Entendridora trobada

Un relat de: Dorian

I.La viuda

L'historia de l'Escanyapobres, tortuosa com tota historia humana, s'ha explicat al seu lloc de forma exacta, amb final inclòs. No obstant, certa senyora casada amb el finit, la vella Tuies, viuda d'Oleguer, àlies Escanyapobres, resta sense ser plasmada i exposada a l'ull públic. Aquesta es la meva pretensió.

Poc després de la mort de l'Escanyapobres, la vella Tuies, hereva única de la fortuna del seu segon marit -el primer fora cert notari- va acumular una quantitat d'or que poques marqueses o membres de la noblesa passada ostentaven. Ningú ho diria, veient a aquella velleta d'aspecte miserable i pobre, vestida de forma austera i poc lluïda, que posseïa una fortuna. L'última residencia de la vella Tuies i el seu fenescut marit fora un castell proper al poblet de Pratbell, castell que poc després de la mort de l'Escanyapobres va ser venut a preu força baix per la viuda. Les feines d'enderroc començaren ja que la zona es veia envaïda d'inversions de capital estranger que portaven les seves innovacions, revifant la terra i a la gent, on els castells no eren necessaris. A Pratbell res es va saber del destí final de la dona de l'Escanyapobres, excepte que del cert era tant avara i malpensada com aquell. Així, ningú la va trobar a faltar per aquelles contrades.

Per aquell temps, la Barcelona en eclosió, ja sia com magnífic monument a la civilització o com a monstre horrible i grotesc que tot ho engoleix, com vulgui el lector, va veure la proliferació a cert carrer cèntric d'una de tantes oficines de préstec de diners. Res hi havia de particular amb aquesta en concret. Es trobava situada a un edifici de cinc plantes vell i brut, que feia olor a fusta en descomposició. Qui pugés fins a l'oficina passaria per diverses olors provinents de les portes mig obertes, olors totes desagradables per al nas, fins arribar a l'única porta amb aspecte nou de tot el lloc. Era una porta de roure llisa i deixava veure a l'altura del cap del visitant una reixa per a que l'habitant pogués inspeccionar als visitants. Si passava l'examen, entraria a un salo força ample, recarregat de tot d'objectes que duien petits trossets de cartró amb una escriptura desagradable: eren objectes deixats en penyora per centenars de deutors. Alguns els recuperarien, la majoria es quedarien allà fins que la prestamista -perquè era una dona- els decidís vendre. Hi havia tot tipus d'objectes, des de canelobres de plata fins a jocs de tasses de porcellana fina passant fins i tot per una moderna bicicleta d'aquelles com les del quadre de Ramon Casas. El visitant havia de sortejar tots aquests impediments fins arribar a veure una velleta, d'aspecte pulcre, de cabell blanc i mirada inquieta i penetrant. De fet, el visitant s'hauria trobat front la mateixa viuda Tuies. Amb l'herència del seu marit i el que ella havia acumulat va decidir dedicar-se a la usura. Si qualsevol pratbellí l'hagués vist, en el seu imperi de deutors i creditors, no s'hauria estranyat ni una mica de l'activitat a que es dedicava. Estava realitzant, probablement, el somni de l'Escanyapobres, i el que era mes graciós, amb els diners del mateix, tant preuats en vida d'aquell. La víctima que s'apropava a la tela d'aranya teixida en aquell saló, amb les restes de les anteriors víctimes, s'enfrontava a una dona implacable, que no deixava passar ni un termini en el pagament dels deutes i que col·laborava assíduament amb cert advocat que duia a tribunals als pobres que fallaven en un pagament. No concedia pròrrogues, exigia un pagament exacte i cobrava uns interessos desorbitats, fins i tot per el gremi. Era un gran negoci que creixia i creixia en una ciutat com la de Barcelona, plena de miserables.

