VEIG - VEIG, QUÈ VEUS?

Un relat de: Marina i punt
Quan jo era petita, en els períodes de vacances, anàvem a casa la iaia on encara es jugava al carrer. Ens reuníem un munt de canalla dels verals per compartir jocs, aventures i trapelleries lluny de les mirades controladores dels pares que ens deixaven fer amb total tranquil·litat. No els preocupava massa saber què fèiem ni on érem, les portes de les cases acostumaven a estar obertes així que si necessitàvem alguna cosa podíem entrar a qualsevol perquè tothom ens atenia de seguida.
Era bonica la relació de veïnatge. Es mantenia el costum de treure les cadires al carrer havent sopat per fer-la petar amb aquella gent que es coneixien de tota la vida. Nosaltres, incansables, continuàvem xalant de valent; xarranca, saltar a corda, fet i amagar, picar cromets ...
El record més especial d’aquella època però, és el de la iaia. Una dona grassoneta d’aspecte afable i bondadós, cabells blancs de sucre, pell arrugada, veu melosa, dolça i manyaga, discreta, tranquil·la i, sobretot, còmplice. Sempre hi era quan la necessitaves, els seus petons i les seves paraules tenien propietats guaridores igual que quan et bufava sobre una ferida al genoll i t’hi posava mercromina i una tireta. Cuinava com els àngels i feia anar el ganxet amb destresa. Guardo com un tresor un joc de taula i uns llençols que em va regalar amb tot el seu amor.
Sempre l’havia vist amb una petita medalla, ovalada, platejada penjada al coll amb una mena de cordill. Jo, quan li feia un petó a la iaia, n’hi feia un altre a la medalleta i ella em mirava feliç. Així la recordo en essència, generosa, senzilla i feliç.
Quan la iaia ens va deixar, em van donar aquella medalla de record. No la duc penjada, però sempre està amb mi. Han passat un munt d’anys i encara ara, quan em sento una mica fluixa d’ànims o necessito tenir sort en algun assumpte important, li faig un petó i sento que m’ajuda. Un amulet? No ho sé, potser sí. Em reconforta sentir la seva presència a prop i amb això, en tinc prou.




Comentaris

  • COMUNICAT D'OLGA MOLERO [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 06-02-2023


    Estimada família, amb molta pena però també amb esperança i fe, que ens ha transmés Hugo Molero, en tot moment, vos transmet que ell ens ha deixat.
    També vos vull transmetre les seues paraules cada vegada que li deia que aquí la família d’Espanya estaven amb ell, que li acompanyem amb les nostres oracions i els nostres pensaments.
    Reseu tots per la seua ànima, que ell ja ens dona l’esperança de viure una altra vida en el cel.
    És important per a tots aquesta oració.
    Moltes gràcies a tots.
    Cordialment.
    PERLA DE VELLUT


  • Bon relat[Ofensiu]
    MariaM | 31-01-2023 | Valoració: 10

    Cadascú tenim el nostre d'amulat, secret o no. L'únic que cal és confiar.
    Un bon relat Marina i .
    MariaM

  • Reviure records de vacances[Ofensiu]
    Gina | 27-01-2023 | Valoració: 10

    Un relat molt bonic, que descriu molt bé aquests records de les vacances al poble quan érem infants. i del pes que tenien les àvies a casa. He recordat a les meves àvies també amb la medalleta i m'ha fet molta il·lusió.
    Felicitats i moltes gràcies per la teva opinió en el meu relat Trencaclosques.

  • No ho sé[Ofensiu]
    E. VILADOMS | 18-01-2023

    Amulet o no, són objectes que et mantenen el lligam amb la persona absent.
    Gràcies pels comentaris al meu relat, n'has entés molt bé la intenció.

  • Iaia entrenyable[Ofensiu]
    Solsona Bot | 18-01-2023

    Un relat amb molta sensibilitat i una descripció de la Iaia que tots hem tingut, o que tots haguéssim volgut tenir, i d'unes vacances amb una llibertat que només es trobava i encara es troba en els pobles petits. Felicitacions i sort!

  • Els amulets no sempre són visibles[Ofensiu]
    TerricheT | 14-01-2023

    M'agrada aquest relat que has escrit, de caràcter gairebé costumista, però sense estridències nostàlgiques excessives, ho escrius amb senzillesa i la narració flueix amb calma fins al tancament, que no cal que sigui sempre sorprenent, si és efectiu com el teu.

    Bona feina Marina.

    I gràcies pels teus comentaris als meus relats, que no sempre et visito i et comento, o et visito i no et comento després, massa coses al cap!

    Ferran

  • L'amor és la força més poderosa[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 14-01-2023 | Valoració: 10

    Bon dia,

    Gràcies pel comentari.

