El Jorn dels Miserables

Un relat de: Dorian

Eugeni N. havia desenvolupat amb el temps una sensació d'aversió extraordinària. Era especial en tant que la resta de persones, o com a mínim les que ell coneixia, no la vivien o experimentaven. Aquest sentiment havia anat creixent en ell des de petit, com un cuc que, en un principi es només una taca carnosa al terra -podent ser esclafat amb el mínim esforç per la sabata- però que amb el temps esdevé un immens monstre tip, gras, que ejacula rots de sacietat constantment. L'objecte d'aquesta aversió era la ciutat, en genèric, qualsevol acumulació de gent que constitueix una urbs. Si bé ell vivia en una ciutat petita, aquesta ja repetia les ignomínies de les metròpolis grans: una velleta, descalça, camina lentament empentant un carro de supermercat ple de bosses de contingut desconegut; el seu recorregut té com a punts de referència els cubells de brossa que remena amb les mans descarnades mentre marees de gent l'hi passen al voltant indiferents, fins i tot importunats per la seva presencia. Aquesta imatge descrita era per a l'Eugeni N. patrimoni de les grans ciutats, no obstant, feia uns dies que havia contemplat petrificat a aquella velleta a la seva pròpia ciutat. De mica en mica també es va anar omplint de drapaires i pidolaries, paradoxalment, en proporció a les obres d'embelliment que l'Ajuntament duia a terme i al nombre de barris burgesos que creixia. En aquest barris fàcilment podies topar-te amb un cotxe lluent rere un altre de no menys espectacular i ostentós, aparcats al front de les respectives cases magnificents. Però la misèria s'alçava vencedora, com a mínim als ulls del pobre Eugeni. Ja tenia por de trobar-se amb aquells personatges i recordava encara una de les ocasions en les que més va sofrir: havia sortit a donar una passejada per un caminet d'asfalt que rodejava cert rierol; amb els kilòmetres es va encoratjar fins a decidir que arribaria a l'altre ciutat propera i que, fins i tot, potser també travessaria aquesta; en un punt del recorregut va arribar a una zona que només havia vist de passada amb tren o cotxe, en aquesta hi havia nombrosos horts i casetes fetes amb tot tipus de materials de deixalleria; es va endinsar en aquell lloc i, minorant les passes fins a quedar quiet es va veure colpejat per l'escena. Un munt de brossa immens, que superava en grandària a l'alçada de les casetes i, sobre ell, un nen nuu intentant conquerir el cim de brossa i merda. El nen sembla relliscar però no cau, en aquell instant s'adona de l'Eugeni i surt corre'ns, perdent-se en el munt de casetes. L'Eugeni no es pot treure del cap a aquell nen, dona la volta, i gairebé a velocitat d'atleta torna a casa. Escenes com aquestes l'aterrien i, si bé una veu interior l'hi deia que havia d'assolir la maduresa necessària per a confrontar-les en tota la seva cruesa, una altra veu, menys forta, responia a la primera "Així que la maduresa radica en l'insensibilitat més absoluta?" Però ell agafava a aquesta segona veu i tractava d'ofegar-la en un llac imaginari. Havia tractat d'actuar, de cercar samaritanisme, sense gaire èxit: ONG's o esglésies no el convencien, era com llençar pomada a un cos humà cremat d'adalt a baix. Així, lector, comprendràs l'estat de l'Eugeni després de veure que el seu poble en plena prosperitat adoptava també les taques de misèria que no s'exposen als pamflets de turisme. També al seu interior es donava un altre debat, no sobre la maduresa, sinó sobre la seva actitud envers d'aquells miserables condemnats. Quan veia a un, per exemple, un dia en una metròpoli, passejant per un immens carrer ple de tendes, al costat d'una cafeteria plena a vessar de turistes hi havia un petit parc amb una font. Els bancs del citat lloc eren ocupats per una parella de joves i, al costat, un rodamón estes allà, amb un braç que l'hi tapava el rostre i que semblava dormir, tot i el terrible soroll que l'envoltava. Doncs bé, en veure a aquest individu allà ell es sentia més proper a aquest que a la resta de gent dels voltants. Es veia convertit en ell, estes al mateix banc, en un sopor estrany de condemna en vida, contemplant com al teu costat un turista fa una foto a la font propera obviant la teva existència, que embrutaria la fotografia per complert. Es a dir, lector, l'Eugeni no només sentia por per que l'hi fes mal veure aquestes persones -actitud que hagués estat merament d'un egoisme burgés i estètic- sinó que, a banda d'una llàstima profunda, es sentia proper a ells, gairebé convertit en ells, una part de l'eterna família dels miserables. No hi havia cap línea que travessar per arribar "a la seva banda", la seva banda era la de tots, tots compartien la seva desgracia. I la compartim. Així, lector, reflexionava l'Eugeni R.