La viuda Tuies continuava vestint de negre i compadint-se de la mort del senyor Oleguer, tot i que a ella mes bé l'hi va ser indiferent com ja fou explicat a un altre lloc. Tot i això, en realitat ho feia per donar un aspecte fràgil a qui vingués a negociar amb ella: així, el visitant creuria poder trobar clemència i commiseració en aquella tendre i trista viuda, però trobaria a un Dimoni amb cor de pedra tant bon punt com hagués deixat de pagar. La vella guardava a un dels armaris un fusell carregat, ja que havia escoltat que a certes ciutats es cometien horribles crims contra usurers ja sia per lladres o per deutors desesperats. Per aquell temps va arribar als diaris barcelonins un esfereïdor relat de l'assassinat d'una vella usurera a San Petersburg, a mans d'un terrible assassí de nom Raskolnikov. La vella Tuies, en escoltar els rumors va tancar la paradeta i va dirigir-se de cap a una armeria, per comprar un fusell gairebé mes gran que ella, i va sortir amb aquell estrany paquet allargat de la tenda, essent objecte de sospitoses mirades dels transeünts. Cada nit, recomptava els diners, els tancava en dos caixes fortes a la seva habitació i seguidament netejava el rifle.

Un dia de Febrer es va presentar a casa de l'usurera l'advocat que col·laborava amb ella per a perseguir als deutors que no pagaven. Era un home d'uns cinquanta anys, vestit pulcrament de negre i amb guants i que sempre duia, fes sol o plogués, un paraigües de fusta de caoba. En passar l'examen a la porta, la vella Tuies va deixar entrar al lletrat "Com es troba avui la senyora?" "Vella i cansada" va respondre la Tuies, sempre alegre "Vinga, vinga! Menys queixar-se que se del cert que el negoci prospera..." "El negoci es assumpte meu..." L'advocat va asseure's a una cadira que duia un trosset de cartró escrit, es a dir, d'un deutor i somrient va continuar "Hauríeu de decidir-vos a posar els diners a un banc... Ara es fa negoci amb els bancs, vostè els hi deixa en dipòsit i son ells els que l'hi pagaran a vostè... No em sembla segur que tingui tota aquesta fortuna aquí, una dona sola com vostè..." La vella Tuies continuava de peu sense moure's "Jo em cuidaré dels meus diners, no necessito de ningú" I va dirigir una mirada a l'armari on tenia el rifle "Cert, cert" va respondre el lletrat "Fins ara se n'ha ensortit prou be... Però pensi en el que l'hi dic, l'hi donarà seguretat i interessos segurs..." "Deixem a mi de bancs..." "D'acord, d'acord... L'objecte de la meva visita es fer-li saber que han vingut al meu despatx a demanar el cobrament d'una lletra de canvi per una quantitat extraordinària" "I que te això a veure amb mi? Que potser vol un préstec?" L'advocat va esclatar a riure i, en acabar l'accés, va continuar "Doncs no, resulta que el lliurat de la lletra, es a dir, el deutor, es vostè, i l'home que exigia el pagament va visitar-me a mi creient que jo m'encarregava dels seus negocis..." La vella Tuies va arrufar el nas "Jo deure diners!! Aquesta si que es bona, no dec diners a ningú, excepte al meu estimat Oleguer que al cel sigui..." L'advocat va respondre, encara amb un somriure "Doncs com que el seu estimat Oleguer no crec que hagi ressuscitat deu ser un altre qui la cerca...Vaig enviar-lo aquí i pensava que ja hauria passat a veure-la" La viuda va fer un gest negatiu amb el cap, donant a entendre que no havien vingut mes que deutors i gent demanant préstecs. L'advocat va aixecar-se de la cadira "Tinc certa presa, i certs negocis que atendre, de qualsevol manera, el nom de l'individu que es proclama creditor seu (un home certament estrafolari, he de dir) es deia Thenardier, nom francès..." La vella Tuies encara es creia que tot allò era una broma de l'advocat i va restar rumiant fins que aquest va marxar "Jo deure diners?! Això no es possible... Ha de ser algun estafador, ja l'esperaré ja..." I va mirar àvidament cap a l'armari amb el fusell.

