CAN MORGADES DEL GRAU. CASTELLVI DE LA MARCA

Un relat de: Antonio Mora Vergés
Anàvem el Marcel Morató Tort i l’Antonio Mora Vergés pel terme de Castellvi de la Marca, tenia un especial interès per la casa i la història dels Morgades del Grau.

El Municipi té – tot i que molt precari – un Mapa de Patrimoni, en el que en relació a Can Morgades trobava :




Gran masia formada per elements d'èpoques diverses. Consta de planta, pis i golfes, amb una galeria d'arcs rebaixats i una torratxa. Hi ha una finestra geminada amb columna cilíndrica que possiblement sigui de l'antiga masia medieval, que data probablement del segle XI.




La casa senyorial és de 1690 –imaginen que l’afirmació es fonamenta en una inscripció que hi damunt d’una de les finestres de la planta baixa- . Del blasó de Cavaller, no se’n diu res, com tampoc de la història d’aquesta família, que trobem esmentada a Vilafranca del Penedès, concretament a la dita Casa Fortuny que es construïa l’any 1.670 , i s’anomenava aleshores casa de La Parellada.




1813: Cayetana Via i Valtà vídua de Joan Via ven la casa a Joan Morgades del Grau.

1826: Raimon Morgades hereta la casa de la Parellada del seu pare Joan Morgades del Grau.

1877: Carlota i Dolors Dalmau i Morgades hereten la casa del seu cosí Raimon Morgades del Grau.

La casa l’hereten les germanes Carlota i Dolors Dalmau i Morgades del Grau abans de l’any 1876 del seu cosí Raimon Morgades i de Ros i que la Dolors Dalmau va ser muller de Benito Fortuny, qui probablement serà al final l’únic propietari de la casa.

Voldríem – com ja fèiem amb el Celler, i l’esglesiola de Sant Andreu – rebre a l’email coneixercatalunya@gmail.com les vostres aportacions.

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Foto de perfil de Antonio Mora Vergés

Antonio Mora Vergés

6917 Relats

1201 Comentaris

5455997 Lectures

Valoració de l'autor: 9.72

Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.
Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com