SANT BARTOMEU DE MATAMALA DE MERLANT. PORQUERES. ARA, PLA DE L’ESTANY. GIRONA. CATALUNYA

Un relat de: Antonio Mora Vergés
Per segona vegada, em tirava endarrere un senyal de prohibició, això em privava d’obtenir imatges d’aquesta capella advocada a Sant Bartomeu, del mas Matamala de de Merlant , al terme de Porqueres, ara comarca del Pla de l’Estany.



La fotografia és de l’ Josep Maria Viñolas Esteva.

Patrimoni Gencat ens diu que és una construcció de petites dimensions d'una nau capçada a llevant per un absis semicircular cobert amb quart d'esfera. Antigament estava cobert per una volta de canó però d'aquesta només en resta la línia d'arrencament. La façana té una porta rectangular amb llinda i brancals de carreus de pedra ben escairats i, coronat la façana, hi ha un campanar de cadireta d'un sol ull. La teulada és a dues aigües.

El parament reflexa les dues etapes constructives: l'obra romànica és de carreus amb filades força regulars i la reconstrucció del segle XV és amb carreus irregulars i morter.

La primera vegada que aquesta ermita apareix documentada és l'any 1321. Va ser víctima dels terratrèmols de l'any 1428, per això, l'any 1453 va ser reconstruïda.

En la meva recerca comprovava que la propietat és avui un magnífic establiment de turisme rural
. Esperem – ara si – tenir ocasió de visitar-ho. Ja sabeu la dita oi?; 'no hi ha dos, sense tres, ni quart dolent'.

El topònim té el significat de 'bosc aspre,salvatge, feréstec, abrupte,...'

Sou pregats de fer les vostres aportacions a l’email coneixercatalunya@gmail.com , ‘posar en valor’ el patrimoni històric i/o artístic és tasca de TOTS.

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Foto de perfil de Antonio Mora Vergés

Antonio Mora Vergés

6913 Relats

1201 Comentaris

5424494 Lectures

Valoració de l'autor: 9.72

Biografia:
Antonio Mora Vergés, l'Argentera 1951, col·laborador del setmanari La Forja de Castellar del Vallès, Nova Tarrega, de Tàrrega , Diari de Sabadell, La Tosca de Moià, El Balcó de Montserrat de Vacarisses.
Editor del blog :
coneixercatalunya.blogspot.com ,
col·laborador de les pàgines web www.guimera.info, i els diàris digitals de : www.moianes.net
http://www.naciodigital.cat/manresainfo/
http://www.naciodigital.cat/llusanes/
http://www.naciodigital.cat/elripolles/
http://www.baixllobregatdigital.cat/
e.mail mora.a@guimera.info
e.mail amora@moianes.net
email guimera.mora@gmail.com