    El tractament de quimioteràpia és real.

    Tot anirà bé.

  • I tant, un bon amulet.[Ofensiu]
    Cesca | 13-01-2023 | Valoració: 9

    Un amulet? Es pregunta la protagonista, i tant que ho és i dels bons, dels que no perden mai la força.
    Bon relat. Ben escrit. Un plaer. Sort.

  • Sentir la seva presència[Ofensiu]
    kefas | 09-01-2023

    D'això es tracta, de perpetuar els vincles que els produeixen benestar més enllà de la separació física, temporal o definitiva. No és cap superstició irracional, sinó l'expressió del nostre instint social.

  • Agraïments [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 08-01-2023

    Hola, Marina: Gràcies per la teua visita i la teua opinió sobre el meu poema Ramells de flors. M'alegre què t'haja agradat.
    Cordialment.
    PERLA DE VELLUT

  • Nostàlgia[Ofensiu]
    Slim Sherman | 08-01-2023

    Un relat costumista i molt ben traçat, Marina! Pel que veig a la resta de comentaris, a tots ens evoca un passat entendridor i aquella figura celestial que solen ser les àvies... Tal i com està narrat, posaria la mà al foc que es tracta d'una història viscuda de debò. Espero que t'acompanyi com sempre ho ha fet! Enhorabona i gràcies pel teu comentari ;)

  • El teu relat és molt entranyable, em fa recordar a quan jo era vailet. El materialisme, la tecnificació, l'emigració, primer la peninsular i ara la d'arreu del món....factors aquests que han capgirat la fisonomia dels nostres pobles i ciutats. Res ja no és com era abans! Anem abocats a ésser com les societats que veiem en les pel·lícules de ciència ficció i futuristes. Aquesta iaia teva la descrius d'una manera tan humana i afectuosa que fins i tot me li he feta iaia meva també. Nil

  • Un bé preuat[Ofensiu]
    Prou bé | 08-01-2023

    Més aviat un munt de béns en forma de records entranyables d'epoca i persones que van ser cabdals en el nostre creixement personal! Narrat amb un estil planer com correspon al que s'explica, però amb un llenguatge acurat i paraules molt ben triades.
    És un relat que transporta i fa aflorar sentiments. Quant a la medalla, segur que en contenir tot l'amor de la iaia et dóna sort!
    Amb total cordialitat

  • amulet?[Ofensiu]
    Atlantis | 08-01-2023

    La imatge dels jocs al carrer i de les cadires amb les dones xerrant em recorda a la meva infància. La medalla també és un bon record. És un amulet? potser si.

  • La senzillesa del passat...[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 07-01-2023 | Valoració: 10

    I també de l'harmonia, de la unió entre tots que vivien, en aquells temps antics.
    Hui en dia, no es fa tot això que descrius. Cadascú pensa d'una manera diferent, i per això hi ha vivències de persones en el carrer. M'ha agradat molt com ho descrius, Marina.
    Enhorabona.
    Cordialment.
    PERLA DE VELLUT

  • Entedridor[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 07-01-2023

    No ho has pogut explicar millor. Una època viscuda de forma tan especial com bonica. M'he vist tan reflectida en aquest relat, que no sabia si estaba llegint o vivint-ho, i com bé dius la iaia era la protagonista. Aquesta medalla si no és un amulet si que representa bons auguris i records. He gaudit molt tota la seva lectura.

    Gràcies pels teus comentaris i sort.

    Salutacions.

    Rosa.

  • Encara recordo...[Ofensiu]
    llpages | 07-01-2023 | Valoració: 10

    dones xerrant assegudes davant de casa a la plaça de la Concòrdia de Barcelona, una imatge que ja ha desaparegut. Hem guanyat en algunes coses (salut), però dubto si no n'hem perdut en d'altres (seguretat als carrers). Un relat que m'ha fet pensar en el Costumari Català d'en Joan Amades, per les imatges que evoca.

  • Relat rebut[Ofensiu]

    Relat rebut correctament. Entra a concurs.
    Recorda, ja no el pots esborrar!
    Qualsevol dubte contacta amb nosaltres en el nostre correu:
    concursos.arc@gmail.com

    Gràcies per participar.

    Comissió XIII Concurs ARC de microrelats

Valoració mitja: 9.83

l´Autor

Marina i punt

14 Relats

165 Comentaris

6563 Lectures

Valoració de l'autor: 9.97

Biografia:
Nascuda a Mataró l'any 60, només desitjo que la vida em segueixi acollint amablement com fins ara. M’estreno en això d’escriure i compartir-ho. Veurem com me’n surto.