NIT DE NADAL

Un relat de: montserrat vilaró berenguer
De petita feia cagar el tió , no era un tió com el d’avui en dia, no. Era una arrel o un troc d’arbre ben gros. Això si, el tenia ben calentó i abrigat en un racó de la cuina, esperant el gran dia, el meu avi sempre procurava el tingues.

Una de les altres tradicions que desconec si era sols a casa meva o sovintejava en altres cases, era la següent :

Desprès de fer cagar el tió, quan jo estava contenta i meravellada de les coses que havia cagat, jo petitona tenia d’anar a dormir. Més la iaia em deia, ja saps que tens de fer, petita !

I tant que ho sabia, posava galetes xocolata, torrons i llet i alguna altre menja. Desprès agafava un gibrell d’aigua i el posava junt a una tovallola al costat. Junt a tot això un termos d’aigua ben calentona. Tot era per la Mare de Deu, Sant Josep i el petitó que acabava de néixer, perquè poguessin reposar forces i continuar al camí. I que la Verge pogués rentar el fill.

No cal dir, que al mati següent tot estava fet servir. Al costat de les restes sempre hi trobava un llibre de contes i alguna gormanderia.

He mirat Joan Amades els seus costumaris i no he sapigut trobar res sobre aquest costum.

Ja dic que això era a casa meva. Tinc bons records de quan era molt menuda. No se si en altres llars es feia, potser no. Per a mi la iaia em va deixar part de la seva màgia,cosa que agraire sempre, era una persona meravellosa, com també ho era la germana gran de la mateixa, que vaig perdre abans de complir set anys però mai la he oblidat tampoc.. Sempre les tinc en el meu pensament i malgrat els anys que no estàn amb nosaltres les estimo i les recordo, elles viuen amb mí.

Comentaris

  • PUBLICAT[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 21-12-2016 | Valoració: 10

    http://www.valldelcorb.info/blogs/contesnadal/?p=1581

    Gràcies, ja saps que no tanquem fins passats el Reis,

    tribuna@guimera.info

  • Molt bo[Ofensiu]
    Karin | 15-12-2016 | Valoració: 10

    Preciós i ple de tendresa

  • Albert[Ofensiu]
    tapisser | 14-12-2016 | Valoració: 10

    M'agraden les histories que escrius.

    Bon Nadal, Montserrat.
    Albert

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de montserrat vilaró berenguer

montserrat vilaró berenguer

464 Relats

1635 Comentaris

323721 Lectures

Valoració de l'autor: 9.89

Biografia:
Tota la meva vida he sigut lletraferida. M'agrada molt escriure, perquè
a dins meu està ple d'històries i tinc com una necessitat d´explicar-les
Per mi és un plaer compartir somnis i pensaments amb qui tingui la paciència de llegir i procurar entendre els meus humils escrits ,fets amb tot el meu cor. Moltes gràcies per la vostra gentilesa.