On no hi cap un cap, n’hi caben dos (Teorema de Moreu)

Un relat de: kefas
En Moreu va néixer ple de saviesa, tanta que quan va anar a escola a aprendre de lletra, ja sabia llegir. El senyor mestre no s’ho creia. Va cridar els pares i els va explicar que el seu fill, sense saber llegir, tenia una rara habilitat per transformar en sorolls semblants a la lectura els signes ortogràfics. Ell l’anomenava la malaltia del lloro. Els bons pares replicaren que no entenien com, sense saber llegir, el seu fill havia traduït del llatí el nou testament que mossèn Joan els havia deixat per ajudar en el trànsit a l’altra vida a l’avi Jep . No cal que l’entengui, els havia dit, el fet de tenir-lo entre les mans l’ajudarà a fer més passador el traspàs.

Convençuts que amb el mestre no se’n sortirien, el varen portar al seminari. Allí va passar tres quarts del mateix. El primer dia de retòrica, al professor se li va ocórrer preguntar-li si sabia què era la retòrica. Ell va iniciar la seva resposta amb una cita de Pere Crisòleg, “Ungue caput tuum et faciem tuam laua. Renta’t la cara i posa’t perfum, diu Nostre Senyor a qui dejuna, perquè els altres no han de saber que ho fa”. Al professor li va molestar aquesta cita. Va considerar que acusava la retòrica d’eina hipòcrita que usava les paraules per seduir amb la temptació voluptuosa de les paraules.

Allà on el portaven, era rebutjat. Com pot ser, es preguntaven els pares, que un nen amb tant de cap no tingui cabuda enlloc ?. Ell ho va entendre aviat, precisament pel molt cap que tenia. Si el problema és que el meu cap no cap a cap lloc per la seva mida, l’haig d’enxiquir, va pensar, recolzant-se en la lògica aristotèlica.

A partir d’aquell dia les coses li començaren a anar bé. Feia el que li manaven, no mostrava cap signe de intel·ligència que contrariés les explicacions que li donaven i aconseguia que els caps dels seus caps, sense adonar-se’n, pensessin com ell. Va arribar a president.

Al seu epitafi hi va fer posar “Només hi ha dues vies per anar bé, no tenir cap o fer-ho veure”

Comentaris

  • Bona vesprada Kefas: [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 15-11-2021


    Hola, Kefas: Gràcies per la teua visita i la teua opinió sobre el meu poema "Entre la tardor". Em dius que és "un paradís de lliris i carícies".
    Amb respecte del Repte Clàssic "la primera vegada", sí, em va eixir com el vaig pensar i a poc a poc, el vaig redactar. Cadascú és món, per això d'escriure.
    No tots podem ser iguals.

  • SOBRE EL CLITORIS DE LES ARANYES...[Ofensiu]
    jomagi | 14-11-2021

    ... CLITORIS, no ho sé. Sí però tenen una estructura copuladors secundària per tal de rebre l'esperma amb un funcionament similar al les xeringues, ja que xupen l'esperma. En quan al tipus i el plaer dels seus orgasmes no ho he pogut averiguar.
    .......
    Per a més informació: Devoramascles i transvestits: la vida sexual secreta de les aranyes.

    Miquel A. Arnedo.
    Departament de Biologia Evolutiva, Ecologia i Ciències Ambientals i Institut de Recerca de la Biodiversitat, Universitat de Barcelona.

    Una abraçada.

  • tot acaba[Ofensiu]
    marialluïsa | 13-11-2021


    No cal fer ostentació de la saviesa per ser feliç.
    Molt bon relat!

  • Màxima[Ofensiu]
    llpages | 08-11-2021 | Valoració: 10

    "Si vols tenir enemics, supera els teus amics; si vols tenir amics, deixa que els teus amics et superin."

    François de LaRochefoucauld (1613-1680)

  • Llest el noi[Ofensiu]
    Josep Ventura | 08-11-2021 | Valoració: 10


    Quan algú demostra saber més que els que estan per sobre seu passen aquestes coses i per desgràcia més sovint del que sembla. Bon relat.

  • Un savi.[Ofensiu]
    SrGarcia | 08-11-2021

    Jo, personalment, mai he sentit la necessitat de fer-me passar per ruc; ja ho era de natural i no hi havia res que pogués amagar.
    Aquest Moreu va demostrar ser intel·ligent de veritat, per això va arribar a president (encara que no diguis de què)
    Un final molt rodó. L'epitafi es podria convertir en una dita de la saviesa popular.

  • Teorema de Moreu[Ofensiu]
    Prou bé | 08-11-2021

    La història de la humanitat és plena de submisions i genuflexions per tal de no ser rebutjat on encara pitjor cremat a la foguera! Nadar i guardar la roba, dissimular, no fer-se veure... és llest el noi i trist que arribi a president. L'escrit, un bon escrit!
    Amb total cordialitat

    M'agrada quan em comentes un relat amb un poema. Valor afegit,d'en diuen!

  • És així[Ofensiu]
    Montseblanc | 08-11-2021

    En aquest mesquí i envejós mon nostre, la mediocritat és la millor disfressa per aquells que despunten en coneixement i/o habilitats. N'hi ha que tenen sort i poden mostrar-se com són, però tots sabem, per exemple, que un nen que treu molt bones notes a escola té molts punts perquè li facin bullying. Així que el teu protagonista, troba aviat el camí a seguir, no n'hi havia un altre, al ramat no li agraden les ovelles negres...

  • En Moreu super intel.ligent. [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 07-11-2021 | Valoració: 10


    Vaja, que intel·ligent és en Moreu. Era tant que el repudiaven en tots els llocs.
    Té tanta fantasia per onsevulla i on onsevol.
    Jo mateix he rigut prou, en llegir-ho. ha, ha, ha ha ha ha…
    Gràcies per compartir.
    Gràcies també per donar-me la teua opinió sobre el meu poema "Així jo t'adoraria".
    M'alegre que t'haja agradat. Perquè no hi ha un 100, no t'ho he posat.

  • Fantàstic[Ofensiu]
    Homo insciens | 07-11-2021

    Fantàstic relat!  Passa un fet estrany i és que la intel·ligència s'admira en distàncies llargues i incomoda en les curtes.

  • Llest, el noi[Ofensiu]
    E. VILADOMS | 07-11-2021

    El noi, de tant llest, entén el que ha de fer, però a mi em sembla trist que calgui fer el ruc per poder continuar essent savi sense que et titllin de boig o d'heretge.
    Vaja, així van les coses.
    Moltes gràcies pels teus comentaris al meu trompetista. Ah i també m'ha agradat molt el microrelat tan divertit en clau distòpica que vas penjar fa poc: CH4, penso que es deia.
    Salut i relats!

  • Relat rebut[Ofensiu]

    Relat rebut correctament, entra a concurs.
    Gràcies per participar.

    Comissió XII Concurs ARC de microrelats

Valoració mitja: 10