Broker -Fortuna-

Un relat de: Dorian

"Que bergants, les persones decents "
-Émile Zola


L'Oscar tenia vint-i-set anys i una ambició sense mesura. Havia estudiat Econòmiques a una Universitat pública i havia fet un Màster en mercats borsaris. Havent nascut en una família pobre, tenia una necessitat suprema, gairebé opressiva, que l'impel·lia a sortir d'aquella misèria diària formada per pressions constants i esforços sense retribució, per la mà ominosa de la fam a sobre del cap. Ell era el monstre i el doctor Frankenstein la societat. Estimava als seus pares però no suportava la seva eterna complaença amb el jou que els havia estat imposat, la seva resignació plena de "tot millorarà" i "demà serà un altre dia". Senzillament, volia fer-se ric. Sense cap altre consideració, ni ètica ni moral. Potser només una: la seva ambició la considerava justa. No en un sentit legal sinó material.

Va tenir molts treballs fins que, trucant a la porta d'una gran gestora internacional la finestra de l'oportunitat es va obrir per a ell. Treballava diàriament dotze hores, en un principi. Prenia ansiolítics per el dia i somnífers per la nit, però com qui mastega xiclets. L'objectiu era clar, la resta era accessori. Finalment l'empenta divina va arribar, Minerva rient a l'Olimp, assentint amb satisfacció davant el seu jove i laboriós servent. "L'empenta" es resumeix en el següent: l'Oscar era agent borsari de la citada gestora, aquesta entitat, que tenia uns moviments diaris monumentals, distribuïa el seu treball en grups independents d'agents. L'Oscar era el cap d'un d'aquets grups i, en un sopar, com de broma i entre vins i riures, el jove va plantejar als companys el frau que els duria a la gloria. Era senzill: la gestora gaudia de prestigi en el món de les finances, els inversors volien, sempre i sobretot, diners, beneficis. Donant a tots dos els que volien, ells es durien els diners: gracies a l'autonomia de que gaudien podien fer i desfer lliurament sense ingerència dels directius. Vendrien als clients, usualment Bancs i Caixes, accions fictícies, inexistents, amb la promesa de que les tornarien a comprar a un preu superior. El ratolí va caure a la trampa, essent esclafat per el metall sense compassió. Les vendes d'accions fictícies amb promesa de futurs beneficis meravellosos era un caramel a la porta d'un col·legi, o per emprar una frase menys usada, com una xeringa d'heroïna a un barri perifèric quinqui dels 80. Els clients quedaven satisfets, la gestora quedava satisfeta, i tots dos defraudats per el grup de joves brokers.
L'Oscar, primer de tot, va treure als pares dels treballs respectius, comprant una caseta a Figueres, i ells es miraven amb orgull a la seva progènie triomfant. L'Oscar no ostentava gaire, per evitar sospites, i va haver de reprovar a alguns dels seus companys que balafiaven diners en prostitutes i cotxes de luxe. El carpe diem és més fàcil quan estafes 6.000 milions d'euros a un grup de miops encegats per l'avarícia.

Tot va canviar una nit d'Estiu, com a Shakespeare però sense Puck ni comèdia. Un petit inversor es va arruïnar, i va reclamar al seu banc "què havia fet amb els seus diners". Era un home divorciat de cinquanta cinc anys, que treballava a una empresa siderometal·lúrgica vuit hores diàries amb unes mans encallides i un cos oxidat. L'empresa havia fet un ERE i es trobava al carrer, per tant va reclamar els seus diners al banc. Els responsables del banc s'excusaven, culpant a la gestora de l'Oscar, la gestora s'exculpava, culpant a l'Oscar. En definitiva, el nom de l'Oscar, i fins i tot la direcció, van arribar a l'assalariat.

L'Oscar dormia. Uns cops insistents a la porta el van despertar acompanyats de crits. El primer pensament d'aquest fora "la policia" i la culpa va sortir de la caixeta on havia estat relegada al fons del traster de la consciencia i es va apropiar del seu cos, en forma de suor i tremolor de mans. La finestra oberta que deixava entrar la xafogor de la nit va semblar-li una bona opció. Posant-se uns pantalons va mesurar la distancia fins al terra i es va llençar amb el soroll dels cops in crescendo. En caure va notar com el peu se l'hi doblava en un angle desagradable i el dolor va pujar en uns segons, obligant-li a ofegar un crit. Coixejant va apropar-se a la cantonada que donava a l'entrada de l'edifici. Traient el cap lentament es va sorprendre en no veure ni llums blaves i vermelles, ni cotxes de policia, ni agents armats. Una furgoneta, amb les llums enceses, abonyegada, era tot el que hi havia. Es va mirar el peu pensant que potser s'havia precipitat. Poc s'imaginava que la policia hagués estat infinitament més benèvola que la fúria de la misèria i la desesperació. Tornant a treure el cap va veure una figura sortint amb passes fermes de l'entrada de l'edifici. Era un home amb barba profusa, jaqueta i pantalons texans, d'uns cinquanta anys que va dirigir-se a la part posterior de la furgoneta. L'Oscar va escoltar soroll de metalls. Algunes llums als altres pisos indicaven que els veïns s'havien aixecat per el soroll. La figura va tornar a aparèixer amb un estri llarg i brillant a les mans. El jove es trobava amb un dilema: si trucava a la policia s'acabaria descobrint tot l'entramat -l'Oscar estava segur de que aquell home era un perjudicat per el seu frau-; si no la trucava hauria de fugir d'aquell home i, el més aviat possible, fotré el camp del país i tancar la paradeta -pensament lògic, tenint en compte que quan un home amb una destral comença a destrossar la porta de casa teva és probable que cridis l'atenció-. Efectivament el soroll de fusta trencada va arribar de la finestra oberta just a sobre del jove broker. Aquest va començar a córrer, desistint en uns moments per el dolor del peu, que s'estava inflant com una bota. No duia camisa així que també temia que qualsevol caminant nocturn el veiés amb aquella fila. Va aconseguir creuar el carrer i, aturant-se, suat, i descansant contra una paret va mirar cap a la seva finestra. El soroll de la destral havia acabat. La foscor d'aquella finestra era amenaçadora, gairebé captivant. La figura de l'home va sorgir de l'obscuritat i va emetre un crit gutural de bestia ferida. L'Oscar va pensar: no podia agafar el cotxe, les claus eren a casa, hauria de córrer i sobreposar-se al dolor, en definitiva, l'home deuria tornar a baixar les escales per arribar fins a ell. Per horror de l'Oscar l'home no va baixar les escales, sinó que es va llençar per la finestra. Els seus ulls van seguir la figura caient com un macabre floc de neu. Va quedar estesa al terra i ell no es podia moure, estava fascinat per aquell cop del destí, al que ja escoltava rient sarcàsticament. Volies sortir de la misèria però la misèria et reclama. La figura es va aixecar lentament i va començar a caminar com un autòmat cap al jove. Aquest no va moure's. Els pocs metres que els separaven es van fer eterns: com el descens i ascensió de Dante; com el retorn d'Odisseu; com el periple de Gulliver. Sentia contra la seva esquena nua la paret rugosa, les protuberàncies, la suor freda, la sensació desagradable i freda del ciment dur. I aquell home que havia treballat durant dècades sense rebre res a canvi canalitzant el seu odi acumulat. Abans del cop va cridar alguna paraula inintel·ligible. "Fortuna!", potser.