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Dorian

202 Relats

102 Comentaris

139347 Lectures

Valoració de l'autor: 9.39

Biografia:
"Milions son condemnats a una encara més fosca condemna que la meva, milions es revolten silenciosament contra el seu destí. Ningú coneix quantes revolucions a banda de les polítiques fermenten en les masses de gent que poblen la Terra."

"...human beings must love something, and, in the dearth of worthier objects of affection, I contrived to find a pleasure in loving and cherishing a faded graven image, shabby as a miniature scarecrow. It puzzles me now to remember with what absurd sincerity I doted on this little toy, half fancying it alive and capable of sensation."

-Currer Bell

"Soc la més eminent de les persones. I la més indigna"

-Mao Zedong

"The art of life is the art of avoiding pain"

-Thomas Jefferson

"It is a curious object of observation and inquiry, whether hatred and love be not the same thing at bottom. Each, in it's utmost development, supposes a high degree of intimacy and heart-knowledge; each renders one individual dependent for the food of his affections and spiritual life upon another; each leaves the passionate lover, or the no less passionate hater, forlorn and desolate by the withdrawal of his object."

-Nathaniel Hawthorne

"At eighteen our convictions are hills from which we look; at forty-five they are caves in which we hide"

-F.Scott Fitzgerald

"Imanishi se hallaba obsesionado con la idea de que a menos de que llegara pronto para él la destrucción, el infierno de la vida cotidiana se reavivaría y le consumiría; si la destrucción no sobrevenía inmediatamente estaría sometido todavía más tiempo a la fantasía de que le devorara la estolidez. Era mejor verse arrastrado a una catástrofe repentina y total que carcomido por el cáncer de la imaginación. Todo ello podía deberse al miedo inconsciente a que se revelara su indudable mediocridad si no se daba fin a sí mismo sin demora."

-Yukio Mishima

"Why did his mind fly uneasily to that void, as if it were the sole reason why life was not thoroughly joyous to him? I suppose it is the way with all men and woman who reach middle age without the clear perception that life never can be thoroughly joyous: under the vague dullness of the grey hours, dissatisfaction seeks a definite object, and finds it in the privation of an untried good."

-George Eliot

" [...]It is "your" congressman, "your" highway, "your" favorite drugstore, "your" newspaper; it is brought to "you", it invites "you", etc. In this manner, superimposed, standarized, and general things and functions are presented as "especially for you". It makes little difference whether or not the individuals thus addressed believe it. Its success indicates that it promotes the self-identificacion of the individuals with the functions which they and the others perform."

-Marcuse

"[...] how the drunk and the maimed both are dragged forward out of the arena like a boneless Christ, one man under each arm, feet dragging, eyes on the aether."

-David Foster Wallace

"That's the whole trouble. You can't ever find a place that's nice and peaceful, because there isn't any. You may think there is, but once you get there, when you're not looking, somebody'll sneak up and write "Fuck you" right under your nose. Try it sometime. I think, even, if I ever die, and they stick me in a cemetery, and I have a tombstone and all, it'll say "Holden Caulfield" on it, and then what year I was born and what year I died, and then right under that it'll say "Fuck you." I'm positive, in fact."

-J.D.Salinger

“The so-called 'psychotically depressed' person who tries to kill herself doesn't do so out of quote 'hopelessness' or any abstract conviction that life's assets and debits do not square. And surely not because death seems suddenly appealing. The person in who Its invisible agony reaches a certain unendurable level will kill herself the same way a trapped person will eventually jump from the window of a burning high-rise. Make no mistake about people who leap from buring windows. The terror of falling from a great height is still as great as it would be for you or me standing speculatively at the same window just checking out the view; i.e. the fear of falling remains a constant. The variable here is the other terror, the fire's flames. And yet nobody down on the sidewalk, looking up and yelling 'Don't!' and "Hang on!', can understand the jump. Not really. You'd have to have personally been trapped and felt flames to really understand a terror way beyond falling”
― David Foster Wallace, Infinite Jest