Les sospites de Clemència Tavernell

Un relat de: Xavier Valeri Coromí

La casta Clemència Tavernell, filadora d’ofici, escolta un estrèpit. Somriu contenta fins que l’olor embriagadora del perfum li canvia el rostre. Escolta com la clau obre el forrellat. El seu espòs, en Cosme Autòfon entra amb una noia de nivis braços, pronunciat escot, cintura escassa i malucs potents. La Clemència sent la salabror de les llàgrimes i se les empassa.

—És la Lasci, una companya de la feina —diu en Cosme. —Anem al llit a repassar factures. No facis soroll.

La Lasci se la mira i li fa un senyal obscè amb la mà. Entren a l’habitació i se sent el soroll de les molles del somier. La Clemència s’asseu a la taula del menjador i escriu una carta a Elena Francis. En negre sobre blanc exposa: “Em sembla que el meu espòs porta dones de la vida a casa”. La parella surt de l’habitació, la Lasci s’acomiada amb un petó a en Cosme i amb una expressió que significa et fots per a la Clemència. Ella desa la carta al calaix del pa.

—Clem porta el sopar que m’ha vingut gana —diu en Cosme.

La Clemència li porta un plat d’escudella de primer i de segon truita de formatge, tot amb vi fresc, però no fred. Quan en Cosme s’asseu i llegeix el diari, ella se’n va a treballar al torn de nit de la filatura. Uns dies després engega la ràdio i escolta una cançó:
—Francis, Francis siguis l’amiga de Francis. El consell és de Francis, Francis. El consultori Francis—. La música de Glenn Miller sona de fons.

Comença la lectura de la carta:
“Em sembla que el meu home porta dones a casa, però jo l’estimo molt i no sé què fer. Senyora com creu que he de reaccionar?”
Després d’una musiqueta, arriba la resposta.

—Filla meva , estimada amiga Clemència. El teu problema és molt corrent. Molts homes tendeixen a la infidelitat, però això no vol dir que el teu no t’estimi. Primer pensa que potser no son dones de la vida, sinó companyes de treball. Abans de fer res investiga. Si veus que de veritat son noies dissolutes, intenta arreglar-ho. Calma’t i pensa per què el teu home et fa això? Potser no ets prou sol·lícita. Mira d’aconseguir discreció i procura canviar les coses. A la nit, procura estar a casa. Si no pots, consulta amb la família o amb una amiga monja.La Clemència s’ho pensa i explica la situació a en Bernat, un amic de la família.

—No ho dubtis son companyes de la feina que repassen factures.

Tanmateix, un dia arriba a casa a dos quarts de set del matí malalta de tan pencar. Sent que la porta de casa seva s’obre, escolta un estrèpit i es troba amb una rossa a mig vestir a l’escala. La rossa porta roba i es vesteix apressada. Es creuen i la rosa se la mira amb cara de llàstima. La Clemència olora el perfum que és el mateix que hi ha per tota la casa. Abans de ficar-se al llit, recull unes calces que no son seves. No hi ha dubte, el Cosme no repassa factures. La culpa és meva que no el sé atraure. El meu home fa això, perquè a la nit no em troba al llit.

Decideix demanar un canvi de torn al director. Arriba la nit, i entra a l’habitació amb roba eròtica i ben perfumada. En Cosme es frega els ulls, ella posa cara de vergonya. Fins a les cinc del matí, hora de tornar-hi, fan molt de sexe. En Cosme, molt relaxat i tendre, promet no repassar factures a casa amb les companyes de feiena . La Clemència marxa a treballar molt enamorada, contenta i feliç. Està molt agraïda dels consells de l’amiga de la ràdio. Contenta, a la feina, explica el que li ha passat a la Mercè, una bona amiga.

—No hi ha dubte. Estàs casada amb un poca vergonya i una mala persona. Deixa’l ara mateix. No veus que les paga amb el que tu guanyes.

La Clemència queda vermella. Mai havia estat tan furiosa. Pensa en assassinar en Cosme, però em fotran a la presó. Veu que el director s’apropa i es descorda tres botons de la bata i pensa “aquest deu tenir factures per repassar”. Uns dies després, decideix deixar en Cosme Autòfon, però com? Sort té que pot presentar proves de l’adulteri a un advocat i pot accedir a la separació. No hi ha divorci encara i tot i això estar separada està mal vist.

