Catalunya triomfant? Le jour de gloire est arrivé?

Un relat de: Dorian

L'Himne dels Segadors ha esdevingut quelcom certament ridícul en el context actual: reduït a ser tocat una vegada a l'any en una anodí cerimonial funcionarial amb menys sentiment que Adolf Hitler en un sopar amb el Diable. No obstant, no es una qüestió d'himnes o de cerimònies. Es una norma històrica que qualsevol lluita político-social adopta les antigues i pretèrites insígnies, símbols i estendards a fi de justificar la seva pròpia importància. Trobem, seguint aquesta norma, que la citada lluita político-social esdevindrà mes ridícula i buida de contingut quan mes tendeix a fer referència al seu passat i a memòries idealitzades, en comptes de reivindicar per sobretot un present, una lluita present justificada en necessitats presents, i no erigir cadàvers passats. En certa forma, Catalunya constitueix una excepció en el sentit de que aquella lluita del Corpus de Sang, aquell moment d'exaltació nacional i social pot tenir certa relació amb el present, de forma que les lluites del present es trobin mes o menys vinculades amb les del passat. I es que, si l'element essencial de la Revolta dels Segadors fora la rebel·lió dels camperols catalans en contra dels designis de les elits polítiques castellana i francesa que només els aportaven misèria, els designis actuals segueixen essent la rebel·lió contra les directrius de les elits. Sembla llavors que aquest fet resta mantingut des del segle XVI: les monarquies han sigut substituïdes per Estats lliberals amb la mateixa actitud prepotent que els monarques morts (justificats en aquest cas no per Deu sinó per el sufragi, concepte igualment mal·leable i volàtil); les pressions fiscals continuen essent espoliants; els discursos nacional-espanyolistes rememorem temps passats i les reaccions dels nostres venerables sàtrapes nacionalistes son igual de buides i fútils; les esquerdes socials s'han transformat inevitablement però resten amb altres rostres, etc. Així podríem afirmar que les distancies temporals entre aquells camperols que esclataren contra la misèria i l'actual estatus potser no resten tant separades entre elles (i que l'ésser humà te la memòria d'un peix o, com a mínim, no aprèn del passat).

De la mateixa forma pot semblar ridícul comparar la Primera Revolució Francesa i la Marsellesa amb qualsevol situació actual a França: Peró, posats a comparar, trobaríem certs vincles entre Sarkozy i membres de les classes polítiques d'aquell temps com Napoleó I, el seu hereu Napoleó III o membres del partit de l'ordre, governants previs al cop d'Estat perpetrat per aquest últim a 1851 ( resulta revelador el fet de que un dels leitmotiv de les ultimes electorals franceses i principal manament dels conservadors arreu del món fora el retorn als valors de l'autoritat, argument propi del citat partit de l'ordre de la Segona República francesa que conjugava amb la seva defensa de la monarquia el lema "propietat, família, religió i ordre"); també dona sensació d'eco la comparació entre els partidaris del setge a la Bastilla i els fills de primera generació d'immigrants dels suburbis que cremen monovolums; el desig atàvic de les classes dominants d'apropiar-se del control de l'Estat com a últim instrument de dominació, també sembla rememorar-se ad infinitum, etc.

En definitiva, tot sembla indicar que darrera de la màscara de modernisme continuen repetint-se velles batalles i consignes encara mes desproveïts de sentit que en el seu moment originari i que certament analitzat amb perspectiva els cicles discursius, polítics i socials semblen repetir-se fins a la sacietat. No desitjant agafar una falç i tallar el cap a ningú (a pesar de les temptacions) m'encomano a vostès per iniciar noves vies de lluita de deixar-nos de cerimònies o discursos cíclics.

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Dorian

202 Relats

102 Comentaris

139323 Lectures

Valoració de l'autor: 9.39

Biografia:
"Milions son condemnats a una encara més fosca condemna que la meva, milions es revolten silenciosament contra el seu destí. Ningú coneix quantes revolucions a banda de les polítiques fermenten en les masses de gent que poblen la Terra."

"...human beings must love something, and, in the dearth of worthier objects of affection, I contrived to find a pleasure in loving and cherishing a faded graven image, shabby as a miniature scarecrow. It puzzles me now to remember with what absurd sincerity I doted on this little toy, half fancying it alive and capable of sensation."

-Currer Bell

"Soc la més eminent de les persones. I la més indigna"

-Mao Zedong

"The art of life is the art of avoiding pain"

-Thomas Jefferson

"It is a curious object of observation and inquiry, whether hatred and love be not the same thing at bottom. Each, in it's utmost development, supposes a high degree of intimacy and heart-knowledge; each renders one individual dependent for the food of his affections and spiritual life upon another; each leaves the passionate lover, or the no less passionate hater, forlorn and desolate by the withdrawal of his object."

-Nathaniel Hawthorne

"At eighteen our convictions are hills from which we look; at forty-five they are caves in which we hide"

-F.Scott Fitzgerald

"Imanishi se hallaba obsesionado con la idea de que a menos de que llegara pronto para él la destrucción, el infierno de la vida cotidiana se reavivaría y le consumiría; si la destrucción no sobrevenía inmediatamente estaría sometido todavía más tiempo a la fantasía de que le devorara la estolidez. Era mejor verse arrastrado a una catástrofe repentina y total que carcomido por el cáncer de la imaginación. Todo ello podía deberse al miedo inconsciente a que se revelara su indudable mediocridad si no se daba fin a sí mismo sin demora."

-Yukio Mishima

"Why did his mind fly uneasily to that void, as if it were the sole reason why life was not thoroughly joyous to him? I suppose it is the way with all men and woman who reach middle age without the clear perception that life never can be thoroughly joyous: under the vague dullness of the grey hours, dissatisfaction seeks a definite object, and finds it in the privation of an untried good."

-George Eliot

" [...]It is "your" congressman, "your" highway, "your" favorite drugstore, "your" newspaper; it is brought to "you", it invites "you", etc. In this manner, superimposed, standarized, and general things and functions are presented as "especially for you". It makes little difference whether or not the individuals thus addressed believe it. Its success indicates that it promotes the self-identificacion of the individuals with the functions which they and the others perform."

-Marcuse

"[...] how the drunk and the maimed both are dragged forward out of the arena like a boneless Christ, one man under each arm, feet dragging, eyes on the aether."

-David Foster Wallace

"That's the whole trouble. You can't ever find a place that's nice and peaceful, because there isn't any. You may think there is, but once you get there, when you're not looking, somebody'll sneak up and write "Fuck you" right under your nose. Try it sometime. I think, even, if I ever die, and they stick me in a cemetery, and I have a tombstone and all, it'll say "Holden Caulfield" on it, and then what year I was born and what year I died, and then right under that it'll say "Fuck you." I'm positive, in fact."

-J.D.Salinger

“The so-called 'psychotically depressed' person who tries to kill herself doesn't do so out of quote 'hopelessness' or any abstract conviction that life's assets and debits do not square. And surely not because death seems suddenly appealing. The person in who Its invisible agony reaches a certain unendurable level will kill herself the same way a trapped person will eventually jump from the window of a burning high-rise. Make no mistake about people who leap from buring windows. The terror of falling from a great height is still as great as it would be for you or me standing speculatively at the same window just checking out the view; i.e. the fear of falling remains a constant. The variable here is the other terror, the fire's flames. And yet nobody down on the sidewalk, looking up and yelling 'Don't!' and "Hang on!', can understand the jump. Not really. You'd have to have personally been trapped and felt flames to really understand a terror way beyond falling”
― David Foster Wallace, Infinite Jest