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Dorian

202 Relats

102 Comentaris

139313 Lectures

Valoració de l'autor: 9.39

Biografia:
"Milions son condemnats a una encara més fosca condemna que la meva, milions es revolten silenciosament contra el seu destí. Ningú coneix quantes revolucions a banda de les polítiques fermenten en les masses de gent que poblen la Terra."

"...human beings must love something, and, in the dearth of worthier objects of affection, I contrived to find a pleasure in loving and cherishing a faded graven image, shabby as a miniature scarecrow. It puzzles me now to remember with what absurd sincerity I doted on this little toy, half fancying it alive and capable of sensation."

-Currer Bell

"Soc la més eminent de les persones. I la més indigna"

-Mao Zedong

"The art of life is the art of avoiding pain"

-Thomas Jefferson

"It is a curious object of observation and inquiry, whether hatred and love be not the same thing at bottom. Each, in it's utmost development, supposes a high degree of intimacy and heart-knowledge; each renders one individual dependent for the food of his affections and spiritual life upon another; each leaves the passionate lover, or the no less passionate hater, forlorn and desolate by the withdrawal of his object."

-Nathaniel Hawthorne

"At eighteen our convictions are hills from which we look; at forty-five they are caves in which we hide"

-F.Scott Fitzgerald

"Imanishi se hallaba obsesionado con la idea de que a menos de que llegara pronto para él la destrucción, el infierno de la vida cotidiana se reavivaría y le consumiría; si la destrucción no sobrevenía inmediatamente estaría sometido todavía más tiempo a la fantasía de que le devorara la estolidez. Era mejor verse arrastrado a una catástrofe repentina y total que carcomido por el cáncer de la imaginación. Todo ello podía deberse al miedo inconsciente a que se revelara su indudable mediocridad si no se daba fin a sí mismo sin demora."

-Yukio Mishima

"Why did his mind fly uneasily to that void, as if it were the sole reason why life was not thoroughly joyous to him? I suppose it is the way with all men and woman who reach middle age without the clear perception that life never can be thoroughly joyous: under the vague dullness of the grey hours, dissatisfaction seeks a definite object, and finds it in the privation of an untried good."

-George Eliot

" [...]It is "your" congressman, "your" highway, "your" favorite drugstore, "your" newspaper; it is brought to "you", it invites "you", etc. In this manner, superimposed, standarized, and general things and functions are presented as "especially for you". It makes little difference whether or not the individuals thus addressed believe it. Its success indicates that it promotes the self-identificacion of the individuals with the functions which they and the others perform."

-Marcuse

"[...] how the drunk and the maimed both are dragged forward out of the arena like a boneless Christ, one man under each arm, feet dragging, eyes on the aether."

-David Foster Wallace

"That's the whole trouble. You can't ever find a place that's nice and peaceful, because there isn't any. You may think there is, but once you get there, when you're not looking, somebody'll sneak up and write "Fuck you" right under your nose. Try it sometime. I think, even, if I ever die, and they stick me in a cemetery, and I have a tombstone and all, it'll say "Holden Caulfield" on it, and then what year I was born and what year I died, and then right under that it'll say "Fuck you." I'm positive, in fact."

-J.D.Salinger

“The so-called 'psychotically depressed' person who tries to kill herself doesn't do so out of quote 'hopelessness' or any abstract conviction that life's assets and debits do not square. And surely not because death seems suddenly appealing. The person in who Its invisible agony reaches a certain unendurable level will kill herself the same way a trapped person will eventually jump from the window of a burning high-rise. Make no mistake about people who leap from buring windows. The terror of falling from a great height is still as great as it would be for you or me standing speculatively at the same window just checking out the view; i.e. the fear of falling remains a constant. The variable here is the other terror, the fire's flames. And yet nobody down on the sidewalk, looking up and yelling 'Don't!' and "Hang on!', can understand the jump. Not really. You'd have to have personally been trapped and felt flames to really understand a terror way beyond falling”
― David Foster Wallace, Infinite Jest