Comentaris

  • Un cas com un cabàs.[Ofensiu]
    Joan Colom | 09-12-2024

    Ets un cas com un cabàs, Xavier: de la teva trajectòria a RC se'n podria fer un relat de gènere policíac.

    D'entrada, la majoria de participants al RepteClàssic acostumem a passar-nos de paraules, en el primer esborrany, i anem retallant fins a assolir l'extensió permesa. Sembla que tu ho hagis fet al revés, perquè ahir, dia 8, vas presentar "Les sospites de Clemència Tavernell" a concurs, al Fòrum, i avui l'has reproduït a la teva pàgina, amb gairebé el doble d'extensió. Tot i que també pot ser que aquesta versió sigui l'original, opinis que queda millor i t'hagis decidit a publicar-la, en veure que jo havia fet el mateix amb "Elena Francis, anys cinquanta". Encara que jo normalment acostumo a esperar que el convocant hagi anomenat guanyador, per fer-ho, i no sé per què aquesta vegada ho he publicat quasi simultàniament, al Fòrum i a la meva pàgina.

    L'altra cosa curiosa és que has esborrat el teu perfil, on recordo perfectament que hi feies constar uns premis guanyats fa anys, i n'has tornat a crear un de nou. No sé si, quan has fet això, sabies quines conseqüències tindria, però són devastadores:

    La teva pàgina s'ha tornat a posar a zero: s'han eliminat tots els relats, que em sembla que en tenies uns quants, amb comentaris meus i tot, que també han desaparegut, i tots els comentaris teus als relats dels altres.

    Del Fòrum també ha desaparegut totes les teves intervencions, no només comentaris sinó la teva participació en reptes. Per exemple, jo sé que et vas estrenar guanyant el RepteClàssic DCCLXXXIX "Bany compartit", que havia convocat Kefas, i el 24/10/2024 vas convocar el DCCXC "Revetlla festiva", que precisament vaig guanyar jo i vaig convocar el DCCXCI "Metàfores". Ho sé perque guardo privadament tres llistes, que vaig actualitzant, amb les convocatòries dels reptes en què participo: RepteClàssic, NanoRepte i NipoRepte. Però si en el Fòrum te'n vas unes pàgines enrere veuràs que del RepteClàssic DCCLXXXIX "Bany compartit" passa directament al DCCXCI "Metàfores" i del DCCXC "Revetlla festiva" no en queda cap rastre: s'ha perdut la convocatòria, amb tots els microrelats presentats, els teus comentaris i el veredicte amb què em vas afavorir.

    Una altra cosa. Crec que t'havia recomanat que passessis els teus relats per un corrector ortogràfic, abans d'enviar-los, perquè tots ens equivoquem. I fa mal efecte que en el resum de "Les sospites de Clemència Tavernell" hi surti una paraula amb "h" intercalada que no hi hauria de ser.

  • Repassar factures[Ofensiu]
    SrGarcia | 09-12-2024

    La cosa aquesta l'havia sentit anomenar de moltes maneres, però "repassar factures", encara no. Una bona troballa dins del món dels eufemismes. El que més m'agrada és que la Clemència se'n vagi a repassar factures amb el director. La venjança ha existit des de sempre, hi hagi divorci o no. Potser la Clemència se n'ha cansat de ser la puta i la Ramoneta, millor no consultar res amb l'amiga monja i riure-se'n del mort i de qui el vetlla. Una valenta la Clemència.
    Molt ben trobats els noms, cosa que no sempre és fàcil.

  • De més verdes en maduren[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 09-12-2024 | Valoració: 10

    La submissió de la dona en aquella època, eren els únics consells del Sr. Francis, però la Clemència (nom, molt ben trobat) vist el panorama, que li esperava; malgrat que fos una situació mal vista, va decidir demanar la separació. Una dona valenta per l'època, va decidir fer prevaldre la seva dignitat.

    Salutacions Xavier.

    Rosa.

  • Retrat d'un col·lectiu[Ofensiu]
    Janes XVII | 09-12-2024 | Valoració: 8

    La benevolència de la Clemència la porta impregnada al pit i l'Elena Francis, convidada de pedra a totes les llars, deixa anar el discurs de capellà per consolar la mossa, que no dona més de si. El final m'ha deixat amb ganes.