthorne

"At eighteen our convictions are hills from which we look; at forty-five they are caves in which we hide"

-F.Scott Fitzgerald

"Imanishi se hallaba obsesionado con la idea de que a menos de que llegara pronto para él la destrucción, el infierno de la vida cotidiana se reavivaría y le consumiría; si la destrucción no sobrevenía inmediatamente estaría sometido todavía más tiempo a la fantasía de que le devorara la estolidez. Era mejor verse arrastrado a una catástrofe repentina y total que carcomido por el cáncer de la imaginación. Todo ello podía deberse al miedo inconsciente a que se revelara su indudable mediocridad si no se daba fin a sí mismo sin demora."

-Yukio Mishima

"Why did his mind fly uneasily to that void, as if it were the sole reason why life was not thoroughly joyous to him? I suppose it is the way with all men and woman who reach middle age without the clear perception that life never can be thoroughly joyous: under the vague dullness of the grey hours, dissatisfaction seeks a definite object, and finds it in the privation of an untried good."

-George Eliot

" [...]It is "your" congressman, "your" highway, "your" favorite drugstore, "your" newspaper; it is brought to "you", it invites "you", etc. In this manner, superimposed, standarized, and general things and functions are presented as "especially for you". It makes little difference whether or not the individuals thus addressed believe it. Its success indicates that it promotes the self-identificacion of the individuals with the functions which they and the others perform."

-Marcuse

"[...] how the drunk and the maimed both are dragged forward out of the arena like a boneless Christ, one man under each arm, feet dragging, eyes on the aether."

-David Foster Wallace

"That's the whole trouble. You can't ever find a place that's nice and peaceful, because there isn't any. You may think there is, but once you get there, when you're not looking, somebody'll sneak up and write "Fuck you" right under your nose. Try it sometime. I think, even, if I ever die, and they stick me in a cemetery, and I have a tombstone and all, it'll say "Holden Caulfield" on it, and then what year I was born and what year I died, and then right under that it'll say "Fuck you." I'm positive, in fact."

-J.D.Salinger

“The so-called 'psychotically depressed' person who tries to kill herself doesn't do so out of quote 'hopelessness' or any abstract conviction that life's assets and debits do not square. And surely not because death seems suddenly appealing. The person in who Its invisible agony reaches a certain unendurable level will kill herself the same way a trapped person will eventually jump from the window of a burning high-rise. Make no mistake about people who leap from buring windows. The terror of falling from a great height is still as great as it would be for you or me standing speculatively at the same window just checking out the view; i.e. the fear of falling remains a constant. The variable here is the other terror, the fire's flames. And yet nobody down on the sidewalk, looking up and yelling 'Don't!' and "Hang on!', can understand the jump. Not really. You'd have to have personally been trapped and felt flames to really understand a terror way beyond falling”
― David Foster Wallace, Infinite Jest