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Dorian

202 Relats

102 Comentaris

139294 Lectures

Valoració de l'autor: 9.39

Biografia:
"Milions son condemnats a una encara més fosca condemna que la meva, milions es revolten silenciosament contra el seu destí. Ningú coneix quantes revolucions a banda de les polítiques fermenten en les masses de gent que poblen la Terra."

"...human beings must love something, and, in the dearth of worthier objects of affection, I contrived to find a pleasure in loving and cherishing a faded graven image, shabby as a miniature scarecrow. It puzzles me now to remember with what absurd sincerity I doted on this little toy, half fancying it alive and capable of sensation."

-Currer Bell

"Soc la més eminent de les persones. I la més indigna"

-Mao Zedong

"The art of life is the art of avoiding pain"

-Thomas Jefferson

"It is a curious object of observation and inquiry, whether hatred and love be not the same thing at bottom. Each, in it's utmost development, supposes a high degree of intimacy and heart-knowledge; each renders one individual dependent for the food of his affections and spiritual life upon another; each leaves the passionate lover, or the no less passionate hater, forlorn and desolate by the withdrawal of his object."

-Nathaniel Hawthorne

"At eighteen our convictions are hills from which we look; at forty-five they are caves in which we hide"

-F.Scott Fitzgerald

"Imanishi se hallaba obsesionado con la idea de que a menos de que llegara pronto para él la destrucción, el infierno de la vida cotidiana se reavivaría y le consumiría; si la destrucción no sobrevenía inmediatamente estaría sometido todavía más tiempo a la fantasía de que le devorara la estolidez. Era mejor verse arrastrado a una catástrofe repentina y total que carcomido por el cáncer de la imaginación. Todo ello podía deberse al miedo inconsciente a que se revelara su indudable mediocridad si no se daba fin a sí mismo sin demora."

-Yukio Mishima

"Why did his mind fly uneasily to that void, as if it were the sole reason why life was not thoroughly joyous to him? I suppose it is the way with all men and woman who reach middle age without the clear perception that life never can be thoroughly joyous: under the vague dullness of the grey hours, dissatisfaction seeks a definite object, and finds it in the privation of an untried good."

-George Eliot

" [...]It is "your" congressman, "your" highway, "your" favorite drugstore, "your" newspaper; it is brought to "you", it invites "you", etc. In this manner, superimposed, standarized, and general things and functions are presented as "especially for you". It makes little difference whether or not the individuals thus addressed believe it. Its success indicates that it promotes the self-identificacion of the individuals with the functions which they and the others perform."

-Marcuse

"[...] how the drunk and the maimed both are dragged forward out of the arena like a boneless Christ, one man under each arm, feet dragging, eyes on the aether."

-David Foster Wallace

"That's the whole trouble. You can't ever find a place that's nice and peaceful, because there isn't any. You may think there is, but once you get there, when you're not looking, somebody'll sneak up and write "Fuck you" right under your nose. Try it sometime. I think, even, if I ever die, and they stick me in a cemetery, and I have a tombstone and all, it'll say "Holden Caulfield" on it, and then what year I was born and what year I died, and then right under that it'll say "Fuck you." I'm positive, in fact."

-J.D.Salinger

“The so-called 'psychotically depressed' person who tries to kill herself doesn't do so out of quote 'hopelessness' or any abstract conviction that life's assets and debits do not square. And surely not because death seems suddenly appealing. The person in who Its invisible agony reaches a certain unendurable level will kill herself the same way a trapped person will eventually jump from the window of a burning high-rise. Make no mistake about people who leap from buring windows. The terror of falling from a great height is still as great as it would be for you or me standing speculatively at the same window just checking out the view; i.e. the fear of falling remains a constant. The variable here is the other terror, the fire's flames. And yet nobody down on the sidewalk, looking up and yelling 'Don't!' and "Hang on!', can understand the jump. Not really. You'd have to have personally been trapped and felt flames to really understand a terror way beyond falling”
― David Foster Wallace, Infinite Jest