Cercador
LA PASSIÓ DE VILALBA DELS ARCS. LA TERRA ‘ NOBLE’. TARRAGONA. CATALUNYA
Un relat de: Antonio Mora VergésJuntament amb les fotografies en aquesta ocasió el Joan Serra Saún, em posava en antecedents de la particular historia del ‘vi de la Passió de Vilalba dels Arcs’ , un fet que no s’explica habitualment, i que passa desapercebut pel visitant esporàdic; els components de Patronat i el grup d’actors voluntaris, cuiden fins l’últim detall la representació de l’obra. La litúrgia evangèlica dóna especial relleu significatiu al pa i el vi com a productes naturals, consagrats com a transformació del cos i la sang del propi Crist.
A darreries de setembre, per la verema, uns quants actors amb els vestits apropiats de l’època, es disposen a donar autenticitat al acte; la Casa Coll de llarguíssima tradició pel que fa al recolzament als actes religiosos, cedeix les vinyes a la finca anomenada “Mussol” , on es cull la garnatxa blanca per elaborar el conegut “vi de missa”, que sabem facilita a la parròquia de manera altruista pel consum religiós habitual.
En arribar el moment oportú quan els grans estan al seu punt de maduresa, es prepara el burret amb tots els estris; sàrries, cistells, dipòsit de fusta i cubells de ceràmica, i els participants es disposen a recollir el raïm segons l’antiga tradició.
Els recol•lectors comencen a tallar amb els falcons la parra, i dipositada en cistells és portada fins el punt on es desgrana per separar els grans de la rapa.
Tots el grans es trepitgen a dintre el cossi de fusta amb els peus, i per un forat on es col•loca una canya comença a sortir el most, el qual seguirà tot un procés d’elaboració.
L’acte no és públic, però tampoc cap visitant és rebutjat.
Tot el ritual, pretén donar una aproximació exacta als fets bíblics i també històrics, doncs si bé la vinya de Galilea és nomenada als Evangelis, els romans el consumien de Siracusa i en la campanya romana,en conquerir la Terra ‘noble’ , els ibers, els primers agricultors, mitjançant el rei Edecó el van portar al mateix Senat romà.
Sense entrar en més detalls també s’elabora el mostillo, molt preuat pels romans i també actualment per la gent de la Terra Alta, i un cop fermentat el vi, a indicació de l’enòleg, en àmfores romanes degudament segellades, es guarden mig sepultades al terra a resguard, fins el dia de la representació. El Patronat ofereix una degustació el dissabte de Glòria, a tot visitant que ho desitgi fins esgotar les existències.
A darreries de setembre, per la verema, uns quants actors amb els vestits apropiats de l’època, es disposen a donar autenticitat al acte; la Casa Coll de llarguíssima tradició pel que fa al recolzament als actes religiosos, cedeix les vinyes a la finca anomenada “Mussol” , on es cull la garnatxa blanca per elaborar el conegut “vi de missa”, que sabem facilita a la parròquia de manera altruista pel consum religiós habitual.
En arribar el moment oportú quan els grans estan al seu punt de maduresa, es prepara el burret amb tots els estris; sàrries, cistells, dipòsit de fusta i cubells de ceràmica, i els participants es disposen a recollir el raïm segons l’antiga tradició.
Els recol•lectors comencen a tallar amb els falcons la parra, i dipositada en cistells és portada fins el punt on es desgrana per separar els grans de la rapa.
Tots el grans es trepitgen a dintre el cossi de fusta amb els peus, i per un forat on es col•loca una canya comença a sortir el most, el qual seguirà tot un procés d’elaboració.
L’acte no és públic, però tampoc cap visitant és rebutjat.
Tot el ritual, pretén donar una aproximació exacta als fets bíblics i també històrics, doncs si bé la vinya de Galilea és nomenada als Evangelis, els romans el consumien de Siracusa i en la campanya romana,en conquerir la Terra ‘noble’ , els ibers, els primers agricultors, mitjançant el rei Edecó el van portar al mateix Senat romà.
Sense entrar en més detalls també s’elabora el mostillo, molt preuat pels romans i també actualment per la gent de la Terra Alta, i un cop fermentat el vi, a indicació de l’enòleg, en àmfores romanes degudament segellades, es guarden mig sepultades al terra a resguard, fins el dia de la representació. El Patronat ofereix una degustació el dissabte de Glòria, a tot visitant que ho desitgi fins esgotar les existències.
l´Autor
6917 Relats
1201 Comentaris
5458073 Lectures
Valoració de l'autor: 9.72
Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com
Últims relats de l'autor
- DESPROGRAMAR ACTIVITATS SANITÀRIES ES POT CONSIDERAR DELICTIU?.
- SANT JOAN BAPTISTA DE PERADALTA. PLA DE SANT JOAN. SANT MARTÍ DE LLÉMENA. EL GIRONÈS
- IN MEMORIAM. DEL COL·LEGI DE SANT IGNASI DE LOIOLA AL MUSEU COMARCAL DE MANRESA, EL BAGES.
- SABOTATGE
- Meigas habelas, hainas
- LES DADES DELS PACIENTS DE LA SEGURETAT SOCIAL SON CONFIDENCIALS?
- PONT DE BOLASSELL. BEGET. CAMPRODON, LA GARROTXA SOBIRANA/ EL RIPOLLÈS
- REPARTIR-SE EL PASTÍS
- MOLI DE QUEROL. CASTELLAR DE LA RIBERA. EL SOLSONÈS
- CAPELLA DE SANT JOSEP DEL COL·LEGI COR IMMACULAT DE MARIA. SENTMENAT. VALLÈS OCCIDENTAL
- LOBBYS
- IN MEMORIAM DE LES CASES VALENCIANES DE L’HERMENEGILD MIRALLES ÀNGLÈS. SARRIÀ. LA BARCELONA QUE EL TEMPS S’ENDUGUÉ.
- LA PLAÇA DE BANYOLES QUE RETRATAVA L’ANY 1912 EL JOSEP SALVANY BLANCH. EL PLA DE L’ESTANY
- Diumenge 25.2.2024, Passada en record i memòria de sant Antoni Abat
- TENIU DADES DE L’ADVOCACIÓ QUE TÉ/TENIA LA CAPELLA DE LA RICARDA. EL PRAT DE LLOBREGAT.