Cercador
SANT MARTÍ DE CASSÀ DE PELRÀS. CORCÀ. L’EMPORDANET. GIRONA. CATALUNYA
Un relat de: Antonio Mora VergésRetratava l’església romànica advocada a Sant Martí del poble de Cassà de Pelràs, avui terme de Corcà, a la comarca de l’Empordanet; la descripció tècnica ens diu que és un edifici d'una nau i absis semicircular. La nau posseeix volta apuntada i seguida i l'arc triomfal també és apuntat. A la capçalera es conserva la finestra de doble biaix; el parament és de carreus ben escairats. La porta primitiva, al mur meridional, d'arc de mig punt, és aparedada. A les reformes post-medievals del temple hi corresponen les obertures del frontis- portada barroca i rosetó-, el campanar, les capelles laterals, la sagristia i el terrabastall construït damunt els murs perimetrals de l'edifici medieval. En una finestra d'aquest terrabastall, sobre l'absis, hi ha gravat a la llinda l'any 1735 i en una finestra de la sagristia el 1736. (1756).

Em cridava l’atenció la ferramenta romànica – possiblement original – i que no sembla - llevat del Josep Olivé Escarré i de l’Antonio Mora Vergés - haver cridat l’atenció de ningú a dia d’avui.

L’Ajuntament de Corça dedica unes pàgines a aquest nucli de població en el que trobem a faltar l’explicació del topònim [ Pelràs], i si més no, un petit esment sa l’església de Sant Martí. http://www.corca.cat/municipi/cassa-de-pelras/historia/
Ens agradarà rebre les vostres aportacions a l’email coneixercatalunya@gmail.com
Em cridava l’atenció la ferramenta romànica – possiblement original – i que no sembla - llevat del Josep Olivé Escarré i de l’Antonio Mora Vergés - haver cridat l’atenció de ningú a dia d’avui.
L’Ajuntament de Corça dedica unes pàgines a aquest nucli de població en el que trobem a faltar l’explicació del topònim [ Pelràs], i si més no, un petit esment sa l’església de Sant Martí. http://www.corca.cat/municipi/cassa-de-pelras/historia/
Ens agradarà rebre les vostres aportacions a l’email coneixercatalunya@gmail.com
l´Autor

6807 Relats
1083 Comentaris
5129261 Lectures
Valoració de l'autor: 9.67
Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com
Últims relats de l'autor
- DESSALADORES. PODEN SER UNA SOLUCIÓ PER COMBATRE EL CANVI CLIMÀTIC?.
- IN MEMORIAM DE L’ESCOLA DEL CONVENT DE SANT JOSEP. GIRONA. EDIFICIS ESCOLARS ANTERIORS A LA DICTADURA FRANQUISTA
- CASA CAMIL MULLERAS GARRÓS.BARCELONA
- IN MEMORIAM. FÀBRICA J & M DURAN S.A. TERRASSA
- BÓIXOLS. ABELLÀ DE LA CONCA. EL PALLARS JUSSÀ
- CATALANS QUE CAL REHABILITAR. BARTOMEU AGUSTI VERGÈS. AUTOR DE LA CASA DELS NASSOS D’OLOT, SEU DE LA DELEGACIÓ DEL C.O.A.C GARROTXA-RIPOLLÈS.
- TORRE DE CAN TORRENT DE MAR. SANTA SUSSANA. EL MARESME
- IN MEMORIAM. EL PONT DE SUSQUEDA. LA SELVA
- DEIXAR MORIR O EL MÈTODE ERDOGAN.
- ELS EFECTES DE LA QUIMIOTERÀPIA
- IN MEMORIAM DE L’ESCOLA DE CONQUES. ISONA I CONCA DELLA. EL PALLARS SOBIRÀ
- SANT BALDIRI DE TABALLERA/TAVELLERA. PORT DE LA SELVA. L’EMPORDÀ SOBIRA.
- LA SANITAT PÚBLICA ESTÀ EN ALMONEDA.
- PONT DE BOLASSELL. BEGET. CAMPRODON. EL RIPOLLÈS / LA GARROTXA SOBIRANA
- LES MORTS (IN)EVITABLES